Annons

Olika belysningar och mods i Ceed MY12->

1
Här kommer mina planer och vad jag har gjort.

Numer finns ju belysning som tillval/tillbehör från Kia för fotbrunnarna, det ska jag skaffa men är osäker på om jag ska ha rött eller vitt sken, rött passar ju in mot instrumentens färg, vitt passar ju bättre med takbelysningen.

Vilket tycker ni ?

Kommer koppla dom så de bara tänds när dörrarna öppnas gissar jag.
Kommer inte köpa kias sats då den är överprisad, 1028kr för fram och lika mycket bak.
Istället tar jag hem saker från kina och bygger eget samt använder kias installationsmanual istället för att få det precis som original.

Det finns även numer belysning under dörrarna, sk puddle light. Det kommer jag oxå montera men av egen design, istället för vitt ljus så blir det Kias logotyp som lyser på marken, tar återigen sakerna från kina och kopplar in enligt kias instruktioner.
Kommer göra ett enda avsteg från kias manual, istället för strömtjyvar kommer jag löda och använda mig av JST kontakter.

Mer bilder och information om dessa moddningar kommer bara sakerna dyker upp i brevlådan om sisådär 2månader, lagom tills snön är borta och man kan vara ute och jobba.

I dagsläget har jag gjort följande.

(X) Ledlampor i hela interiören.
(X) Ledlampor i skyltbelysningen.
(/) Belysning fotbrunnar.
(/) Belysning under dörrar.


Någon som vet ifall det finns belysning att sätta i reflexerna bak nere på kofångaren? vore snyggt om de lyste lite svagt hela tiden och full effekt vid inbromsning. Till sorento och några andra modeller finns det, vet inte vilka modeller som har samma form på reflexen som Ceed dock.


Ös på med vad ni har gjort för moddningar/tillägg inne och utanpå bilen i form av belysning.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: Olika belysningar och mods i Ceed MY12->

2
Jag känner mig också lite frestad av fotbrunnsbelysningen men vet med mig att chansen att jag skulle ta mig tid att koppla in det är ganska liten.

Färgen funderade jag också på, ska det vara "bara för att" är ju den röda snyggast, ska funktionen gå först bör man väl välja den vita.

Såg på ett australiskt Kia forum där det var några som gjort egna lösningar och kopplat styrsignalen från allt från innerbelysning till halvljus...
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Olika belysningar och mods i Ceed MY12->

3
Man kan välja att gå via takbelysningen(kopplingen sker vid A-stolpen) eller via ljusvrdet. Tar man via ljusvredet är den alltid på och kan justeras med resten av bilens knappbelysning.
Så det är lite svårt val faktiskt.

Börjar luta mer och mer mot rött och att den alltid lyser.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Olika belysningar och mods i Ceed MY12->

4
Egentligen, om man ska ha det både snyggt och funktionellt skulle man haft dubbla kit, vitt ljus när innerbelysningen är tänd (och/eller dörrarna är öppna), samt rött ljus annars.

Gärna kopplat så det röda stryps när det vita är tänt dessutom.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Olika belysningar och mods i Ceed MY12->

5
Westman skrev:Egentligen, om man ska ha det både snyggt och funktionellt skulle man haft dubbla kit, vitt ljus när innerbelysningen är tänd (och/eller dörrarna är öppna), samt rött ljus annars.

Gärna kopplat så det röda stryps när det vita är tänt dessutom.
Hmmmm, jag har en bunt med likriktare hemma.....

Jag återkommer senare, ska läsa kias manual och fundera lite.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Olika belysningar och mods i Ceed MY12->

10
Torgskräck skrev:Här kommer mina planer och vad jag har gjort.

Numer finns ju belysning som tillval/tillbehör från Kia för fotbrunnarna, det ska jag skaffa men är osäker på om jag ska ha rött eller vitt sken, rött passar ju in mot instrumentens färg, vitt passar ju bättre med takbelysningen.

Vilket tycker ni ?

Kommer koppla dom så de bara tänds när dörrarna öppnas gissar jag.
Kommer inte köpa kias sats då den är överprisad, 1028kr för fram och lika mycket bak.
Istället tar jag hem saker från kina och bygger eget samt använder kias installationsmanual istället för att få det precis som original.

Det finns även numer belysning under dörrarna, sk puddle light. Det kommer jag oxå montera men av egen design, istället för vitt ljus så blir det Kias logotyp som lyser på marken, tar återigen sakerna från kina och kopplar in enligt kias instruktioner.
Kommer göra ett enda avsteg från kias manual, istället för strömtjyvar kommer jag löda och använda mig av JST kontakter.

Mer bilder och information om dessa moddningar kommer bara sakerna dyker upp i brevlådan om sisådär 2månader, lagom tills snön är borta och man kan vara ute och jobba.

I dagsläget har jag gjort följande.

(X) Ledlampor i hela interiören.
(X) Ledlampor i skyltbelysningen.
(/) Belysning fotbrunnar.
(/) Belysning under dörrar.


Någon som vet ifall det finns belysning att sätta i reflexerna bak nere på kofångaren? vore snyggt om de lyste lite svagt hela tiden och full effekt vid inbromsning. Till sorento och några andra modeller finns det, vet inte vilka modeller som har samma form på reflexen som Ceed dock.


Ös på med vad ni har gjort för moddningar/tillägg inne och utanpå bilen i form av belysning.
Har du instruktionerna från Kia på detta? :-) (eller vart hittar man dom)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"