Annons

Gnissel om bromsarna

1
Eftersom detta är den första bil jag ägt direkt från fabrik så blir jag ibland lite undrande till vissa saker. Har åkt drygt 4100 mil med bilen och nu börjat höra ett svagt gnissel varje gång jag bromsar. Missljud är bland det värsta jag vet. Har provat att riktigt bromsa ur bilen ordentligt ifall den var ledsen på mig att jag inte använt dess fulla kraft så mycket, men utan resultat.

Är det något man borde ta upp med ÅF eller får man leva med det? Tråkigt om bilen till slut låter som en 240 med biltemas bromssats.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011
Annons

Re: Gnissel om bromsarna

5
Lindgren_021 skrev:Allt beror på körstil. belägg håller allt mellan 1000-20000 mil.....
Antar att de behöver bytas tidigare om man bromsar mycket vilket inte jag gör. Får ta upp det med ÅF. Pinsamt dålig kvalité om de är slitna redan.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011

Re: Gnissel om bromsarna

7
Hej!

Jag har samma problem och det stör mig något fruktansvärt. Återförsäljaren säger att jag inte är den enda som ifrågasatt ljudet ifrån bromsarna. Jag har funderingar på om det är sämre kvalité på materialet i bromsklossarna pga att dom ev. är mer miljövänliga.. och därmed låter värre. Dock har jag en automat och därmed bromsklossarna ligger mer emot vid stopp och start. Det var någon vid återförsäljaren som skulle köpa och byta ut bromsbeläggen till något annat material men han fick nog ingen återkoppling hur det blev. Om det någon som har kommit på en lösning så tar jag glädjeligen emot den..
Kia Sportage 2,0 CRDi AWD EX Aut Komfort 184 hk SUV Panorama Artic white
Skriv svar

Återgå till "Problem"