Annons

Byta bakaxelbalk?

1
Hej folkens,

Vi har haft våran KIA Ceed 2010 (gått 300 000 km) till kontrollbesiktning och det visar sig att bakaxelbalken och länkarmarna är så rostiga att de måste bytas. Jag har hittills klara göra det mesta på bilen, men här behöver jag nog lite hjälp och vetande för jag eventuellt går vidare.

En vi har frågat om detta säger att balken är svetsat på bilen, men jag kan inte si jag så det hos OPUS. Är det någon av er som har erfarenhet med detta? Jag ser att bakaxelbalk och länkarmar går att få för något under 5000 kronor och tror därför att det kan löna sig att reparera den.

Vad tror, eller allra helst, vet ni? :-)

Modellen är alltså: KIA cee‘d I Kombi (ED) 1.6 CRDi 115 115 hk Diesel D4FB

Mvh Jostein
Annons

Re: Byta bakaxelbalk?

3
SorentoUM skrev: 11 dec 2023, 08:55 Det går utmärkt att byta hela bakvagnen.
Den sitter med 4 eller 6 rejäla bultar.
Mest kostnadseffektivt att skaffa en bättre begagnad, slipa och rostkydda/måla den och sen byta ut allt komplett.
Jag ska byta båda bakaxelbalk och länkarmar och har hittat några begagnade som är till salu, men jag tycker inte de är mycket billigare än nya delar.

Men nu vet jag att jag jag inte behöver fråga en som kan svetsa om hjälp och så ska jag välga ut de ställen jag hittar billigaste delar.

Tackar! :-)

Re: Byta bakaxelbalk?

4
Uppdatering:

Har nu fått bytat allt. Köpte ett bakvagnspaket från Shipman som kostade 4600 kronor. Det var inte tekniskt svårt, men skruvar och bultar satt vidrigt hårt hela vägen, så det blev mycket värmning och bankning. Vi behövde också att få bilen upp så vi kunna stå och arbeta.

Jag tycker det var värd arbetet och bilens värde ligger på runt 20 000 kronor, det hade nog blivit skroten om en verkstad var det ända alternativet.
Skriv svar

Återgå till "Problem"