Annons

Bränsleförbrukning.

1
Har nu haft min Ceed 1.6 bensin i ca 3 veckor den har åkte ca 90 mil. Jag är 100% nöjd med bilen utom det att varje gång jag kollar i färddatorn på bensinförbrukningen så står det att den drar 0.72L/mil.. Jag vet att siffrorna som KIA har nämnt (0.4-0.5L/mil) är mest drömsiffror för att sälja mer. Men 0.72L/mil för den lilla bilen känns som att det är lite för mycket.
Har just nu på vinterdäck från Kumo på orginal 15" plåtfälgar och är medveten om att det självklart drar mer då men inte så här mycket?

Är det någon annan här inne som har vart med om något liknande? Kan det vara så att detta är helt normalt?

Mvh
Thomas
Annons

Re: Bränsleförbrukning.

2
0,4-0,5 för en bensinare?
Var har Kia nämnt det?
Står väl runt 0,65 för bensin. Vi hade en ceed 1.6 bensin förut och den låg nog på 0,7-0,8

Det är inte så att du läste fel och kollade på en diesel... ?
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: Bränsleförbrukning.

3
para skrev:0,4-0,5 för en bensinare?
Var har Kia nämnt det?
Står väl runt 0,65 för bensin. Vi hade en ceed 1.6 bensin förut och den låg nog på 0,7-0,8

Det är inte så att du läste fel och kollade på en diesel... ?
Nope det är vad som står på kias hemsida. Laddar du hem specifikationsbladet så står det att vid blandad/landsvägkörning så ska den dra ca 0.4-0.61. Vet som sagt var att detta bara är sånt dom säger för att sälja mer men 0.7 känns som att det är för mycket för en sådan liten bil. Men ska snart ändra till sommardäcken så får se om det gör någon liten skillnad om jag har tur..

Re: Bränsleförbrukning.

4
Tänk också på att förbrukningen kommer att sjunka ju mer inkörd den blir, så inkörning och sommardäck kommer nog att kunna sänka förbrukningen rätt bra :)

Värt att säga igen, siffrorna på pappret är ouppnåbara alltid på alla märken och modeller.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränsleförbrukning.

5
DavidB skrev:Tänk också på att förbrukningen kommer att sjunka ju mer inkörd den blir, så inkörning och sommardäck kommer nog att kunna sänka förbrukningen rätt bra :)

Värt att säga igen, siffrorna på pappret är ouppnåbara alltid på alla märken och modeller.
Jag får hoppas på att det gör skillnad, för nu drar den inte mycket mindre än min gamla v70, the horror :P

Re: Bränsleförbrukning.

8
Deroghat skrev: Vet som sagt var att detta bara är sånt dom säger för att sälja mer
Biltillverkarna anger en siffra uppmätt enligt en standardiserad norm. Alla tillverkare anger siffror enligt samma norm, alltså är siffran bra om man vill jämföra mellan olika bilmodeller men INTE något som talar om hur mycket bilen drar i verkligheten. Det är laboratoriesiffror.

Det har inget att göra med att de "ljuger för att sälja mer", bara att du kommer aldrig köra som bilen kördes enl. testnormen.

Vill du jämföra förbrukningssiffrorna mellan en Volvo och en Kia t.ex. inför ett bilköp så är det bra att siffrorna finns, men kom inte och bli besviken när bilen inte "drar så lite som det stod i annonsen". Man får skylla sig själv om man inte läser det finstilta (som talar om hur värdena mätts upp, och är samma på alla bilmärken).

Re: Bränsleförbrukning.

9
Nu har jag gått ung.350 mil med min nya Ceed 1,6 Crdi och senaste mätningar via färddator har visat lite under 0,5.jag skulle hävda att färdator visar nästan exakta ciffror,brukar tanka 20 l och väntar på att reserv lampa ska lysa,kommer upp till 41 mil ! Bra eller dåligt,naturligtvis mest landsvägkörning och jag är nöjd,förra vecka lyckades jag få 0,37 l med jämn fart 80 -85 km i timme med en strcka på 8 mil, så såg jag på displyen och om jag ljuger, ljuger färdator också. :lol:
Kia Ceed 1,6 CRDI SW 2013 sirius silver

Re: Bränsleförbrukning.

10
keykey skrev:
Deroghat skrev: Vet som sagt var att detta bara är sånt dom säger för att sälja mer
Biltillverkarna anger en siffra uppmätt enligt en standardiserad norm. Alla tillverkare anger siffror enligt samma norm, alltså är siffran bra om man vill jämföra mellan olika bilmodeller men INTE något som talar om hur mycket bilen drar i verkligheten. Det är laboratoriesiffror.

Det har inget att göra med att de "ljuger för att sälja mer", bara att du kommer aldrig köra som bilen kördes enl. testnormen.

Vill du jämföra förbrukningssiffrorna mellan en Volvo och en Kia t.ex. inför ett bilköp så är det bra att siffrorna finns, men kom inte och bli besviken när bilen inte "drar så lite som det stod i annonsen". Man får skylla sig själv om man inte läser det finstilta (som talar om hur värdena mätts upp, och är samma på alla bilmärken).
Självklart så är dom värdena framtagna för jämförelser som du säger, men det jag undrade om i mitt första inlägg var om det är normalt för en ceed (1.6l bensinmotor ej SW) att dra ca 0.72l/mil, tyckte detta kändes mycket för en sådan liten bil. Det jag skrev om min volvo var bara ett skämt. Som sagt var jag är 100% nöjd med mitt köp utom att den drar lite mycket för den storleken på bil. Skrev inte heller att dom på något sätt ljög, men det är ingen hemlighet att kia precis som alla andra biltillverkare vill sälja mer och att då skriva t.ex siffror för bränsleförbrukning som dom har fått fram i olika tester är ett bra sätt att dra till sig mer kunder.

Men nu tycker jag att vi går tillbaka till huvudämnet igen.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"