Idag fick jag tid över så jag kollade på detta med munstycken.
Det var väldigt enkelt att få loss plastkåpan under torkararmarna för att kunna ta med den in i verkstan och jobba på bänken. Resultatet av detta blev kanon, nu får man upp spolarvätskan på rutan och har totalt 4 strålar att justera in så man får täckning där man behöver.
Så här gjorde jag iaf.
Börja med att ta bort torkararmarna. Gör markeringar med en tuschpenna på armen och skruvskallen innan du skruvar isär så du får dom på samma plats vid montering.
*Peta loss plastlocken märkta nr 5 & 6 på bilden med en liten flat skruvmejsel för att komma åt muttrarna som lossas med en 14mm hylsa. Lägg sedan en hand under torkararmen så nära fästet som möjligt och lägg lite kraft uppåt, med andra handen tar man tag längre fram på torkararmen och lyfter den uppåt från rutan, vicka nu försiktigt på torkararmen framåt mot fronten och tillbaka så släpper de. Sunt förnuft gäller och inget våldande, vicka ett tag så poppar de loss så fint så. Gör likadant på båda.
* Ta sedan loss clipsen märkta 2-3 samt 7-8, peta ned mitten av clipset ca 2mm, man hör ett klick, sen är det bara att lyfta ur hela clipset.
* Spolarslangen har en delning märkt nr 1 på bilden, dela den där och lirka den igenom sitt fäste.
* Nu kan plastkåpan dras mot fronten av bilen samtidigt som man lyfter så släpper den och nu har man hela kåpan i handen.
När den är loss och man har den på bänken får man borra och fila lite för att montera de nya munstyckena. Denna beskrivning gäller för munstyckena från biltema.
* Borra ett 10mm hål , för att mina munstycken skall sitta kvar är det flärpar på munstyckena och de krävde att jag filade spår med en mikrofil i plastkåpan för de skulle få plats. Montera munstyckena och koppla på slangarna.
* Vid markering nr 4 på bilden på passagerarsidan finns en Y-koppling för slangarna, om man monterar nya munstycket innanför det gamla måste man förlänga slangen från Y-kopplingen till munstycket, den gamla kan gå att sträcka de centimeter som krävs men risken är att den åker av till slut. Jag fick göra en ny slang som var 6cm längre.
Nu återstår bara att återmontera allt i omvänd ordning på bilen, när plastkåpan skjuts på så kolla att öronen ute vid sidorna som går upp mot A-stolpen hamnar rätt under plåten, sitter små styrningar där och ta det lite lungt vid montering av torkararmarna, linjera upp dina tidigare gjorda märken och vicka lite medans du för ned dom igen så känner man när de kopplar in i de gamla spåren.
Nu är det bara att med en nål justera in de 4 strålarna som man vill ha det samt rycka säkringen till strålkastarspolningen.
Från det att jag öppnade huven tills dess jag var klar och stängde den igen tog det MAX 1 timme, så en verkstad med folk som vet hur man demonterar bilen bör det absolut inte ta längre tid, en annan får ju gå väldigt försiktigt fram för att slippa skador på delarna.
Så här ser det ut.