Annons

Trolig parkeringsskada, vad ska jag göra?

1
Hejsan,

Såg lite repor på bilens passagerarsida häromdagen, använder bilen mest för att pendla till jobb så har ingen aning om när detta kan ha hänt, men misstänker ju parkeringsskada. (bifogar bild)

Försökte mig på Bätteringslack/Lacksstift men det blev inte så bra. Så min fråga är vart man ska vända sig för att få detta fixat och ungefär vad det skulle kunna kosta? Något tips i närheten av Malmö hade uppskattats. Skulle en Helrekond göra jobbet?

Tacksam för alla svar!
Bild
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Blackline Edition - 17
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Business Plus, -16
Kia Ceed 1.6 CRDi SW Special Edition -15
Annons

Re: Trolig parkeringsskada, vad ska jag göra?

2
Tråkigt det som hänt!

Som du sa så kan det gå att få ner skadan lite med en polering. Har du tur så är det färg från den andra bilen som kan poleras bort. Men undvik bättringsstift. Blir nästan aldrig bra med den skiten! :thumbdown:
Du bör kunna vända dig till vilken bilvårdsfirma som helst i närheten av dig. Visa upp och fråga vad de säger om polering.

Annars är det upp till dig om du vill lägga ut självrisken för skadan eller om du kan leva med det. Det är svårt att få slippa betala självrisken själv när det är parkeringsskada och personen som vållade skadan lämnat platsen.

Hoppas det löser sig.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

3
Hur gammal är bilen?
Är den inte för gammal kan det tänkas att Kias vagnskadegaranti kan ta det.
Annars går det nog att polera bort det mesta, ser det ut som...

Re: Trolig parkeringsskada, vad ska jag göra?

7
Tack för alla svar!

Nä, att anmäla det som parkeringsskada nu i efterhand fanns inte på tanken. Har dessutom redan försökt fixa det med lackstift så skulle nog inte gå ändå... Spot repair är nog det jag är ute efter. Får googla runt lite och se vad jag hittar.
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Blackline Edition - 17
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Business Plus, -16
Kia Ceed 1.6 CRDi SW Special Edition -15

Re: Trolig parkeringsskada, vad ska jag göra?

8
Jag fick en liknande parkeringsskada på min förra bil (passagerardörren) och personen som orsakade den, hade såklart dragit från platsen.
Jag åkte till en Kia-auktoriserad plåtfirma/verkstad som polerade skadan gratis. De mest ytliga märkena gick bort men stod man extremt nära dörren i en speciell vinkel, kunde man se vissa repor. För mig var det inte värt att lackera om hela dörren. Hoppas det löser sig för dig!
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"