Annons

ska köpa en kia 2015 SW CRDi komfort eller inte mycket funderingar omkring det ,behöver hjälpfrån folk somhar halft den?

1
jag vill köpa en kia 2015 SW CRDI komfort pris 150000 :-
reg nummer GWC 583
bilandlare hedin i uddevalla , brunegårdsvägen 5
har gått 1654 km

mina funderingar går omkring , vad andra har haft för problem med denna tip av bilen ,
jag har läst på forum om en del problemet med andra bilar som är från 2017-2013
som tex.

1- ceed 2012 , största fel som är att farthållaren är nervös och inte kan hålla jämn fart

2- ceed 2012 , Bromsljuset spricker, bytt två gånger.
Dålig handbroms.
Dålig mottagning/dålig anten till radion.
Klonkande växellåda 1-2-3
"Nervös" farthållare, varierar så det ser ut att man "headbangar

3- ceed - Sandblästrade bilsidor p.g.a. för dåliga stänklappar alt. för breda originaldäck.
Rost på dörrarnas översida (rutramen) och rost nedanför bakrutan.
Bromsok ligger på och ger missljud
Länkarmar/bussningar blir glapp efter ett par tusen mil.
Styrservot pajade 3 veckor på verkstad eftersom delen tog tid att få hem.
Potentiometern till instrumentbelysningen slutade fungera

4 - ceed 2013 - bubblor som uppkommit vid 3 av 4 dörrar ungefär där dörrlisten hamnar när man stänger dörren.

Hörde av mig om detta till Kia återförsäljare och de skicka in bilder till Kia. Fick svar att detta är yttre skador så täcks inte av garanti.

och osv ...
Annons

Re: ska köpa en kia 2015 SW CRDi komfort eller inte mycket funderingar omkring det ,behöver hjälpfrån folk somhar halft

2
Jag har en Ceed SW komfort 2015 och den är felfri. Min tredje Ceed sedan 2008. Den första hade alla fel man hittar gällande Ceed, fanns felet, hade jag det i min bil. Blästring, skramligt uderrede, rost i rutramar, bakom högre bromsljus som dessutom spruckit. Fick bilen omlackad (allt utom tak och huv) på garantin.

Vår 2011 gick tändningsnyckeln sönder samt vi fick byta torkarbladet på bakrutan på garantin. Det var sprucket när vi fick bilen.

Vår 2015 köpte vi 27/2 2015 och fel på den, inga alls. :) Det är bara det att vi har en gps som kör oss vilse. Men det gäller alla Kia. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: ska köpa en kia 2015 SW CRDi komfort eller inte mycket funderingar omkring det ,behöver hjälpfrån folk somhar halft

4
soriano@sverige.nu skrev:tack för svar , känns redan att jag är på rätt väg ändå !!
Sedan måste man ha i åtanke att Kia inte är ett premiummärke. Jämför vad man får betala för en Volvo/BMW/Audi i motsvarande storlek. Kia tar "genvägar" gällande kvalitet, inget att hymla om. Bara så man är medvetewn om vad man köper.

Vi tycker det är en väldigt bra bil, rymlig och hyfsat snål (diesel). Lite skramlig/burkig kan den upplevas. Men en bra bil. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: ska köpa en kia 2015 SW CRDi komfort eller inte mycket funderingar omkring det ,behöver hjälpfrån folk somhar halft

5
Enda felen jag har/haft på min 2015 sw se2 är att sittpåsen på förarstolen redan efter 3 månader fransat upp sig/luddat och kia nekade och skyllde på mig att jag haft kardborrband på kläderna sen var den disskussionen över. De har fel men de svarar inte ens om jag försöker prata med dom.

Höger backspegel funkar inte alltid den automatiska utfällningen på vid upplåsning av bilen, ska dock få den bytt på garanti när jag har tid att åka ned.

Annars gått felfritt 1300 mil. Har klätt in koffertgolvet med silentcoat och efter det halverades ljudnivån i kupen, även om jag personligen inte tyckt att den varit så attans bullrig iaf. Hade material liggandes och ska uppgradera högtalare samt sätta in bas, då skadar det inte för att få bättre ljud att döda plåtresonanser.

Det är en billigare bil men man får mycket för pengarna och jag är faktiskt mer impad över inredningens ihopsättning än jag varit på min -09 v70.
Hellre en ny kia för 200000kr än en beggad audi, bmw eller volvo i samma prisklass.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"