Annons

Glappande relä?

1
Startade bilen i helgen och kupéfläkten reagerade inte oavsett vad man ställde in ACCn på. Till slut kollade jag reläboxen och tryckte lite på reläet till just fläkten. Vips så drog den igång. Tryckte lite till i sidled till den och den slutade gå. Verkar vara lite glapp. Efter att jag tryckte lite till så fläkten startade igen så lät jag den vara och nu har fläkten fungerat i två dagar utan problem.

Frågan är om det är reläet som är lite struligt eller om det är fästet i boxen. Byter ju hellre ett relä än hela boxen.

Någon annan som haft liknande problem med något av reläerna/säkringarna?
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Annons

Re: Glappande relä?

2
Alien skrev:Startade bilen i helgen och kupéfläkten reagerade inte oavsett vad man ställde in ACCn på. Till slut kollade jag reläboxen och tryckte lite på reläet till just fläkten. Vips så drog den igång. Tryckte lite till i sidled till den och den slutade gå. Verkar vara lite glapp. Efter att jag tryckte lite till så fläkten startade igen så lät jag den vara och nu har fläkten fungerat i två dagar utan problem.

Frågan är om det är reläet som är lite struligt eller om det är fästet i boxen. Byter ju hellre ett relä än hela boxen.

Någon annan som haft liknande problem med något av reläerna/säkringarna?
Fläkten startar inte förens motor eller PTC-elementet kan lämna lite värme, oavsett vilken temp man ställt in.
Man kan tvångsköra fläkthastigheten via dennes knappar på värmepanelen.
Sportage 2,0 CRDI Komfort (136) AWD A6 Vit

Glappande relä?

5
Lämna in den på Kia :-)?
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Glappande relä?

7
Jag är ledsen men jag måste säga att samtliga kia verkstäder jag varit i kontakt med (skåne) är tappade bakom en vagn. Har aldrig mött sådant motstånd i att hjälpa till. Har ägt volvo och saab innan och den hjälpen man får från dem är enorm jämfört med KIAs verkstäder. Specificerar man inte vad man vill ha eller pekar på vad som är fel så får bilen stå på felsökning i veckor...jag har gett upp och fixar det mesta själv (dvs om felet ej är omfattande).

Till frågan:
Min var också stendöd tills dess att jag hittade en lös kabel "under ratten". Lägg dig på golvet och titta uppåt så ser du en VIT kontaktdosa på cirka 4cm i bredd på väggen mot stereon. Denna kabel hade för mig hoppat loss helt. Kopplade in den och allt har funkade kanon sen dess (satte en liten limklick så att den ej skall hoppa loss men kan dras loss vid behov).
Skriv svar

Återgå till "Problem"