Annons
Annons

Re: ej servad i tid vad gäller

2
Hittade detta från detta forumet från 2019.

Från Kias kundtjänst:

Tack för ditt meddelande.

Villkoren för din bils garantier finns i skrift i service- & garantiboken. Om det inte står att det är OK med överträdelse är det nolltolerans, men om de är milen man uppnår först och det endast är några mil ser vi inget problem med det.

I övrigt kan en Kia-verkstad ge besked om din bils garantistatus

Re: ej servad i tid vad gäller

5
Köpte en Optima i mars, slarvigt av mig men kollade inte upp service , mil/tid. Bilen hade gått som tjänstebil och ca 7500 mil, alla service överskred milen,( mellan 150 och 700 mil) dock inom väldigt god tid.
Ett fel upptäcktes direkt efter köp, bild ryckte våldsamt i kickdownläge. Lämnades in på Kia-verkstad, blev stående ca 5 veckor, (reservdelsbrist). Högtrycksbränslep8mpen hade havererat, utbytt nu samt nån givare o bränslerör. Bilen går nu jättebra. Till saken…garantin, inga problem då detta ej är en del som ingåt i serviceprogrammet, så garantin trots kraftiga övermil gäller i sju år på allt utom det som skall servas på mil/tid…….Men talade med garantiansvarig på den stora Kia anläggningen här i stan, hon menade att trots övermilen så är allt inte svart eller vitt, utan man gör en bedömning vid varje skadetillfälle, samtidigt så har min Optima en klar belastning i bedömningen, men detta gäller som sagt serviceutsatta delar typ motor o drivlina. Sen är det ju dessutom så att maskinskada (motor o drivlinan) täcks av försäkringen oftast kanske upp tilll 12000mil/8år, skillnaden är att det ligger en självrisk i försäkringen. Både hängslen o livrem på Kia.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"