Annons

Montera drag själv

21
måle 10 skrev:
DavidB skrev:Ok det låter bra men varför ska underredsmassan bort? Är det för fästena då bara eller?
Hej!Där själva fästet/fästena ska sitta på bilen måste massan bort annars blir det plåt mot massa och det blir ju inget bra.Sedan är det bara smeta på igen efter besiktningen.
Aha då vet jag. Måste man demontera stötfångaren med eller går det att sätta dit kroken ändå?
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Re: Montera drag själv

22
DavidB skrev:
måle 10 skrev:
DavidB skrev:Ok det låter bra men varför ska underredsmassan bort? Är det för fästena då bara eller?
Hej!Där själva fästet/fästena ska sitta på bilen måste massan bort annars blir det plåt mot massa och det blir ju inget bra.Sedan är det bara smeta på igen efter besiktningen.
Aha då vet jag. Måste man demontera stötfångaren med eller går det att sätta dit kroken ändå?
Hej! Du behöver inte ta bort "stötfångaren" men kanske släppa lite på den undre skärmen och på min gamla ceed fick jag såga ur lite men det var väldigt lite och inget problem alls men på den nya modellen så är det inte säkert det behövs.Det som jag tyckte var lite bökigt var mer att få bort själva inredningen för dom förbannade klippsen fanns det inget spår i att skruva så man fick använda fingrarna :oops: och man vill inte ha sönder dom med en tång för det blev inget bra tag på klippsen men det kanske finns spår på den nya modellen.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Montera drag själv

24
DavidB skrev:Ok tack för dina svar!

Känns bra om man inte behöver hålla på med stötfångaren, brukar ju inte vara helt lätt att sätta till baka på millimetern med passformen :)
Hej! Var precis ute och tittade lite på hur dom monterade mitt drag på min nya ceed(förhandlade köpet med drag)och det verkar som det sitter dolt som man kan peta bort så kommer man åt att skruva inredningen lättare än på den gamla modellen för där fick man pilla in en skruvmejsel för att släppa listen för inredningen men tyvärr verkar det som det är dom gamla klippsen som gäller även på den nya modellen :oops: och det ser ut som dom har sågat ur lite på undre skärmen för draget.

PS: Det jag menar dolt är uppe vid bakljusen sitter det 1på vänster sida och 1 på höger sida.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Montera drag själv

27
Frågan om garantin togs upp i en tråd för ca 1 år sedan:

http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=50&t=1736
Ronnie
Vice Administratör
Inlägg: 1131
Blev medlem: 6 januari 2010, 10:13
Ort: Världsmetropolen Ljungby
Re: Någon som låtit montera dragkrok på en Ceed SW i år?
18 juni 2012, 14:52

Jag mailade Kia Sverige och fick följande svar:
"
Hej Ronnie,
Är det bara utfört fackmannamässigt, så att det inte kan bli några följdfel så ska det inte vara några problem.
Men om det skulle bli ett elfel och man kan säga att det beror på felaktig montering av elsats, så kommer inte garantin att täcka detta. Men för övrigt ska det inte vara några problem.

MVH


Kundtjänst
Lena
KIA MOTORS SWEDEN AB"
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011
Kia cee'd sw komfort 2011 Piston grey -SÅLD
Kia cee'd sw komfort 2015 Sand track - SÅLD
Kia cee'd sw GT-line 2017

Re: Montera drag själv

28
Hur demonterar man inredningen i bagaget? Behöver man riva den svarta plasten ovanför filten, den som har 12v uttaget i sig. Sliter och river men filten går sönder.
Köpt krok och elsats på Kia för 3600, Thule, det var enkelt att montera kroken men inredningen för elen knäcker mig.

Re: Montera drag själv

29
pupepirate skrev:Hur demonterar man inredningen i bagaget? Behöver man riva den svarta plasten ovanför filten, den som har 12v uttaget i sig. Sliter och river men filten går sönder.
Köpt krok och elsats på Kia för 3600, Thule, det var enkelt att montera kroken men inredningen för elen knäcker mig.
Hej! Misstänker att du har den äldre ceeden(2010) och på den måste man ta bort listerna som döljer dom svarta klipsen.Om du tittar på bakljusen så sitter det en längsgående list och om du pillar lite vid bakljusen i skarven på bakljusen så lossnar den listen och då kommer dom svarta klipsen fram(klipsen har inge spår som man kan ta en skruvmejsel att skruva med så det är fingrarna som gäller eller en tång)sedan så ta bort lastögglorna och den listen som bagageluckan har sitt fäste så du kan dra el-kabeln för nu kan du dra inredningen från sidorna och golvet.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Montera drag själv

30
Ser att många skriver om underredsmassa som måste tas bort. Mina balkar var det bara lack på när jag monterade dit mitt drag igår. Eller har jag missat nåt? Vill inte stå på besiktningen sen och måsta göra om allt igen.
Elen ska dras ikväll. Ser något plottrigt ut. :)

De där plastklipsen.. Några fick sätta livet till igår. De tål ju ingenting.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"