Annons

Första Servicen

1
Hej.

Har precis beställt tid för första servicen. Bilen har i dagsläget gått 2100 mil men det är dagarna i datorn som "tvingat mig" till service :)

Fråga: Uppdaterar dom mjukvaran i bilen (om det finns) automatiskt eller måste man be om det? Ingår det isf?

Kostnad Service Förenade Bil GBG: 4545:-
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013
Annons

Re: Första Servicen

7
återigen, förstaservicen är en stor service med 1.75h-2h arbetstid inräknat.
byte av bränslefilter (vilket tar en bra stund på c'eed gen 2)
byte av olja+filter
byte av luftfilter
byte av kupéfilter
byte av bromsvätska

sedan är det diverse kontroller, typ efterdragning av chassi m.m.
utöver det avläsning av felkoder på samtliga styrdon och eventuella uppdatering av programvaror.

trodde ni man jobbar gratis på en märkesvärkstad? vad tar en golvläggare i timpenning? varför är statusen på arbete hos en hantverkare så mycket mer värt än på ett arbete av en biltekniker?
Andreas82 skrev:Hedin trollhättan 6000:-
Vassbottens bil Vänersborg 4092:-
vassbottens bil, är det en auktoriserad kia-verkstad?

Re: Första Servicen

8
vassbottens bil, är det en auktoriserad kia-verkstad?
Japp. Efter att Hedin ville ha drygt 19000:- för dragkrok + motorvärmare installerade jag samma prylar på Vassbotten (numera IA Bilservice) för 14500:-.

Golvläggarn jag hade hemma tog drygt 500 i timmen, snickarn knappt 500. Bilmeken tar 1500. Jag gillart inte :eh:

Första Servicen

9
John inte ens du kan säga emot att 6000 är utsugeri när 98% av alla KIA verkstäder i Sverige tar under 5000 för första servicen. Hedin ( speciellt dom som hette svenska bil) är snuskigt dyra och var så redan på den tiden dom var SAAB verkstad, 1700 i timmen enligt vad jag hört och dom har inte ens slips på sig ;)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"