Annons

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

11
Har tidigare haft 2 st Kia Diesel men när jag bytte bil 2012 blev det en bensinare.
Gillar bensinaren bättre men kör inte mer än 1500 mil /år. Det som jag inte gillade
med dieslarna var det eviga växlandet. Varvtalsområdet är ju kort på en diesel. Hade
kanske inte gjort så mycket om växellådan varit mjuk o lättväxlad. Men jag upplevde
växellådorna som tröga...speciellt i dom lägre växlarna. I bland skrap i 2an när det var
kallt. Växellådan i bensinaren går som en dröm.
Sen tar det mycket längre tid att få upp värmen på vintern i en bil med dieselmotor.
Andra nackdelar är ju högre servicekostnader...högre skatt.
Förhoppningsvis har dom förbättrat växellådorna på den nya modellen.
Men givetvis så har ju dieseln många fördelar också. Men för min del...ska jag
ha en bil med dieselmotor så ska det vara en med automatväxlad låda ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Annons

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

13
Laban skrev:Har tidigare haft 2 st Kia Diesel men när jag bytte bil 2012 blev det en bensinare.
Gillar bensinaren bättre men kör inte mer än 1500 mil /år. Det som jag inte gillade
med dieslarna var det eviga växlandet. Varvtalsområdet är ju kort på en diesel. Hade
kanske inte gjort så mycket om växellådan varit mjuk o lättväxlad. Men jag upplevde
växellådorna som tröga...speciellt i dom lägre växlarna. I bland skrap i 2an när det var
kallt. Växellådan i bensinaren går som en dröm.
Sen tar det mycket längre tid att få upp värmen på vintern i en bil med dieselmotor.
Andra nackdelar är ju högre servicekostnader...högre skatt.
Förhoppningsvis har dom förbättrat växellådorna på den nya modellen.
Men givetvis så har ju dieseln många fördelar också. Men för min del...ska jag
ha en bil med dieselmotor så ska det vara en med automatväxlad låda ;)
Att dieseln är kallar är inget konstigt. Så är det med alla dieselmotorer. På lastbilar t ex har man en speciell anordning som tvingar motorn att gå tyngre vid start och tomgång. Detta för att man inte ska tappa för mkt värme :).
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

14
Jag har En Cee'd SW 1.6 bensinare med automat + komfortpaketet och är supernöjd. Nöjd med växlingarna när jag väl nu kommit in i hur den dubbelkopplade lådan skiljer sig i uppförandet från min gamla Volvo V70 med automat.

Vissa barnsjukdomar ska Kia få fixa på första servicen, som att stolsvärmen inte blir riktigt varm - känt fel enligt andra trådar. Andra saker håller jag på och mixtrar med själv - som intervalltorkning på vindrutetorkaren, där jag inte får till justeringen mellan "torka mycket" och "torka lite" hur jag än rattar. :lol:

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

16
Laban skrev:Har tidigare haft 2 st Kia Diesel men när jag bytte bil 2012 blev det en bensinare.
Gillar bensinaren bättre men kör inte mer än 1500 mil /år. Det som jag inte gillade
med dieslarna var det eviga växlandet. Varvtalsområdet är ju kort på en diesel. Hade
kanske inte gjort så mycket om växellådan varit mjuk o lättväxlad. Men jag upplevde
växellådorna som tröga...speciellt i dom lägre växlarna. I bland skrap i 2an när det var
kallt. Växellådan i bensinaren går som en dröm.
Sen tar det mycket längre tid att få upp värmen på vintern i en bil med dieselmotor.
Andra nackdelar är ju högre servicekostnader...högre skatt.
Förhoppningsvis har dom förbättrat växellådorna på den nya modellen.
Men givetvis så har ju dieseln många fördelar också. Men för min del...ska jag
ha en bil med dieselmotor så ska det vara en med automatväxlad låda ;)
Jag har, som alla andra, en sexväxlad låda, min bil är från 2011 och jag tycker inte jag behöver växla så mycket upp och ner. Jag kör t.o.m. 50km/h på femman.
Min ceed är skattefri t.o.m. 2016. Nu vet jag inte vad skatten blir sista halvan på 2016, men idag är skatten 1136kr på min bil (om jag hade behövt betala). Min Saab 9 3 Aero som jag hade innan kostade 2500 kr med bensinmotor.
Du menar att en motor som tillvaratar energin i bränslet, istället för att bara göra ineffektiv värme av det, är en nackdel?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

17
Laban skrev:Har tidigare haft 2 st Kia Diesel men när jag bytte bil 2012 blev det en bensinare.
Gillar bensinaren bättre men kör inte mer än 1500 mil /år. Det som jag inte gillade
med dieslarna var det eviga växlandet. Varvtalsområdet är ju kort på en diesel. Hade
kanske inte gjort så mycket om växellådan varit mjuk o lättväxlad. Men jag upplevde
växellådorna som tröga...speciellt i dom lägre växlarna. I bland skrap i 2an när det var
kallt. Växellådan i bensinaren går som en dröm.
Sen tar det mycket längre tid att få upp värmen på vintern i en bil med dieselmotor.
Andra nackdelar är ju högre servicekostnader...högre skatt.
Förhoppningsvis har dom förbättrat växellådorna på den nya modellen.
Men givetvis så har ju dieseln många fördelar också. Men för min del...ska jag
ha en bil med dieselmotor så ska det vara en med automatväxlad låda ;)

Växellådan på nya ceed är inget problem med, den är väldigt lättväxlad och följsam. Har ingen erfarenhet av gamla modellen. Fordonsskatten är inte högre på min diesel jämfört med en bensinmotor..det är en miljödiesel.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort 2013

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

18
Jag köpte mig nyligen en Kia Ceed SW Crdi med komfortpaket, metallic, dubbade michellindäck på original alufälg, motor och kupevärmare samt en bränslecheck på 10.000kr för 181500:-
Överenskommelsen med säljaren var en 2013 (lagerbil), men vid leverans fanns sådana ej att tillgå, så jag fick en 2014 års modell istället (enda skillnaden är annan nyckel + ngt mer "lull-lull"). Slipper väl därmed 1 års värdefall när jag väl säljer den.

Så visst kan man få ett bra pris på en helt ny bil. Än så länge är jag toknöjd, går tyst, mjukt, bekvämt. Hade även turen att slippa Hankook-däcken som många bilar levereras med, min bil levererades med Coninental Premium Contact 4.

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

19
Blev ju en bra deal för dig då :thumbup:
Hur ser din nyckel ut då om man får fråga? (Bild)??
Samt vad mer för lull-lull har dom lagt i 14års modell?

Lycka till med nya bilen! :)

lsoderlund skrev:Jag köpte mig nyligen en Kia Ceed SW Crdi med komfortpaket, metallic, dubbade michellindäck på original alufälg, motor och kupevärmare samt en bränslecheck på 10.000kr för 181500:-
Överenskommelsen med säljaren var en 2013 (lagerbil), men vid leverans fanns sådana ej att tillgå, så jag fick en 2014 års modell istället (enda skillnaden är annan nyckel + ngt mer "lull-lull"). Slipper väl därmed 1 års värdefall när jag väl säljer den.

Så visst kan man få ett bra pris på en helt ny bil. Än så länge är jag toknöjd, går tyst, mjukt, bekvämt. Hade även turen att slippa Hankook-däcken som många bilar levereras med, min bil levererades med Coninental Premium Contact 4.
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Funderar på ett köp - Ceed SW

20
Ronnie skrev:En fråga i frågan:
Hart alla Ceed av senaste modellen xenon? Eller är det i något tilläggspaket?
Xenon finns endast i Executive modellen, går inte ens att få som tillval på Ex och Ex Komfort :?

Sedan ligger skatten nu mer på skarpa 1000kr per år för en miljödiesel 119g och det duger ju :thumbup:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"