115
av Ior
Vilken dimension på däck har du? Hur ser fördelningen ut på körstil i färddatorn?(ekonomisk, normal, aggressiv?). Är däcktrycket lägre än 2.5 bar 16 tum? Har du motorvärmare/kupé? Kör du kortare sträckor? Kupévärmaren drar en del då motorn inte stannar lika ofta. ACn verkar vara snålare då kompressorn drivs av elmotor.
För att köra snålt så brukar jag ha gott om avstånd till framförvarande för att kunna köra mjukt. Släppa gasen tidigt och undvika att bromsa eller väldigt lätt, trycker man lite lätt på bromsen så stannar motorn om den blivit tillräckligt varm. Går att släppa tidigare än man tror utan att farten går ner så mycket. Undvika att bli stillastående då det drar en del att komma iväg. Från stillastående trycka väldigt lätt på gasen för att komma i rullning (med elmotorn) upp till ca 15 km/h sedan öka mjukt och hålla sig inom det tjocka gröna fältet 1/2-2/3(stadskörning). Brukar ha lite avstånd till framförvarande så att man kan börja rulla lite smått från stillastående. Vid backkrön släppa gasen precis innan man kommer över så att man kan rulla. Även om bilen laddar vid bromsning så är ju rörelseenergin betydligt bättre än den man får när man bromsar. Sen får man ju göra ovanstående med omdöme så att man inte irriterar någon i trafiken.
Sen så påverkar ju temperaturen en hel del, i somras har jag legat på runt 0,39-0,43 mätt på pump medans nu senaste då det börjat bli kallare 0,45-46, blir det några minusgrader lär nog förbrukningen öka ytterligare.
Tror du kan få ner förbrukningen genom att köra mer medvetet snålt. Sen kan man söka på "hypermiling" och finna en del tips, från bra till olämpliga... På youtube så finns det videor av Wayne Gerdes också som har bra tips.
Kia Niro Hybrid -18