Sida 1 av 1

Nybilsgarantin – vad gäller? Uppdaterad 2011-12-30

Postat: 06 apr 2011, 17:08
av Peter
Klistrar det här inlägget eftersom det kan vara av intresse för fler.

Jag har varit i kontakt med Kia idag angående detta. Svaret lyder som följer:

Mekonomen eller andra fristående verkstäder som säger att dom kan serva alla bilar är aldrig av Kia auktoriserade verkstäder. Det kan bli olyckligt för Kia-ägarna. Vid varje auktoriserad Kia-verkstad finns det dessutom en Kia-skylt.
Ingen mekonomen-verkstad har köpt någon auktorisering av Kia, det går inte till så. Ingen generalagent säljer auktoriseringar.

Om du servar på en icke auktoriserad verkstad enligt Kias riktlinjer gäller garanti/reklamationsrätt enligt konsumentköplagen 3 år.

Om du servar på en Kia auktoriserad verkstad enligt Kias riktlinjer gäller ett 7 årigt nybilsfabriksgaranti åtagande.


Och till sist en uppmaning: Läs på ordentligt i era garanti- och serviceböcker.

/Peter

Re: Nybilsgarantin – vad gäller?

Postat: 30 dec 2011, 13:17
av _Morgan_
Fyller på med vidare information:

Garantiernas omfattning

Nybilsgaranti: 7 år/15000 mil eller 3 år med obegränsad körsträcka
Lackgaranti: 5 år/15000 mil
Rostskyddsgaranti: 12 år: cee´d • Sorento • Soul • Sportage/SL • Venga.
10 år: Sportage/ KM
7 år/15000 mil eller det som först inträffar:
Carens • Carnival • Magnetis • Picanto • Rio-

Fabriksmonterad radio/ljudanläggning/navigation/DVD-spelare/Bildskärm: 3 år

Fabriksmonterat Batteri. 2 år/ 15000 mil. (Garantin gäller dock inte om batteriet sulfaterat p g a bristfällig underhållsladdning)
Vagnskadegarnati: 3 år
Vägassistans 3 år med obegränsad körsträcka.

Delar som inte omfattas av garanti:
Delar som byts p g a normalt slitage såsom
(Tändstift,drivremmar, bromsbelägg, torkarblad, kopplingslameller och glödlampor)

Det mesta om service och garantier står klart och tydligt i era serviceböcker.
Hittar ni inga tydliga svar där så kan ni kontakta Kia.

Re: Nybilsgarantin – vad gäller? Uppdaterad 2011-12-30

Postat: 02 mar 2012, 16:34
av rässersportage
va inne hos våran kia-återförsäljare ida och prata lite med dom. frågade dom om man tex fick byta fjädrar(sänkningsfjädar) och de sa dom att man fick bara att man förlora garantin på dom komponeterna,

Re: Nybilsgarantin – vad gäller? Uppdaterad 2011-12-30

Postat: 20 apr 2013, 11:26
av WoberT

Re: Nybilsgarantin – vad gäller? Uppdaterad 2011-12-30

Postat: 20 apr 2013, 11:38
av Ronnie
Använder din länk på FB-sidan, tack för infon.

Re: Nybilsgarantin – vad gäller? Uppdaterad 2011-12-30

Postat: 24 okt 2017, 20:30
av Fredrik KIA
Hej, (besviken på KIA garanti, vad som den inte täcker)
Jag har en KIA Sportage 2012 som gått strax över 5000mil samt är servad enligt kraven.
Höger fjäder fram gick sönder vid start från stillastående svängandes vänster, punkterade höger däck.
KIA byter såklart fjäderpaket höger vänster fram på garanti samt höger framdäck som ej gick plugga..
De måste också byta vänster däck fram då det ej får skilja något på diametern på samma hjulaxel. Dock måste jag själv betala bakdäcken då det skiljer mer än 10% från nya däck och de som sitter på pga att det är fyrhjulsdrift (helt ok däck på just nu alltså spelar ingen roll).
Verkstaden har ej heller dessa delar hemma samt hinner inte byta allt inom en vecka varpå jag frågade om ersättningsbil, ta det med ditt försäkringsbolag sa KIA. Folksam sa att det var ju ingen olycka som skett och givet är ju att det är garanti som gäller varpå verkstaden/KIA bör tillhandahålla ersättningsbil. Men detta behöver inte KIA uppfylla alltså enligt KIA. Sedan vad gäller att få bilen till verkstad får jag också stå för själv, ja genom Folksam med självrisk som följd. Folksam ersätter heller inte kostnaderna för däckbyten då det inte var en olycka...
Det jag vill informera om är att för övrigt den fina KIA Garantin på 7år inte gäller följdkostnader direkt kopplade till garantifelet, dessa får man stå för själv. Samt att verkstaden inte hinner fixa bilen tillräckligt fort rår de heller inte för på KIA och kostnader det drabbar kunden.
Bra att veta vad som gäller kring garantin alltså..
Övrigt mycket nöjd med min KIA

Re: Nybilsgarantin – vad gäller? Uppdaterad 2011-12-30

Postat: 25 okt 2017, 05:53
av SorentoUM
Du är alltså besviken för att verkstaden/KIA inte står för bytet av bakdäcken, när det var fjädern fram som gick sönder på en 5 år gammal bil, samt att du tyckte det tog för lång tid, fastän att verkstaden kanske egentligen var fullbokad 2-3 veckor framåt, har jag förstått dig rätt då??

Re: Nybilsgarantin – vad gäller? Uppdaterad 2011-12-30

Postat: 25 okt 2017, 21:49
av FilipLyxell
Vart någonstans har du fått den informationen? Kias växellådor, fördelningslådor och bakaxlar är inte känsliga för sånt på det sättet?

Re: Nybilsgarantin – vad gäller? Uppdaterad 2011-12-30

Postat: 04 nov 2018, 18:00
av Aqua
Garantin ska man verkligen ta med en nypa salt. Jag har just blivit nekad garantin gällande rostskydd på min Sportage som var 2 ½ år gammal. Bilen är nu såld med anledning av detta. Enligt butiken där jag köpte bilen så bedömer varje enskild verkstad om garantin ska gälla eller ej. Jag hade 2 punktsvetsade skarvar inne i bilen som hade börjat rosta och garantin gällde alltså inte. Likaså så var radiomottagningen kass sedan dag 1 utan att man åtgärdat felet. Har ledsnat ur totalt på min Sportage med en massa småfel och hela tiden strul när man påpekar brister före verkstaden. Därför sålde jag bilen och lär knapppast köpa Kia igen.