Om jag fattat rätt så har bilen kamrem ingen kedja.
Hur ofta skall den bytas?
Görs det på servicen?
Ingen som haft brott på denna och fått något förstört?
Annons
Re: Kamremmen
3Jupp,, Det är kamkedja
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok
Re: Kamremmen
5Har en kompis med en Saab, som ju också har kedja. Kedjan gick av och slog sönder vattenpump och lite annat. Det blev dyrt...
Mats
Mats
Re: Kamremmen
6Kamkedja var det ja. Som jag sagt tidigare. Man har lärt sig mycket genom att regga sig på detta forum.
Är inte alls insatt i bilar & motorer så det känns ju grymt skoj att man lär sig nytt hela tiden =)
Mvh Morgan_
Är inte alls insatt i bilar & motorer så det känns ju grymt skoj att man lär sig nytt hela tiden =)
Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Re: Kamremmen
72,0 dieseln har dock rem. De andra motorerna ska om jag minns rätt ha kedja. Helt säkert är att 1,6 deseln har kedja i alla fall.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Re: Kamremmen
8Beträffande gamla Saab-ar med kamkedja, så var det i allmänhet kedjesträckarens slaglängd som inte räckte till, och därefter så blev kedjan för slak och kunde kugga av. Å andra sidan kunde man genom att lyfta av ventilkåpan mäta om den var nära ändläge eller ej.JohanL skrev:2,0 dieseln har dock rem. De andra motorerna ska om jag minns rätt ha kedja. Helt säkert är att 1,6 deseln har kedja i alla fall.
Är det nån som vet om man på något sätt kan mäta motsvarande på en Kia Ceed 1.6 diesel ?
Re: Kamremmen
9Ingen aning om det, men Kia motorn är nog inte så väl dokumenterad som just Saab.
Dessutom så är den ju ganska ny, vore kul att veta om det redan idag finns några riktiga långmilare och vilka problem de ev. haft
Dessutom så är den ju ganska ny, vore kul att veta om det redan idag finns några riktiga långmilare och vilka problem de ev. haft
Re: Kamremmen
10Jag har haft massor av gamla saabar genom åren och det bästa med kedjan som jag uppfattar det är att det hörs när den är på väg att ge upp. Man har normalt gott om tid och lämnar man in den på service så kommer den som servar bilen höra det om man inte gör det själv. En rem kan ju lika väl hålla i 30 tusen mil som gå av efter 10 tusen utan att man har en aning om att det är på gång.Sinbad skrev:Beträffande gamla Saab-ar med kamkedja, så var det i allmänhet kedjesträckarens slaglängd som inte räckte till, och därefter så blev kedjan för slak och kunde kugga av. Å andra sidan kunde man genom att lyfta av ventilkåpan mäta om den var nära ändläge eller ej.JohanL skrev:2,0 dieseln har dock rem. De andra motorerna ska om jag minns rätt ha kedja. Helt säkert är att 1,6 deseln har kedja i alla fall.
Är det nån som vet om man på något sätt kan mäta motsvarande på en Kia Ceed 1.6 diesel ?