Annons

Strul med backkamera!

1
Hej!!

Har haft min sportage i ca 2 veckor. För några dagar sedan så sattes inte backkameran igång när jag la i backen. Körde sedan iväg låste bilen och lät den vara nån timme, sen funkade den igen. Samma sak upprepas nu varje dag, vissa gånger fungerar den och vissa inte. La även märke till att en del av regplåten syns i backkameran , vet inte om det alltid har varit så hela tiden eller om det har uppstått nu. Har inte bumpat i något eller pillat på kameran.

Är det någon som har haft samma problem? Är allt att göra bara att åka tillbaka till bilförsäljaren och lämna in den? Det kan inte kosta mig något va?

Har även märkt att bluetoothen inte alltid aktiveras och den connectar inte, då får jag stänga av BT på luren och sätta på igen och sedan söka i bilen och då hittar den telefonen igen. Kör iphone 4.

Tacksam för snabba svar!
Annons

Re: Strul med backkamera!

3
Hej,

Jag upplever samma sak med min kamera. Igår för första gången så gick mina backkamera inte igång. Jag var tvungen att stänga av bilen och starta igen och då funkade det. Ett annat problem som jag har haft ett par gånger är att jag inte får dom gröna, gula och röda strecken. På min bil ser jag också lite av regplåten och bilden är lite sne. Jag var förbi åf och pratade med en verkstadstekniker. Han tittatde och sa att det är så på alla bilar(han hade diskuterat detta med en annan kund också), att bilden var lite sne berodde på att kameran sitter på vänster sida sedd framifrån. Det gör att bilden ser lite sne ut. Han tittade på en annan bil och kunde se samma sak där. Varför strecken inte syns ibland kunde han inte svara på. Jag mailade Kia och frågade varför det tar tid för dom gröna,gula och röda strecken att synas och de skrev "ibland kan det ta tid". De sade att jag skulle hålla koll på det och komma in igen om det fortsätter.

Jag har inte problem med min bluetooth

Re: Strul med backkamera!

4
Okej!

Sträcken har jag inga problem med, utan dom kommer alltid när kameran väl fungerar. Är det till återförsäljaren man ska vända sig eller direkt till KIA. Detta ska dom få fixa och kommer även ta upp att kameran är sne och att regplåten syns, ska även kolla hur det ligger till med bluetoothen.

Re: Strul med backkamera!

5
maccswe skrev:Okej!

Sträcken har jag inga problem med, utan dom kommer alltid när kameran väl fungerar. Är det till återförsäljaren man ska vända sig eller direkt till KIA. Detta ska dom få fixa och kommer även ta upp att kameran är sne och att regplåten syns, ska även kolla hur det ligger till med bluetoothen.
Jag tycker att du ska dra iväg ett mail till info@kia.se och sedan åka till din åf. Om din kamera strular ofta så borde dom göra något åt det. Att bilden är lite sne och att regplåten syns lite i underkant kommer dom nog inte göra något åt eftersom dom tycker att "det är så på alla bilar". Prova gärna du också. Och glöm inte att uppdatera oss på vad dom säger angående att din kamera inte går igång.

Re: Strul med backkamera!

6
Har haft precis samma problem som du nämner.
Min backkamera funkade inte ibland. Försökte "tvinga" fram felet utan att lyckas, kom helt slumpmässigt.
Skulle in med min bil för montering av drag+sidesteps och hade då bett dem kolla på det men veckorna innan verkstadsbesöket försvann problemet totalt. Jag bad dem då notera att jag hade haft problem ifall det kommer tillbaka men att de inte behövde titta på det. Detta var för en månad sedan och jag har inte haft problem en enda gång sedan dess.

Angående BT funkade min telefon ibland (verkligen ibland!!) men ibland kopplade den inte upp sig alls.
Om man tvingade synk från telefonen blippade det till att den var kopplad, sedan nerkopplad igen.
Den telefonen slängde jag i golvet så den gick sönder (ja, det var ett misstag) och fick en ny av samma modell, samma mjukvara.
Den har funkat perfekt
Min enda tanke om detta var att telenamnet på den gamla innehöll svenska tecken och det är sällan så bra. Den nya har bara A-Z i sitt namn. Kanske kan vara värt ett försök att döpa om din (eller kasta den i golvet som jag gjorde ;-))

Re: Strul med backkamera!

7
Swe-Mighty skrev:Har haft precis samma problem som du nämner.
Min backkamera funkade inte ibland. Försökte "tvinga" fram felet utan att lyckas, kom helt slumpmässigt.
Skulle in med min bil för montering av drag+sidesteps och hade då bett dem kolla på det men veckorna innan verkstadsbesöket försvann problemet totalt. Jag bad dem då notera att jag hade haft problem ifall det kommer tillbaka men att de inte behövde titta på det. Detta var för en månad sedan och jag har inte haft problem en enda gång sedan dess.

Angående BT funkade min telefon ibland (verkligen ibland!!) men ibland kopplade den inte upp sig alls.
Om man tvingade synk från telefonen blippade det till att den var kopplad, sedan nerkopplad igen.
Den telefonen slängde jag i golvet så den gick sönder (ja, det var ett misstag) och fick en ny av samma modell, samma mjukvara.
Den har funkat perfekt
Min enda tanke om detta var att telenamnet på den gamla innehöll svenska tecken och det är sällan så bra. Den nya har bara A-Z i sitt namn. Kanske kan vara värt ett försök att döpa om din (eller kasta den i golvet som jag gjorde ;-))
Ja riktigt skumt fel det där, va lite orolig för sådana här saker just för att det är en KIA, men jag hoppas att det inte är massa fel som kommer uppstå nu. Jag har inga svenska bokstäver i namnet på iphonen, så det är det inte. Ska köpa 5an när den kommer så vi får hoppas att det felet är telefonen =)

Men har mailat kia och få se vad dom säger, har filmat felet så man kan visa ifall felet inte uppstår när jag visar upp det.

Re: Strul med backkamera!

8
Är det alltid när du lägger i backen precis vid start av bilen eller kan det vara efter någon minut efter start som det strular med?

Vet att jag läst om folk som monterat eftermarknadsnavigatorer i sina bilar och dessa (vet inte hur det är med original) har en startup tid på några sekunder. Innan dess kan man inte få upp backkamerabilden på displayen. Om det är så att du startar och direkt lägger i backen så kanske det är samma sak. Prova starta, låt stå på tomgång tills navigatorn är helt igång och sen lägger du i backen. Fast det kanske inte alls är detta som är felet (navigatorn drar igång direkt eller bilden från backkameran kan vara borta även efter några minuters bilkörning.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Strul med backkamera!

9
Niklas skrev:Är det alltid när du lägger i backen precis vid start av bilen eller kan det vara efter någon minut efter start som det strular med?

Vet att jag läst om folk som monterat eftermarknadsnavigatorer i sina bilar och dessa (vet inte hur det är med original) har en startup tid på några sekunder. Innan dess kan man inte få upp backkamerabilden på displayen. Om det är så att du startar och direkt lägger i backen så kanske det är samma sak. Prova starta, låt stå på tomgång tills navigatorn är helt igång och sen lägger du i backen. Fast det kanske inte alls är detta som är felet (navigatorn drar igång direkt eller bilden från backkameran kan vara borta även efter några minuters bilkörning.
Tja!

Japp det är alltid direkt vid start av bilen, antingen funkar den eller så funkar den inte. Har väntat upp till en minut när det inte funkar men är ingen skillnad.

Mailade KIA och dom sa att jag bör kontakta ÅF då det låter som ett glapp eller att något är felkopplat.
Skriv svar

Återgå till "Problem"