Annons

Inkoppling av extraljus ceed 2015

1
Hjälp!! Jag ska installera 3 st extraljus på min ceed 2015, jag har köpt reläsats från sepab för att inte få några felkoder i bilen men jag hittar inte var styrkablarna skall in. När jag mäter på kontakten som sitter på original helljuslampan så visar den 12 volt både avslagen och påslagen, någon som vet??
Annons

Re: Inkoppling av extraljus ceed 2015

3
Rosa sladd i kontakten till vänster lykta är helljuskabeln. Har sökt som en stolle men inte funnit någon som sagt färgen i alla andra trådar, bara att man ska använda helljuskabeln för styrning av reläet. Troligtvis har de inte kopplat själva. :mrgreen:


Men jag mätte mig fram till rosa och det har funkat i några hundra mil nu utan problem. Har en 2015 se2 med vanliga halogenstrålkastare.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Inkoppling av extraljus ceed 2015

6
Hej

Väcker liv i tråden här för lite extra frågor.

Jag har en Carens -15 och håller på att montera extraljus jag också. Nu jagar jag bara ström till reläet och blir inte klok alls på min bil.

Nu är det ju inte säkert att det är samma på C'eed och Carens men jag har iaf den rosa kabeln jag också och den sitter i en multikontakt med tio-talet kablar och den sätter man fast i en kontakt på själva lyktan/lykthuset.
Det som gör mig förbryllad är att hur jag än mäter i den kontakten så kan jag inte mäta någon skillnad när jag blinkar med helljuset. Inte på någon kabel.
Jag tar alltså lös multikontakten från lyktan och mäter i den när den är löskopplad. Och sagt, ingen skillnad i någon av kablarna när jag slår på och av helljuset.

Jag har varit in hos Kia och de hade ingen aning om vilken kabel som kan användas. De tyckte jag ska mäta mig fram och när jag förklarade att jag gjort det och inte hittat någon skillnad hade de inga svar. I värsta fall tyckte de jag skulle borra ett litet hål i locket till lyktan och dra in en kabel och koppla på sockeln till helljuset.

Är det någon som vet lite mer om det här än Kia's gubbar?

8
Annars kan man mäta kabeln från lampans kontakt till stiftet på lykthusanslutningen (med pipfunktionen på multimetern).
Sen ser man vilket stift det motsvarar på kontakten till lyktan. Koppla ihop kontakten med lyktan igen och mät på kabeln som går till aktuellt stift igen för att säkerställa.

Re:

9
HellboyElvis skrev:Annars kan man mäta kabeln från lampans kontakt till stiftet på lykthusanslutningen (med pipfunktionen på multimetern).
Sen ser man vilket stift det motsvarar på kontakten till lyktan. Koppla ihop kontakten med lyktan igen och mät på kabeln som går till aktuellt stift igen för att säkerställa.
Jag hade också den tanken men multikontakten på lyktan sitter så illa till att jag inte kommer åt med multimeter så jag ser vilken kontakt jag mäter på. :(

En annan fråga.
Kablarna som sitter i multikontakten som man sticker fast i lyktans fasta multikontakt har väldigt tunna kablar, typ 0,75mm2, men kablarna inne i lyktan som går till sockeln för själva lampan är betydligt grövre. Någon som vet varför?
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015

Re: Inkoppling av extraljus ceed 2015

10
Ronnie skrev:Finns någon tråd om extraljus modell led där sladdar till matning diskuterats...
Det finns till och med flera trådar där extraljus diskuteras, men i ingen av dem jag hittat och läst har det jag frågar besvarats.
Om du vet av någon tråd som gör det får du hemskt gärna länka till den.
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"