Annons
Annons

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

43
Önskar att man kunde låsa bilen fast en dörr är öppen. Jag hade det så på min förra bil (Mondeo), perfekt när man hade varit och storhandlat el dyl. Att kunna låsa bilen, stoppa nyckeln i fickan och sedan ta alla kassar med båda händerna för att sedan slå igen dörren med armbågen, och bilen var låst.
Kia Sportage 1.6 Comfort 2012, Sand track.

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

44
mickeri skrev:Önskar att man kunde låsa bilen fast en dörr är öppen. Jag hade det så på min förra bil (Mondeo), perfekt när man hade varit och storhandlat el dyl. Att kunna låsa bilen, stoppa nyckeln i fickan och sedan ta alla kassar med båda händerna för att sedan slå igen dörren med armbågen, och bilen var låst.
Vilket är rätt dumt om man glömt nyckeln i bilen eller liknande...
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

45
mibe skrev:
mickeri skrev:Önskar att man kunde låsa bilen fast en dörr är öppen. Jag hade det så på min förra bil (Mondeo), perfekt när man hade varit och storhandlat el dyl. Att kunna låsa bilen, stoppa nyckeln i fickan och sedan ta alla kassar med båda händerna för att sedan slå igen dörren med armbågen, och bilen var låst.
Vilket är rätt dumt om man glömt nyckeln i bilen eller liknande...

På dom flesta bilar är det så att man kan ha en dörr öppen och låsa bilen men inte förardörren den måste vara stängd för att kunna låsa.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

46
mibe skrev:
mickeri skrev:Önskar att man kunde låsa bilen fast en dörr är öppen. Jag hade det så på min förra bil (Mondeo), perfekt när man hade varit och storhandlat el dyl. Att kunna låsa bilen, stoppa nyckeln i fickan och sedan ta alla kassar med båda händerna för att sedan slå igen dörren med armbågen, och bilen var låst.
Vilket är rätt dumt om man glömt nyckeln i bilen eller liknande...
Håller med dig på alla punkter att det det är dumt att glömma nyckeln i bilen, men oftast så finns ju en extra nyckel om man någon enstaka gång skulle råka tabba sig. Oftast så tar man nyckeln ur tändningslåset, stiger ur bilen och använder nyckeln's fjärrkontroll för att låsa bilen och då är ju risken minimal att man har glömt nyckeln inne i bilen.
Kia Sportage 1.6 Comfort 2012, Sand track.

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

47
Typ samma som er andra efter en dryg månads ägande och ynka 75 mil i en vit 2013 bensinare. Dvs:

- Inte direkt tyst, ett jäkla oväsen framförallt från bakdäcken...
- att auto-up saknas på elhissarna
- rätt klen och törstig motor
- att bensinförbrukningen visas i nån lattjo stapel och inte i siffror + placeringen av färddator-knappen
- viner lite inne i kupén strax över 2500 rpm på 6:ans växel

Sv: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

48
Sportage 12a. 1.6 bensin.
Lite klen. För snål att köpa dyrare motor.. Mitt fel!
Stereon. Dåligt ljud. Högtalare som samlar regn när du öppnar dörren. Inte så smart kanske.
Svarta säten. Svårt att hålla fräscha. Skulle gärna sett en gråsvart färg.
Plus lite smågrejer som inte är värda att nämna.

Det mesta jag är missnöjd med är ju ju egentligen kompromisser som gör att priset är rätt vettigt. Så. Är nöjd i stort.
Betalde 159k för en 12a med 1500 mil.

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

49
HB021 skrev:Som Sportage 2011 förare är jag väldigt nöjd med bilen men har fått en del fel nu och ska bli intressant hur Kia och Windahls ställer sig inför detta. Jag köpte Kia till stor del för garantierna, nu är det upp till bevis!
1) Antispin ur funktion
2) Antisladd ur funktion
3) Hillassist ur funktion
4) Bilen låste mig ute med motorn IGÅNG och nyckeln i 10 mil hemifrån kl 24 mitt i natten så var tvungen att ringa bärgare som fick bända upp dörren. Nu har jag alltså sus m.m. från den bända dörren.
Windahls har fortfarande inte kontaktat mig med ny tid efter första felsökning men den de antydde på att mina extraljusinstallationer skulle vara problemet :P
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

50
Efter 200 mil i min 2013 börjar farthållaren bete sig underligt till och från. Ofta när man ska sänka hastigheten via några tryck på set- reglaget så minskas inte farten utan "farthållandet" stängs av, gröna set-lampan släcks i instrumentpanelen och sen är det snudd på omöjligt att få på farthållaren igen. Det kan krävas tio tryck på set- eller rent utav att stänga av/sätta på "aktivera farthållare"-knappen helt. Någon som varit med om det här? Eller försöker jag mig på fartreglering som inte ska funka? På tidigare bilar har jag ofta helt kunnat styra hastigheten upp och ner med + och - vid långkörningar...
Skriv svar

Återgå till "Problem"