Annons

Re: Vad har ni för bränsleförbrukning?

21
En liten kommentar om bränsleförbrukningen. Tog en sväng till Öland under vecka 29 med ett otal stopp och raster, körning i kö och i stadstrafik. ”Summan av kardemumman” är att det känns inte särskilt ekonomiskt betungande med en genomsnittsförbrukning på 0,52 lit/mil för en 2,0 CRDi med 140 hkr under huven dessutom med en blixtrande acceleration. Nästan 80 mil på ¾-dels tank. Jag tankade exakt 40 lit och då skulle det ha funnits 15 lit kvar (tanken rymmer 55 lit) som teoretiskt skulle ha räckt ytterligare ca 29 mil. Härligt att veta att man klarar ca 100 mil på en tank.
Nästan 80 mil på 3/4-dels tank = 0,52 lit/mil 20140719_131759.jpg Nästan 80 mil på 3/4-dels tank = 0,52 lit/mil Visad 3160 gånger 116.27 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Annons

Re: Vad har ni för bränsleförbrukning?

22
Har gjort en liten kalkyl för att hålla en "nördig" :oops: :oops: koll på bränsleförbrukningen.
Noterar km ställning vid vid tankningen på kvittot som jag numer regelbundet tar ut.
Har då fått alla uppgifter jag behöver för beräkningarna.
Jag behöver då endast notera mätarställningen, antal tankade liter och priset.

Sträcka Beräknas automatiskt
Km/lit (KPL) Beräknar antalet körda Km/lit (jämför USA MPG = Miles per Gallon) beräknas automatiskt
Lit/10 Km Svensk standard för bränsleförbrukning.
Kostn/Km Kostnaden för varje körd Km
Medelförbrukn Medelförbrukningen beräknat på tabellens samtliga tankningar (som fn är 0,54 lit/10 km)
Liter kvar i tanken samt beräknad återstående körsträcka
Klicka på tabellen så blir den lite större capture-20140808-104950.png Klicka på tabellen så blir den lite större Visad 3096 gånger 137.02 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

24
Mycket?? Kallt väder, korta turer, nyinförskaffad relativt stor bil med relativt kraftig motor som man inte vant sig vid helt än. 0.75 låter definitivt INTE törstigt under rådande omständigheter i mina öron...

Re: Vad har ni för bränsleförbrukning?

26
Ni som har 1,7 crdi med 115hp tycker ni att det räcker till ? Låter lite lite för en så stor bil tex Acceleration köra släp och långa uppförsbackar. Hur upplever ni att bilen uppför sig i dessa olika situationer

Provade 1,7 sportage med 115hp för något år sedan och upplevde den ganska slö på motorvägspåfarten mm är det samma motor som i carens?
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

27
Slö o slö... Det beror väl lite på vad man är van vid sen innan. Men visst, det är ju inget krutpaket direkt. Har inga problem vid belastning. Vridet är ganska högt vid 2500 rpm så den klarar mycket utan att storkna.
Och ja det är samma motor i Carens
Skriv svar

Återgå till "Carens"