Re: Dragkrok
41Såg på Blocket att man har kampanj på Thules avtagbara dragkrokar. För en Sportage innebär det 3450:- vilket väl är priset för en fast krok. Ni som har avtagbara dragkrokar från Thule, behöver man ta ur något ur kofångaren?
Hur har det gått med monteringen av draget? Är nyfiken på att veta hur det gick eftersom jag funderar på att göra något liknande om man nu slipper att demontera halva bilen, vore också trevligt med bilder på installationen om du har några.hanse1 skrev:Nu har jag monterat elen till draget. Antar att det är den jobbigaste delen. Började med att ta bort allt i bagageutrymmet inklusive reservhjulet. Därefter lossade jag vänster sidopanel och la emellan en träbit så panelen hölls från bilsidan. Sedan demonterade jag vänster bakljus (övre) genom att lossa två skruvar och försiktigt dra bakljuset bakåt.
Nu kunde jag mäta de tre kablarna och grön/svart kabel är till bromsljuset och den gröna till färdbelysningen. Därefter var det dags att hitta blinkerskablarna. De går ut i en kabelstam tillsammans med bl.a. backsensorkablarna i en genomföring på vänster sida. Jag provade först att försöka lossa kontaktstyckena vid lamphusen i kofångaren med det var för trångt att demontera dem. Provade därefter att sticka in en tunn knappnål i kabelstammen och hittade till slut rätt kablar. Det är två vita kablar som går till blinkers för höger och vänster sida. Jag hade bara tillgång till en digital multimeter och det fungerar inte bra när man ska mäta upp en blinkerskabel med periodisk spänning. Jag tog därför loss lampan till bagagerumsbelysningen som testlampa och kopplade på två kablar och då blinkade lampan när jag hittade rätt kablar.
Nu återstår att montera draget, avtagbart Thule Brink, á 3450:- inklusive frakt. Dessutom har företaget Bilen & Jag telefonsupport om man har behov av det. Ser att det nog går att dra in kabeln från den 7-poliga kontakten i samma genomföring som kabelstammen till blinkers och backsensorerna.
Jag tycker inte att det var så svårt att dra in elen även om jag antar att det är den mest tidsödande delen. Såg att någon på forumet demonterade nästan hela bakpartiet på bilen men det behövs inte. Följ mina anvisningar och det blir ett minimum av demontering. Dock bör man tänka på att hämta plus från eluttaget i bagageutrymmet har sina begränsningar. Ska man koppla på massa strömslukande utrustning till en husvagn kanske man bör dra en kabel till batteriet. För min del kommer jag endast att använda draget till en släpkärra.
Nu har jag sparat ganska mycket pengar i förhållande till de 12.000 kronor som bilfirman ville ha för en montering. Dock tillkommer en registreringsbesiktning á 380 kronor, men man har två veckor på sig innan draget måste registreringsbesiktas.
Återkommer då jag har monterat draget, som ser väldigt stabilt ut. Paketet vägde nästan 22 kg!
Draget fungerar perfekt. Var till Bilprovningen tre dagar efter att draget var monterat. Besiktningsmannen hissade upp bilen, lös med sin lampa i några sekunder och hissade därefter ner bilen igen. Han frågade inte ens om jag skrapat bort underredsmassan. Elen kollade han inte heller. Däremot höll han en längre föreläsning om hur ett avtagbart drag ska hanteras så jag fick en liten kurs i att montera, låsa, låsa upp, demontera och fetta in:-) Direkt när jag kom hem efterdrog jag alla bultar och sprutade sedan på rikligt med underredsmassa.Raul skrev:Hur har det gått med monteringen av draget? Är nyfiken på att veta hur det gick eftersom jag funderar på att göra något liknande om man nu slipper att demontera halva bilen, vore också trevligt med bilder på installationen om du har några.hanse1 skrev:Nu har jag monterat elen till draget. Antar att det är den jobbigaste delen. Började med att ta bort allt i bagageutrymmet inklusive reservhjulet. Därefter lossade jag vänster sidopanel och la emellan en träbit så panelen hölls från bilsidan. Sedan demonterade jag vänster bakljus (övre) genom att lossa två skruvar och försiktigt dra bakljuset bakåt.
Nu kunde jag mäta de tre kablarna och grön/svart kabel är till bromsljuset och den gröna till färdbelysningen. Därefter var det dags att hitta blinkerskablarna. De går ut i en kabelstam tillsammans med bl.a. backsensorkablarna i en genomföring på vänster sida. Jag provade först att försöka lossa kontaktstyckena vid lamphusen i kofångaren med det var för trångt att demontera dem. Provade därefter att sticka in en tunn knappnål i kabelstammen och hittade till slut rätt kablar. Det är två vita kablar som går till blinkers för höger och vänster sida. Jag hade bara tillgång till en digital multimeter och det fungerar inte bra när man ska mäta upp en blinkerskabel med periodisk spänning. Jag tog därför loss lampan till bagagerumsbelysningen som testlampa och kopplade på två kablar och då blinkade lampan när jag hittade rätt kablar.
Nu återstår att montera draget, avtagbart Thule Brink, á 3450:- inklusive frakt. Dessutom har företaget Bilen & Jag telefonsupport om man har behov av det. Ser att det nog går att dra in kabeln från den 7-poliga kontakten i samma genomföring som kabelstammen till blinkers och backsensorerna.
Jag tycker inte att det var så svårt att dra in elen även om jag antar att det är den mest tidsödande delen. Såg att någon på forumet demonterade nästan hela bakpartiet på bilen men det behövs inte. Följ mina anvisningar och det blir ett minimum av demontering. Dock bör man tänka på att hämta plus från eluttaget i bagageutrymmet har sina begränsningar. Ska man koppla på massa strömslukande utrustning till en husvagn kanske man bör dra en kabel till batteriet. För min del kommer jag endast att använda draget till en släpkärra.
Nu har jag sparat ganska mycket pengar i förhållande till de 12.000 kronor som bilfirman ville ha för en montering. Dock tillkommer en registreringsbesiktning á 380 kronor, men man har två veckor på sig innan draget måste registreringsbesiktas.
Återkommer då jag har monterat draget, som ser väldigt stabilt ut. Paketet vägde nästan 22 kg!
Återgå till "Modifikationer och tillbehör"