Annons

Köp tankar av plug in hybrid (kanske inte rätt tråd)

1
Ny här på denna sida.
jag och min sambo går i tankarna att övergå till hybrid bil då vi har ca 4-20 km körning dom gånger som bilen rullar (till jobb,skolan för barnen och handla)

vi sitter idag på en ford s-max diesel införsaffades 2018 då vi hade barnvagn och hund.
idag är det ingen hund och barnvagn med i ekvationen.
vi är 2 vuxna och 3 barn med åldrarna 8-12 år
vi har båt med total vikt på ca 600kg inkl trailer

vi har tittat på en niro plug in hybrid för 230" och vi tror att den skulle räcka till oss.
nackdelarna vi har hittat är bagageutrymmet är kanske i minsta laget men kan ju alltid kompletteras med en takbox om det tryter med camping osv
och sen är det här med laddningen hemma så finns inte så stora möjligheter då vi bor i lägenhet. men har tillgång till 1fas.

Vad tror ni?
kom gärna med kompleterande frågor som jag kanske har glömt! :)
Annons

Re: Köp tankar av plug in hybrid (kanske inte rätt tråd)

2
Come_clarity skrev: 22 feb 2024, 10:34 Ny här på denna sida.
jag och min sambo går i tankarna att övergå till hybrid bil då vi har ca 4-20 km körning dom gånger som bilen rullar (till jobb,skolan för barnen och handla)
Om man inte kan ladda själv är laddhybrid ingen bra lösning bättre då välja hybriden som"laddar själv"
Om man inte har garage är Niros laddhybrider ingen bra lösning på vintern då bensinmotorn värmer bilen dvs man kan inte använda batterimilatt värma med
Jag har ägt både laddhybriden och hybriden och i grova slängar spara man ca 2 dl/mil sett över hela året om man kör laddhybriden istället för hybriden
om man utöver de dagliga turerna i närområdet kör lite längre sträckor över året. I mitt fall med 1500 mil/år blevårsgenomsnitttet med hybriden 0,48 lit/mil och med laddhybriden 0,28 lit/mil Sparade 2 dl 1500 mil a 17 kr =ca 5000 kr/år En laddhybrid brukar kosta minst 50000 mer så inte värt pengarna
Hybriden drar bara 0,3-0,4 i stan och kör man på 70-90 väg bara 0,42

Jag skulle i era kläder köpa en Niro hybrid som laddade själv det är ändå ett bra bidrag till miljön- man ska inte krångla till bilägandet om man inte enkelt kan ladda själv. Läs mer om mina erfarenheter https://wp.me/p1IAXy-7ZQ
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"