Annons

Nu är våran ceed sw sport beställd =)

1
Hej hopp!

Christian heter jag och bor med min gravida fruga, 2kids & våran 50 kg vovve. Vi bor självklart på västkusten... och har nu beställt en kia ceéd sw sport. Har letat som en tok efter en sådan här men dom verkar vara sällsynta så det fick bli en fabriksbeställning. Tokigt jobbigt att vänta 3 månader nu men det får vi väl leva med.

Bilen är väl inte jätte optimal för en 3 barnsfamilj med stor hund. Men den får duga ett gäng år, tiden får avvisa hur mkt vi kommer får knö i baksätet.

Det blev innefärgen: VIt, tycker detta passar grymt bra ihop med det svarta upplackade på kofångarna fram och bak.
Övrigt så blev det komfortpaketet, sportpaketet med skinn, v-däck, takvinge & delbart drag. Motorvärmaren sket jag i då jag aldrig har använt det på våra tidigare bilar trots att det har funnits.

Planer finns på att lägga en ljus ljus toning fram, 25-35mm sänkning, xenon på halvljuset och ev x-traljus till vintern. Hur mkt som kommer genomföras kommer väl styras lite utav vad nybilsgarantin säger osv :crazy:

Längtaaar...
Annons

Re: Nu är våran ceed sw sport beställd =)

3
Varken xenon, toning (lagliga skäl) eller sänkning funkar om du inte återställer till original innan service. Du kan ju alltid testa med toning, snyggt med mörka rutor.
Extraljus funkar, om det är "yrkesmannamässigt" installerat.
Kias garantiregler är så tråkiga så därför har jag köpt en bil till, att ha vid sidan om, som man kan göra lite roligt med. För det kan man sannerligen inte med en Kia, om man vill behålla garantin...

Välkommen till forumet. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
ää fan jag har förstått att dom är stenhårda med garantierna, det hade jag nog också varit om jag hade haft företag och lämnade så lång garanti.
Xenon är ju himla enkelt att återställa så sätt.
Toningen förstår jag inte riktigt vad den skulle kunna påverka? Skulle en elhiss lägga av så tror jag knappast att det skulle vara solfilmens fel, bara som ett ex.

Däremot sänkningen förstår jag men ändå inte, köper man fullt godkända fjädrar idag så måste det väl vara okej att köra med dem tycker man!?
Fast eftersom dom är så hårda så skulle dom dra in på all garanti, för så är det väl. Säg att jag har tonat framrutorna och ngt går galet då tar dom väl bort all garanti och inte bara på den delen som lagt av?

Sen så förstår jag inte heller varför det måste åtgärdas innan servicarna, om dem bara ska göra service på bilen så har ju det inget med att göra hur den ser ut. Det är väl först då man behöver använda sig av garantin som det kan börja bråka?

Jag är som sagt ny i kia världen och även i nybilsvärlden så ni får gärna säga emot mig och rätta mig osv osv :shifty:

5
Som jag har förstått det kan de ställa krav som att man ska serva på en Kia verkstad eftersom de har "onormalt" lång garantitid. Väljer man att serva på andra ställen kommer de inte undan garantin för det men då gäller "normala" villkor för längden.

Vad skulle ge dem rätt att hävda att garantin på bilen inte gäller om man satt toning på rutorna eller sänkt bilen om de inte kan visa på att just toningen eller sänkningen är orsaken till något fel på bilen.

Jag har iaf inte haft några problem garantiärende trots att jag kör med H&R 35mm sänkning. Har haft sänkningen vid 2000mila- samt 4000mila-servicen och nu är bilen inne på garantireparation för att de ska åtgärda mina blästrade dörrsidor samt göra om klåparjobbet de gjorde när de lackade om den rostiga bakluckan.
kia optima sw gt line 2017

6
Varmt välkommen hit Christian.
Grattis till nya bilen ;)
Har med Vit med svartlackade detaljer utvändigt. Grymt :D
Nackdelen med vit är att min numera är röd... Fullt med diverse kamikaze insekter som valt att avsluta sina liv i fronten på min bil. Tvättas 2 ggr/vecka.. Blää.

Ha det så bra.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

8
obetsak skrev:Som jag har förstått det kan de ställa krav som att man ska serva på en Kia verkstad eftersom de har "onormalt" lång garantitid. Väljer man att serva på andra ställen kommer de inte undan garantin för det men då gäller "normala" villkor för längden.

Vad skulle ge dem rätt att hävda att garantin på bilen inte gäller om man satt toning på rutorna eller sänkt bilen om de inte kan visa på att just toningen eller sänkningen är orsaken till något fel på bilen.

Jag har iaf inte haft några problem garantiärende trots att jag kör med H&R 35mm sänkning. Har haft sänkningen vid 2000mila- samt 4000mila-servicen och nu är bilen inne på garantireparation för att de ska åtgärda mina blästrade dörrsidor samt göra om klåparjobbet de gjorde när de lackade om den rostiga bakluckan.
Hade absolut tänkt serva på kia verkstad.
Din nästa mening är jag inte riktigt säker på att jag förstår :oops:
Undra om dom ens har märkt att du har sänkt din bil? Just det där med blästrade sidor undrar jag lite om om dom kanske kan försöka få det till att det har blivit för att bilen är sänkt..
_Morgan_ skrev:Varmt välkommen hit Christian.
Grattis till nya bilen ;)
Har med Vit med svartlackade detaljer utvändigt. Grymt :D
Nackdelen med vit är att min numera är röd... Fullt med diverse kamikaze insekter som valt att avsluta sina liv i fronten på min bil. Tvättas 2 ggr/vecka.. Blää.

Ha det så bra.

Mvh Morgan_
Jag fy fan så spännande är det väl inte att tvätta bilen. Men visst är det kul att åka runt i ren bil =))

9
Det jag menar är att det är de som ska visa på att det jag gjort med bilen orsakat skadorna och att de inte enbart kan hävda att garantin skulle vara förverkad för att jag ändrat något.
Tycker att det ska ganska mycket till för att de ska lyckas skylla blästringen av sidorna på sänkningen.
Det är ett hyfsat vanligt problem även om många inte vet om det och det är ju en anledningen till att de tagit fram de nya stänkskydden. Men visst risken ökar ju att de ska kunna trilskas om man ändrar på bilen.

Verkstan vet iaf om sänkningen för de frågade då de tyckte att den så så låg ut när jag var in och visade upp skadorna. :)

Förhoppningsvis har de nya stänkskydden löst blästringsproblemet annars får man väl se vad de säger om man blir tvungen att åka in igen med blästrade sidor.

Tidigare fanns Eibach 25mm sänkning som originaltillbehör till ceed SW vet inte om det fortfarande gäller så vill man vara så en säkrare sida kan man kanske sänka den i en auktoriserad Kia verkstad.
kia optima sw gt line 2017