Annons

Emblem på bakluckan

1
Av någon anledning har inte min cee´d något modell-emblem på bakluckan. Det enda som finns är Kia-loggan och "eco". Jag tycker att det är ganska cleant att det inte är något modell-emblem, men jag funderar på om det går att ta bort även "eco"-emblemet? Med sin limegröna färg sticker det ju ut en hel del. Går det att ta bort utan att det blir rester eller att man skadar lacken?
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Annons

Re: Emblem på bakluckan

2
Indigo skrev:Av någon anledning har inte min cee´d något modell-emblem på bakluckan. Det enda som finns är Kia-loggan och "eco". Jag tycker att det är ganska cleant att det inte är något modell-emblem, men jag funderar på om det går att ta bort även "eco"-emblemet? Med sin limegröna färg sticker det ju ut en hel del. Går det att ta bort utan att det blir rester eller att man skadar lacken?
Tja!

Till en början- Emblemen sitter med dubbelhäftande tejp.
ECO emplemet har tejp bakom hela emblemet = Sitter hårt! Jag använde fiskelina att skära in med, för att sedan ha en plastsmörkniv att bända med (satte handen mod bagageluckan och bände mot min själv eller vad man ska säga, inga verktyg kom i kontakt med bilen i vilket fall.
Dynamics-emblemet är jätteenkelt att få bort, dock är det nog svårare att få bort det helt om du skulle vilja det.


Nu till frågan, hur gammal är din bil? när tillverkades den? Min kia är nu tre månader gammal (från ny, jag har haft den en vecka).
Jag fick polera för att få bort "kanten" som blev där emblemet suttit, lite vanligt polermedel och sen lackförsegling på hela bilen.
Blir mycket snyggare utan enligt mig!
Bild
Bild
MVH Albin
Kia Cee'd SW-11

Re: Emblem på bakluckan

4
Petri skrev:Att tillägga så tror jag inte du skall ta bort KIA-emblemet, antagligen är det en försänkning i bagageluckan eller liknande.. Någon som har koll på det? Vore ju cleanare utan 8-)

Jag sade till dem att ta bort allt på min, men KIA emblemet vågade dem inte ta bort :P
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Emblem på bakluckan

5
Marcus_Turbo skrev:
Petri skrev:Att tillägga så tror jag inte du skall ta bort KIA-emblemet, antagligen är det en försänkning i bagageluckan eller liknande.. Någon som har koll på det? Vore ju cleanare utan 8-)

Jag sade till dem att ta bort allt på min, men KIA emblemet vågade dem inte ta bort :P

Vilka dom? ;) Lite måste man väl ta o göra själv tycker jag ;)
Kia Cee'd SW-11

Re: Emblem på bakluckan

6
Petri skrev: Vilka dom? ;) Lite måste man väl ta o göra själv tycker jag ;)
Bilfirman där jag köpte bilen ;). Jag bad dem ta bort det eftersom bilen skulle bli lackförseglad innan leverans! Annars hade jag ju själv kunnat tagit bort det när jag fått bilen..

Mvh Marcus
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Emblem på bakluckan

7
Tack för era svar! Jag vet inte exakt hur gammal min bil är, men det är en 11:a.

Jag var inne till Kia-handlaren där bilen köptes (inte av mig, utan av ägaren innan), och frågade om emblemet. och det var ingenting som de ville göra, utan jag fick göra det själv "på egen risk". Han trodde att det finns risk för att det blir skador i lacken typ. Men som Petri skriver, så måste man ju kunna få bort det om det bara är dubbelhäftande tejp. Den kommer väl inte dra med sig lack på något sätt?

Jag har ju inga problem med emblemen egentligen, men jag tycker att det ser så mysko ut att det bara är "eco" som är kvar. Och Kia-loggan så klart, men den vill jag inte ta bort.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Emblem på bakluckan

8
Fiskelina är ett bra tips, men ni har glömt det väsentligaste:

VÄRME!

Fram med hårtorken eller värmepistolen och rotera över emblemet tills det att fiskelinan enkelt kan tryckas in bakom emblemet, sen är det en barnlek att ta bort det.

Kör man utan värme riskerar man lackskador och fult klister som är besvärligt att polera bort.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Emblem på bakluckan

9
Grief skrev:Fiskelina är ett bra tips, men ni har glömt det väsentligaste:

VÄRME!

Fram med hårtorken eller värmepistolen och rotera över emblemet tills det att fiskelinan enkelt kan tryckas in bakom emblemet, sen är det en barnlek att ta bort det.

Kör man utan värme riskerar man lackskador och fult klister som är besvärligt att polera bort.

Kör du med värmepistol så var väldigt försiktig bara :) är ju inte väldens tjockaste lack på våra nya bilar direkt ;)
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Emblem på bakluckan

10
Vad har du för färg på bilen? Kompisen tog bort sina emblem på en audi a6 från 2006, syns inget efter lite polerande, och då är den grå..
För mig räckte det med va 25c ute samt att bilen stog o solen några minuter! :)
Kia Cee'd SW-11
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"