Annons
Annons

Re: Dimmljus fram när helljuset är på. (koppla om)

3
mibe skrev:Du tänker "olagligt" eftersom man inte får ha dimljus tillsammans med halvljus och därmed också helljus.
Det var ju inte ens frågan, att det skulle lysa samtidigt med halvljuset.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
mibe skrev:Du tänker "olagligt" eftersom man inte får ha dimljus tillsammans med halvljus och därmed också helljus.
Som helljus är det fullt lagligt att ha fler än två ljuspunkter så om han vill koppla så att dimljusen tänds med helljuset så går det hur bra som helst :)

Sedan hur detta skall göras rent praktiskt har jag dock ingen aning om :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Dimmljus fram när helljuset är på. (koppla om)

6
mibe skrev:Tänkte fel, det borde man naturligtvis få. Däremot förstår jag inte poängen, eftersom de knappast skulle göra sikten bättre.

De är väl en sorts "minihalvljus" som lyser upp mer framför bilen - bra i låga farter.
Jag slår inte ens på dem vid dimma, så dåliga tycker jag de är på en Ceed, men visst, det matchar ju helljuset, för det lyser dåligt det med.


Så till trådstartaren, köp 2 x SIM och ett fäste som man sätter bakom reg.skylten, köp en reläsats med så har det kostat dig max 900kr.
Själv har jag 3xSIM (200mm just nu med 100W) och de ska xenonkonverteras före vintern, ung. 1000kr för 3x55W med ballast...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

8
mibe skrev:På Ceed (och andra modeller) så används väl dimljusen mest som kurvljus numera?
På ceeden så sitter faktiskt kurvlusen i huvud strålkastaren nu vilket var ganska skönt tycker jag :)
Kan ju hålla med om att använda dimljusen med helljuset inte är bra då ögat har en tendens att fastna med blicken precis framför bilen då det är mest ljus där. Skulle dock inte vara fel om man kunde byta till någon helljus reflektor av något slag, som sagt dimljusen har man aldrig nytta av... Varken fram eller bak :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"