Annons

Starta med kablar - larmet vill inte bli avlarmat

1
Hej!

Mitt batteri är dött, troligtvis mitt fel, men nu har jag problem att starta den med kablar. När vi kopplar ihop den så att min Ceed SW får ström så går larmet igång. Även fast vi trycker ner larmsensor som finns i motorutrymmet så vägrar den sluta larma och jag kan inte heller stänga av larmet.

Kan det vara så att t.ex. bakluckan inte är helt avlarmad, sensorn helt intryckt, och att man då inte kan larma av bilen? Eller måste den få tillräckligt med ström, alltså att den ska stå och larma en bra stund, innan det går att stänga av. Förra gången jag klantade mig med batteriet så var det bara att trycka ner larmsensorn i motorutrymmet och sedan larma av.
______________________________
Ceed SW 2007 CRDI
Annons

Re: Starta med kablar - larmet vill inte bli avlarmat

2
Hej och välkommen till forumet =)

Min magra erfarenhet av detta säger att larmet har perioder när man kan larma av det i sådana här fall.

1. Det börjar tjuta
2. Vänta tills larmet tystnat en stund inför nästa tjutperiod
3. Starta bilen medan larmet är tyst.
4. Larmet avlarmat.

Förhoppningsvis funkar detta. Alla larm funkar inte på samma sätt (och inte alla kior har samma larmtyp heller).

Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Starta med kablar - larmet vill inte bli avlarmat

5
Kalle85 skrev:Hej!

Mitt batteri är dött, troligtvis mitt fel, men nu har jag problem att starta den med kablar. När vi kopplar ihop den så att min Ceed SW får ström så går larmet igång. Även fast vi trycker ner larmsensor som finns i motorutrymmet så vägrar den sluta larma och jag kan inte heller stänga av larmet.

Kan det vara så att t.ex. bakluckan inte är helt avlarmad, sensorn helt intryckt, och att man då inte kan larma av bilen? Eller måste den få tillräckligt med ström, alltså att den ska stå och larma en bra stund, innan det går att stänga av. Förra gången jag klantade mig med batteriet så var det bara att trycka ner larmsensorn i motorutrymmet och sedan larma av.
Så här har jag gjort när jag fått starta bilen med startkabel:

Lås upp förardörren med nyckeln.
Öppna motorhuven.
Sätt dit startkablar
Larm tjuter.
Lås med fjärr.
Larm tystnar.
Lås upp med fjärr.

Saken är biff.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Starta med kablar - larmet vill inte bli avlarmat

6
Statusuppdatering: kopplade bort det j****a skjutande hornet och sedan fick batteriet ladda på lite så att det gick att larma av.

Nu till nästa problem: bilen dog när vi kopplade ifrån den friska bilen. EPS, ABS och laddningslampan lyste hela tiden när vi hade bilen igång tills den dog.

Beror det på:
1. Batteriet är kortslutet?
2. Generatorn eller något annat är paj?

Håller just nu på att ladda batteriet med hjälp av laddare så fråga 1 bör jag få ett svar på ikväll. Vad tror ni?
______________________________
Ceed SW 2007 CRDI

Re: Starta med kablar - larmet vill inte bli avlarmat

7
Sådär....allt är löst och det var mitt fel från början.

För att göra en lång historia kort:

Vi satte polerna åt fel håll. Det innebar att säkringen på 150 amp i motorutrymmet och en annan säkring gick sönder. Även säkringen till stereon och elkablarna till kupéfläkten gick sönder.

Jag kan varmt och hjärtligt rekommendera Södermalms bilservice som är en aukt Kia-verkstad. De har varit oerhört hjälpsamma. http://www.sodermalms-bilservice.se
______________________________
Ceed SW 2007 CRDI
Skriv svar

Återgå till "Problem"