Annons

Rikta om dimljus

1
Hej,

Jag har en Kia Ceed 2009 års modell och vid senaste besiktningen fick jag nedslag på att mina dimljus bländade. Således måste jag in någonstans och skruva ner dem på något sätt, men eftersom det inte är världens mysigaste väder ute och garanterat inte särskilt mycket torrare under bilen så tänkte jag fråga om någon annan gjort samma manöver och kan komma med lite råd, tips eller en lättare beskrivning om hur jag skall genomföra ovanstående procedur :P

Vore väldigt glad för ett svar!

Vänliga hälsningar,
Carl
Annons

Re: Rikta om dimljus

2
Lite roligt detta, vi fick också nedslag på samma sak. Handlaren var galen på besiktningen då det verkar vara något nytt påhitt som de inte klagat på innan, och de tyckte att ljusen inte bländade och att kia var utsatt för trakasserier eller något (om det är sant låter jag vara osagt). Verkar som att typ alla Ceed får nedslag på detta? Dagen innan hade en annan kund klagat på samma sak.
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

Re: Rikta om dimljus

3
Nu kanske jag är ute och cyklar, men mina systrar har hävdat att de fick lära sig att man inte fick ha dimljus och halvljus på samtidigt. Det var dock en läxa jag aldrig lärde mig och en besiktningsman "förtydligade" att det ändrats ungefär samtidigt som han kollade dimljusen på pappas bil.

Om man skall fortsätta i samma tema så misstänker min flickväns pappa att hans frus Ceed kommer få nedslag på samma sak, men även om så alla Ceed har "felinställda dimljus" så hjälper det inte mig med min etta särskilt mycket :S

Så jag antar att frågan kvarstår, om det går att skruva ner dimljusen eller om man tvingas åka till bilprovningen med tomma framdäck...

Re: Rikta om dimljus

4
Lite off topic kanske. Jag har ingen aning om hur man riktar om gamla Kia-modellens dimljus.

Men ja, det är förbjudet att använda dimljus och halvljus samtidigt. Jättemånga gör det för att det ser coolt ut eller av ren okunskap - vissa vet inte ens om att de är på. Min flickväns syster är trafikpolis och brukar ignorera det på mötande bilar eftersom de inte skulle ha tid till annat än att stoppa fordon med dimljus och halvljus annars. Det är för många som bryter mot lagen. Men om man blir stoppad av annat skäl, för till exempel fortförning eller en vanlig nykterhetskontroll, så blir det böter för dimljus + halvljus varje gång (enligt henne).
Skriv svar

Återgå till "Problem"