Annons

Köpråd nya Ceed

1
Hej alla,

Ny här på forumet! Går i köptankar på ny bil, och har väl mer eller mindre mejslat ner mig till antingen kia ceed, Skoda Octavia eller Hyundai i30 kombi. Kör relativt mkt, pendlar 8mil om dagen bara till jobbet ... Allt vägde över till ceeden fram tills typ igår då jag läste om hur dålig den är på vintern... Just ljus är viktigt för mig, eftersom vi bor en bit från stan där det blir rätt mörkt. Just nu kör jag en Opel corsa 2009, och den tycker jag har bra hel och halvljus så förutsatt att det ligger i nivå med den skulle jag vara nöjd.

En annan sak är att jag hört att förbrukningen ligger snarare på uppåt 0,6 vilket är en bit ifrån specat..?

Jag hittar gärna en bil som gått runt 1000 mil på marknaden men har noterat att det i princip inte skiljer något på att köpa en ny begagnad kontra helt ny... Hur kommer det sig? Ligger folk lite för högt på blocket? För jag ser också att dom ligger kvar mkt länge... Normalt prisfall första halvåret-året skulle jag säga är 30-40k men nu är snarare diskrepanser typ 10-15k...

Tankar och idéer mottages ödmjukast!

Vol
Annons

Re: Köpråd nya Ceed

2
Var i precis samma sits som du för för ca 6 veckor sen, fast jag valde mella kia ceed, ford focus, skoda octavia, och i 30.
Efter provkörning var i30 borta pga dåligt bagage och kändes billig.. Valde bort octavian pga garantierna, men riktigt rymlig bil annars men lite tråkig. For focus kändes lite trång i förarmiljön, men dom är ju kända för att gå snålt och ganska tyst men även känd för rost. Men kian kändes bäst när man satt i den.

Hade tänkt köpa en kia ceed sw 2013 begangnad eller ny bara priset var rätt men precis som du säger så var mellanskillnaden alldeles för liten, detta är nog pga att den nya modellen är populär, för den gamla har sjunkt rätt mycket nu.. för 1 månad sen så jag köpte en 2014, inte ångrat mig en sekund!
Räknade på allt: försäkring, bränsleförbrukning, skatt, billån, service,mm och Kian var helt enkelt det bästa ekonomiska valet för mig,
Jag har nu kört 240mil och färddatorn visar 0,56. har kontrollräknat vid varje tankning och den stämmer exakt, kommer nästan 100mil innan jag tankar. Tror förbrukningen kommer sjunka lite när bilen är inkörd och nu på vintern drar den mer än på sommaren.

Provkörde en och samma kia inna mitt köp och när det var runt 0 grader ute eller kallare så drog den nästan 1dl mer än när det var +10 .

Ljuset är dåligt men jag har beställt ett 75W xenonkitt till helljuset så det kommer nog lysa riktigt bra
Mycket bil för pengarna tycker jag

Re: Köpråd nya Ceed

3
Jag har också kollat på samma bilar som du. Detta vid två omgångar och det blev Kia båda gångerna :D

Utav någon anledning känns I30 inte alls lika bra som Kian. Skoda har gått bort varje gång pga deras dåliga garantier och serviceverkstäder. Tycker även att de känns ganska tråkiga. Skall dock tillägga att det är den modell som kom innan den som kommit nyss. Den har jag inte testat.

Min första Ceed var en 2011 och den var bra och i princip krångelfri. Bra bil på alla sätt.

Ny har jag en Ceed 2013 och kan inte vara nöjdare. Ser att det skrivs en del på detta forum att den är dålig i vinterväglag. Detta är inget jag har märkt av på mina första 800 mil. Ljuset på bilen skulle dock kunna vara bättre.

Förbrukning på 0.4 som tillverkaren anger är bara att glömma om man inte åker väldigt långa sträckor utan massa stopp. Har varit nere på 0.42 men då körde jag 25 mil i streck efter hastighetsbegränsningen. Räkna med ca 0.55.

Angående begagnad. Kolla vad som ingår. Tex vinterdäck, motorvärmare och dragkrok. Detta kostar en del att sätta på.

Lycka till med bilköpet.
Kia Cee´d SW CRDi 2011 Komfort Sirius Silver "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2013 Komfort Cassa White "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2016 GT Line Solid röd

4
Tack för era svar... Den bil jag jämför med är den nya Octavian 2013, och det kommer även en till nu som sägs dra smått otroliga 0,32.

Så vad ni säger är att på vintern ligger man på en dl mer än 0.55, dvs runt 0.65 med ceeden?
Vad kostar extraljusen?

Vol

Re: Köpråd nya Ceed

5
Hej!
Min ceed ligger på mellan 0,5-0,55 nu på vintern vid blandad körning. Men har varmarage och motorvärmaren i när det finns möjlighet . Så det blir ju inte mycket kallstarter. På sommaren låg den mellan 0,45-0,5 blandat. Riktigt nöjd med bilen. Gick riktgt bra att dra husvagn med också då låg den på 0,82 i förbrukning. M.v.h Linus
Kia Ceed Sw 1,6crdi Komfort Infra Red 2013

Re: Köpråd nya Ceed

6
Sommar ligger min Ceed på 0,42 när man kör i 80km/h rusar upp till 0,45 i 90km/h. Ligger man i 120km/h så går det upp mot 0,65-0,68/mil
På vintern med dubbdäck kommer jag inte under 0,55l/mil. I ca. 100km/h så går det upp mot 0,7l/mil, men inte över.

Det snålaste i dag i dieselväg, har jag läst, är VW Golf bluemotion, den ligger på 0,32l/mil...
I artikeln nedan så klarar de att köra ännu snålare, förare från Volkswagen Driving Experience körde med en genomsnittlig förbrukning på 0,292 liter diesel per mil
http://www.teknikensvarld.se/2013/11/13 ... a-en-tank/
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Köpråd nya Ceed

7
Intressant läsning.
Spanar precis som er andra på liknande märken. Huyndai, Skoda och även Subaru var med på ett hörn ett tag. Kia har seglat in på intresselistan först nu. Har varit skeptisk till Kias billar tidigare, men nu har jag börjat tänka om lite.

Man verkar få mycket bil för ett bar pris. Jag är sugen på att köpa en helt ny bil för en gångs skul och ska man ha råd till det så är Kia ett bra alternativ.

Jag ska köpa automatare. Någon här som har erfarenhet av hur Kias automatlåda funkar under körning?

Vilka andra tillbehör rekommenderar ni?

Ingår parkeringssensorer i komfortpaketet? Tonade rutor?

Diesel eller besin? Jag kör 1500 mil per år ca.

Allt tips och tankar mottages av er som nyligen också gått i bilköpartankar.

Re: Köpråd nya Ceed

8
JohanM skrev:Intressant läsning.
Spanar precis som er andra på liknande märken. Huyndai, Skoda och även Subaru var med på ett hörn ett tag. Kia har seglat in på intresselistan först nu. Har varit skeptisk till Kias billar tidigare, men nu har jag börjat tänka om lite.

Man verkar få mycket bil för ett bar pris. Jag är sugen på att köpa en helt ny bil för en gångs skul och ska man ha råd till det så är Kia ett bra alternativ.

Jag ska köpa automatare. Någon här som har erfarenhet av hur Kias automatlåda funkar under körning?

Vilka andra tillbehör rekommenderar ni?

Ingår parkeringssensorer i komfortpaketet? Tonade rutor?

Diesel eller besin? Jag kör 1500 mil per år ca.

Allt tips och tankar mottages av er som nyligen också gått i bilköpartankar.
Dieselbilar är snålare, men lite dyrare i inköp. Vi kör nu igen en 1500-2000 mil/år, börjat nytt jobb på hemorten. Körde annars ca. 200mil/månad enbart ToR jobbet. Jag rekommenderar diesel, är den för dyr, köp en beg. lågmilare, eller ny till bra pris.
Ett exempel som visar på tillval och utrustning är denna annonsen. Hyfsat pris med. http://www.blocket.se/goteborg/Kia_Cee_ ... ?ca=21&w=3
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Köpråd nya Ceed

9
Hittade nu en spec på Kias hemsida på vad komfortpaketet innehållet. Och det är ju i stort sett allt man "behöver".
Det enda som jag tänker lägga till är drag och matta i bagaget och det kanske man kan snacka sig till vid ett nyköp.

Verkar finnas ett par Kia till hyfsat pris i Malmö. Och köper man dessa så får man dessutom vinterdäck på köpet. (sen vet jag inte riktigt hur bra Hancookdäck är. Har alltid kört Michelin eller Hakkadäck på vintern)
Det enda är väl att jag skulle velat ah en Infra Red, den är ju hur snygg som helst.

Exempel, diesel: http://bytbil.com/bilar/kia/ceed/9veuuh ... AMy80AA__!
Exempel, bensin: http://bytbil.com/bilar/kia/ceed/bv9caq ... AMy80AA__!

Är detta bra priser på Ceed?

Re: Köpråd nya Ceed

10
JohanM skrev:Intressant läsning.
Spanar precis som er andra på liknande märken. Huyndai, Skoda och även Subaru var med på ett hörn ett tag. Kia har seglat in på intresselistan först nu. Har varit skeptisk till Kias billar tidigare, men nu har jag börjat tänka om lite.

Man verkar få mycket bil för ett bar pris. Jag är sugen på att köpa en helt ny bil för en gångs skul och ska man ha råd till det så är Kia ett bra alternativ.

Jag ska köpa automatare. Någon här som har erfarenhet av hur Kias automatlåda funkar under körning?

Vilka andra tillbehör rekommenderar ni?

Ingår parkeringssensorer i komfortpaketet? Tonade rutor?

Diesel eller besin? Jag kör 1500 mil per år ca.

Allt tips och tankar mottages av er som nyligen också gått i bilköpartankar.
Jag kör bensinare med automat, årsmodell 2013. Har tidigare kört både nyare Golf och Volvo V70 2001 med automat som jämförelse.

Min bedömning är att den sexstegade automatlådan i Kian är bra. Den är hyggligt rapp i växlingarna som är mjuka och följsamma. I sportläget växlar den något mer aggressivt, vilket ju är önskat. Den är möjligen något trög att växla ner vid snabba accelerationer - Volvon var snäppet bättre på att hitta rätt växel vid t.ex. omkörningar. :roll:

Det enda jag egentligen har att klaga på är att Volvons vinterläge (knapp med "W" för winter) helt saknas på Kian. Detta gjorde att Volvon slirade mer på kopplingen och kvickt lade i tvåans växel vid start för att minska risken att framhjulen spinner loss. Vid halt underlag spinner Kian lätt och det är svårt att få grepp. Enligt instuktionsboken bör man då lägga i sport/halvautomat och vara snabb att växla upp till tvåan med paddlarna, men detta har jag ännu inte riktigt fått till. :wtf: Förutom att det retar mig något att hålla på och ställa om växelspak och pilla med paddlarna - jag valde ju automat för att SLIPPA hålla på med växelspaken i trafiken.... :eh:

Lycka till! :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"