Sida 1 av 3

Däck och fälgar

Postat: 23 feb 2017, 10:21
av dunderklumpen
Jag väntar på en Niro som förväntas levereras i maj, på ett ungefär. Jag antar att det då sitter sommardäck på Nirons orginalfälg på. Så vitt jag kan förstå är just den fälgen optimerad till Niro med hänsyn till luftmotstånd, bränsleförbrukning och miljöklassning.

Funderar lite på hur det blir med vinterdäck sen? Hur har ni andra gjort? Kör ni likadana fälgar till sommar- och vinterdäck, eller har ni köpt helt andra fälgar än orginalet?

Någon som har koll på vad orginalfälgarna kostar på ett ungefär? Och hur mycket de faktiskt sänker bränsleförbrukningen jämfört med andra?

Re: Däck och fälgar

Postat: 23 feb 2017, 23:15
av hema
Jag kör med 4 st. vanliga alufälgar, Dezent runt 1000 kr. styck. Vad de gör för bränslet och luftmotståndet vet jag inte.
Man jag kan tänka mig att org.fälgar kostar skjortan och lite till.
Du behöver bara köpa själva fälgen, det är som en heltäckande navkapsel ytterst, i plast.

Org.navkapsel framsida Org. navkapsel baksida

Re: Däck och fälgar

Postat: 24 feb 2017, 08:03
av dunderklumpen
Tack för svar! Just det, då räcker det med fälgen eftersom man har navkapseln året runt. Får nog kolla runt lite vad som finns när vintern närmar sig nästa gång :-)

Re: Däck och fälgar

Postat: 24 feb 2017, 11:51
av Indigo
Hmm, det skulle man ju ha tänkt på från början. Jag har också någon sorts standard-fälgar på vinterdäcken, typ Dezent eller liknande, men det hade ju varit smartare att köpt något som man kan sätta navkapslarna på.

Men jag visste å andra sidan inte ens att det bara var navkapslar tills jag kom hem med bilen och skulle bära ner sommarhjulen i källaren. Lite snålt med bara navkapslar kan jag tycka, för övrigt.

Re: Däck och fälgar

Postat: 24 feb 2017, 11:52
av Indigo
Hmm, det skulle man ju ha tänkt på från början. Jag har också någon sorts standard-fälgar på vinterdäcken, typ Dezent eller liknande, men det hade ju varit smartare att köpt något som man kan sätta navkapslarna på.

Men jag visste å andra sidan inte ens att det bara var navkapslar tills jag kom hem med bilen och skulle bära ner sommarhjulen i källaren. Lite snålt med bara navkapslar kan jag tycka, för övrigt.

Re: Däck och fälgar

Postat: 24 feb 2017, 12:15
av dunderklumpen
Jag pratade med min ÅF om just det här med navkapslar år 2017... Men han menar att det har att göra med luftmotstånd som så mycket annat på Niron. Och då blir det plötsligt rätt okej.

Bara det faktum att du inte ens såg att det var navkapslar blir ju ett beröm till designern :-)

Re: Däck och fälgar

Postat: 24 feb 2017, 13:30
av Torgskräck
Stålfälgar på bilen original då ?

Stålfälgar väger ju mindre än alufälgar och brukar vara det som används då de vill få ned vikten, speciellt då den ofjädrade vikten. Sen utformas sakerna för att ge lågt luftmotstånd, volvo körde ju med alufälgar på sina DRIVe-bilar dock var de gjorda specifikt för lågt luftmotstånd och bilens förbrukning hängde helt på att original fälgar brukades annars det helt andra siffror. Att sen fälgarna var fula som stryk gjorde ju att alla bytte fälgar efteråt, fast de fick behålla den lägre skatten.
Skulle varit lagkrav på att bilar som får lägre skatt inte får ändras alls just för att de ska hålla de lägre utsläppen som bilen tillverkades för och enligt syftet.

Re: Däck och fälgar

Postat: 23 mar 2017, 19:20
av MagnusLindgren
Fick på sommarsulorna idag. Ser klart mycket roligare ut.

Däck och fälgar

Postat: 23 mar 2017, 19:30
av Indigo
Riktigt snygga, de där fälgarna!

Re: Däck och fälgar

Postat: 23 mar 2017, 20:24
av para
Optimerade navkapslar för luftmotstånd?
Har ni fått 2 vänster och 2 höger uppsättningar? Ser på bilden att de är osymmetriska så har ni 4 av samma sort känns det ju inte helt optimalt att 2st snurrar baklänges.
Enda orsaken att Kia skickar med plåtfälg med navkapsel är att det är billigast såklart.