Har varit lite irriterad över att Sportage som inte har svart lack och har panoramatak har två plåtytor lackade i bilens färg mellan panoramataket och bakrutan. Alltså den delen av taket bakom panoramataket där antennen sitter samt överkanten på bakluckan. Extra tydligt blev det efter att vi monterade mörk solfilm på bilen då bakrutan är helt svart på vår vita bil. Svart panoramatak - vit plåtyta - svart bakruta. Därför gjorde jag ett litet experiment med att täcka dessa ytor med svart plastfolie så man får en helt svart yta från framrutans framkant till bakrutans nederkant och resultatet blev så här:
Ja, alla får tycka vad de vill men jag tycker det blev sjukt mycket snyggare än original.
Enklast vid montering av folie och bäst resultat hade självklart vara att ta bort antennen men detta kräver att man river ner hela innertaket för att komma åt en skruv på insidan som håller fast antennen. Då valde jag istället att först prova att montera dekalen vid antennen som en stor dekal med ett hål för antennen. Detta gick åt helvete. Istället gjorde jag två bitar så man monterar högersidan för sig och vänstersidan för sig. Sen när det bara att passa ihop dem i skarven så gott man kan och slutligen skära runt antennen utan att repa lacken och inte skära bort för mycket. Det blev väl godkänt, synar man på nära håll ser man lite vitt men på avstånd längre bort än 1m så är det osynligt. För överdelen på bakluckan passade min mall på första försöket och det blev helt perfekt måste jag säga. Lite förvånad då det brukar ta 1-2 försök för att få till mallen helt perfekt.
Om det är någon som är intresserad av att köpa samma dekaler till sin bil är det bara att höra av sig. Har inte räknat på det men gissar att det borde landa på runt 500-600kr.
Monteringstid totalt kanske 2-3 timmar om man är försiktig och nogrann.
Helt svart tak på vit Sportage
1Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-