Annons

Högt kupébuller

1
Hej
Är det bara jag som upplever att KIA:n är otroligt obekväm när det gäller det fruktansvärt höga bullret vid 110 eller mer? känns som att man åker direkt på asfalten utan några dörrar (tar kke i lite men)
Något jag retat mig på sedan bilen var ny(nu gått 9000mil). Vid provkörningen var den så tyst och trevlig, men det var nog mjuka allaround/m+s däck på den så där gjorde man bort sig.
Kke någon som uppmätt db i 110 här så man kan jämföra lite. :)
Vinterdäcken är Nokian hakka 7 med dubb och sommarsulor hankook allt på 15 eller 16".
Annons

Re: Högt kupébuller

2
Tror att det är däcken som påverkar ljudet väldigt mycket, kör själv med hankook på min ceed och tycker att ljudet är högt. Nästa uppsättning blir med låg decibelnivå! Men sen är kian inte lika påkostad och isolerad. Men däcken gör mycket tror jag.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Högt kupébuller

5
Med dubbdäck på tycker jag att bilen dånar ganska mycket faktiskt. Ett tips är att köra med insynsskyddet fördraget, Det tar bort riktigt mycket av resonansljudet I bilen
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Högt kupébuller

7
Härligt med lite idéer, man vill ju trots allt åka hyffsat bekvämt!
Har också fått för mig att Hankook väsnas en hel del!
Har ni några bra alternativ på sommardäck?
Att vinterdäcken med dubb låter förstår jag det är svårt att slippa men då har man något att se fram emot till sommaren :)
Det där med insynsskyddet ska jag testa :clap:

Re: Högt kupébuller

10
Synd bara att de levererar bilen som standard med bullriga däck. På min förra Kia Ceed SW CRDi Eco 2011 så hade de slängt på bättre däck. Sägs att det var för att få bättre utsläppsvärden.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"