Annons

Eluttaget i bagageutrymmet slås ej av vid avstängd tändning

1
Är det någon som vet om det går att på något enkelt sätt ordna så att även 12V-uttaget där bak slås av när jag slår av tändningen, precis som det andra uttaget i konsollen framtill?

Med enkelt menar jag om det finns någon form av omställare eller liknande som jag kan slå av/på, inte att jag ska montera in ett relä och styra det med el från någon krets som slås av/på av tändningen, för det är för omständigt.

Jag har en reservtelefon i ett av facken i bagageutrymmet som reserv och även för att kunna GPS-spåra min bil och den vill jag ju ladda så fort jag är ute och åker, men jag vill inte att den ska ligga och dra ur batteriet om bilen blir stående några dagar.
Annons

Re: Eluttaget i bagageutrymmet slås ej av vid avstängd tändning

3
Biltoken skrev:Måste man ha sånt på en Kia?. :D
Haha, nej egentligen inte, men jag hade en iPhone "över" och med MobileMe-funktionen (www.me.com) som Apple har så är det så grymt smidigt att spåra telefonen och sen är jag mycket för att hitta lösningar på ännu inte identifierade problem :).

Mitt huvudsakliga användningsområde är främst att kunna hitta var jag parkerat bilen, eftersom jag är rätt glömsk och eftersom jag hela tiden får parkera på olika platser pga städdagar och dåligt med platser runt mitt hem.
Är det inte bättre att ta ström från nått bakljus eller nått?, så slipper du risken att telefonen blir upptäckt när det är inkopplad i uttaget?.... :)
Absolut, det vore enklast och inte särskilt svårt, men jag orkar inte hålla på och gräva bakom paneler och koppla in mig på kablar, så viktig är inte funktionen för mig, jag hoppades mest på att det skulle gå att enkelt få uttaget att styras av tändningen och inte vara påslaget konstant.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"