Annons

Bilen tappar kraft

1
Hej,

Jag har en Kia Sportage -06.
Problemet började för ca 1,5 år sedan då jag var ute och körde bilen. Plötsligt svarade den inte på gaspedalen. Jag fick "jucka" några gånger innan den tillslut svarade på gasen igen. Problemet fortsatte om och om igen och snart tändes "Check" lampan.
Lämnade in bilen på Mekonomen och dom konstaterade att Lambdasonden gått sönder. Bilen fungerade fint i ca 2 veckor innan problemet uppstod igen. Samma visa som innan, byte av lambdasond. Fick tillbaks bilen och den fungerade ytterligare i 2 veckor innan problemet uppstod igen. Då hände även något med startmotorn. Startmotorn gick trots att jag stängde av tändningen och tog ut nyckeln. Man konstaterade att startmotorn gått sönder och jag fick byta den också.

Felet med att bilen tappade kraft fanns kvar till och från. Checklampan lyste också till och från. Oftast till.
Efter ett tag så ville inte bilen starta. Startmotorn klickade bara när jag vred på tändningen.

Då lämnade jag inte bilen på en auktoriserad Kia verkstad och dom konstaterade att ytterligare en startmotor gått sönder. Man bytte också en elcentral som dom ansåg läckt in vatten. Bilen funkade okej några veckor och nu är samma fel tillbaks med att bilen tappar kraft och att checklampan lyser. Jag har alltså bytt 3 lambdasonder, en elcentral och 2 startmotorer och bilen är fortfarande inte lagad!!!

Just nu står bilen på samma auktoriserade verkstad igen, men man lyckas inte få bilen att gå "dåligt". Den kan gå bra i någon vecka för att sen gå dåligt i någon vecka.

Någon som har en aning om vad som kan vara problemet?

Tack för att ni tog er tid om ni orkade läsa ändå hit :)

MVH
Benny
Annons

Re: Bilen tappar kraft

2
Hej du.
Tråkigt med diffusa elfel.
Ofta billiga att laga, men DYRA att finna.

Vatten i elektronik kan ställa till det ordentligt, men startmotorn styrs endast av tändningslåset.
Om den hänger sig, beror det på antingen felaktig startmotor, tändningslås eller "sladden" inellan dom.
Ingen "dator" är inblandad i aktiveringen av startmotorn, så felet ligger troligen inte i någon dyr datorbox.

Sannolikt har det kommit vatten i en "elcentral" (sammankopplingsplint) och kortsluter kablar som inte ska vara sammanslutna.
Lamsasonderna har säkert utsatts för överspänning, och startmotorn har inte släppt, och därför snurrat med, och "brunnit" upp.

Tyvärr är oxiderade/kortslutna elanslutningar svåra att fixa på lång sikt.
Kontaktspray och dyl, hjälper bara en stund.
Har du tur, är det bara på ett ställe, och kanske möjligt att byta ut elanslutningarna mot nya.

Micke
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Bilen tappar kraft

3
Jobbigt. Låter som detta kan ta ett tag att hitta orsaken till
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic
Skriv svar

Återgå till "Problem"