Annons

Vibrationer och resonansljud i backspegel/dörrar/paneler

1
Har en Ceed -12 diesel, med originalfälgar 17" Michelin-däck på.
Efter ca 6 månader, knappa 500 mils körning och 5 (!) verkstadsbesök har följande problem uppdagat sig:

* Klämt kablage till temperaturgivare i partikelfilter. Orsakade felindikation på partikelfilter. Defekt vid leverans av bilen.

* Grovt skrammel i instrumentpanel. Orsakat av löst kablage bakom panelen som låg och vibrerade mot facket framför växelspak.

* Grovt skrammel i instrumentpanel igen. Orsakat av löst kablage bakom panelen som låg och vibrerade mot annan del nära facket framför växelspak.

* Sporadiska grova vibrationer och resonansljud i innerbackspegel (dock konstant på väg med lite grövre asfalt). Försvinner genom att trycka till samt justera om backspegel, men återkommer. Verkstad "kan ej konstatera något fel".

* Vibrationer och resonansljud i/vid tre dörrar. Förardörr, passagerardörr fram samt passagerardörr bak. Varierande omfattning, varierande frekvens men dock konstant på väg med lite grövre asfalt. Verkstad "kan ej konstatera något fel" och anser att det är "normalt" för en Kia.


Jag är allt annat än imponerad av byggkvalitén i inredningen. Om plastdetaljer vibrerar sönder efter knappa 500 mil, vad ska jag då förvänta mig efter 5000 mil? Är också allt annat än imponerad av Kia-verkstadens intresse eller förmåga att lösa problemen. Det enda överlag som imponerar med Kian är just garantin. Byte av verkstad, samt rentav byte av bil, står på agendan.

Jag förväntar mig inte "premium"-kvalité på inredning och detaljer. Men jag förväntar mig iaf att de sitter fast. Vad är era erfarenheter av vibrationer och skrammel?
Annons

Re: Vibrationer och resonansljud i backspegel/dörrar/paneler

5
Har en Kia Rio 2012
Upplever samma problem med någonting som efter ca 500 mil lossnat bakom ratten, hörs ett ordentligt skramel/rassel när bilen svänger eller kör över gupp.
Bokat tid på svenska bil, den ska in på måndag så får vi se om de tycker det är "normalt kia ljud".
I övrigt så kommer vibrations ljud från vänster bakdörr samt framdörr, har varit och "tryckt" lite här och var för att se om det tystnar men utan resultat.
Är i övrigt jätte nöjd med bilen och för den summan med de tillbehör som man får med vid köpet (uppvärmd läderratt vinterhjul elspeglar osv) tycker jag fortfarande det är ett jätte bra köp.
Små problem som dycker upp är givetvis irriterande men är kias eller återförsäljarens huduvärk och inte ens egen under garantiperioden.
Skriv svar

Återgå till "Problem"