Annons

Kia Ceed 2011-2012 startar dålig

1
Hej ,
Har haft min Kia sedan 6 år. Bilen fungerande faktiskt alltid jätte bra. Förutom när det är jätte kalt för att bilen har varken dieselvärmare eller motorvärmare. Den köptes i Stockholm var temperaturen är ganska mild med jag bor i Lappland. Men under vintern bilen är mest parkerad.
Bilen har stått ute cirka 3 månader utan batteri. Temperaturerna var jätte låga -20,-30 och bilen var parkerad ute.
Efter 3 månader startade jag bilen och den gick igång perfekt. Problemet startade efter när följande dagen var tvungen att ringa bärgaren på grund av bilen ville absolut inte starta. Batteriet var inte fel på men den fick inte tillräckligt med tryck för att få igång tändningen.
Vi fick igång bilen genom att pumpa bränsle från pumpen som sitter under motorhuvudet. Då bilen startade.
Sedan dess bilen har stått igen men den här gången i varm garage men ibland startar inte . Den går igång men den slocknar. Då måste jag pumpa igen bränsle . Detta händer bara när bilen har stått . Om jag kör mycket den dagen bilen startar perfekt men så fort den står även 1 dag den vägrar starta .
Har varit till 2 olika mekaniker och frågar om råd. En av de vill byta bränslefilter han säger att den är blöt.
Den andra mekaniker säger att det finns inte fukt då säger han att det är tydligen en packning som släpper in luft då bränslet rinner back.
Samtidigt glödstiffterna har inte varit byta på 5-6 år.
Men jag funderar ändå vad är problemet . Jag menar säkert något är trasig men jag undrar om jag ska byta direkt bränslefilter eller kanske avvakta och gå igenom en kontrol på bilen för att se exakt vad är för fel. Bilen besiktades en månad sedan och det fans inga fel koder.
Hoppas att ni kan hjälpa mig med råd.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Problem"