Annons

Tvätt?

1
1. Hur ofta tvättar du din Cee'd?

2. Hur tvättar du den? I automat? För hand - i så fall hur?

Vår bil är lackförseglad (Diamondbrite) så det lär blir handtvätt som gäller. Det går med automattvätt utan borstar också men frågan är hur mycket snacket om salt och annat skräp i cirkulationsvattnet stämmer. Dessutom är det hyfsat högt tryck i automaten och man vill ju inte trycka in vatten överallt?
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008
Annons

Re: Tvätt?

2
Kasch skrev:1. Hur ofta tvättar du din Cee'd?

2. Hur tvättar du den? I automat? För hand - i så fall hur?

Vår bil är lackförseglad (Diamondbrite) så det lär blir handtvätt som gäller. Det går med automattvätt utan borstar också men frågan är hur mycket snacket om salt och annat skräp i cirkulationsvattnet stämmer. Dessutom är det hyfsat högt tryck i automaten och man vill ju inte trycka in vatten överallt?
1: När den börjar bli skitig, den är vit så det är ju jämt
2: För hand.. Har aldrig tvättat någon av mina bilar i maskin.

Re: Tvätt?

3
inte tillräkligt ofta men den är oftast renast på parkeringen =)
Hitills för hand men kommer nog att bli någon maskin tvätt när man tröttnat (Dock bara med högtryck inte borstar).
Bättre maskin ren än väldigt smutsig.
Kia Cee´d 1.6 CRDI Komfort - 08

Re: Tvätt?

4
Har ännu aldrig tvättat min Cee'd då det varit svinkallt sedan jag fick den i december. Idag är första dagen med nästan nollgradigt så att det skulle vara möjligt men det dröjer nog någon vecka till innan det blir tvätt.
Tvättar alltid för hand, bor på landet så det är bekvämast. Vet inte om automattvätt är direkt bra för bilen heller.

Re: Tvätt?

5
Vintern: inte alls
Resten av året: ung. var tredje vecka.

Handtvätt
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Tvätt?

6
Vintern är ingen ursäkt för att åka runt med skitig bil......tvättar min bil minst 1ggr i veckan,om så krävs
sist var det ca 22 grader kallt,funkar hur bra som hellst,gäller bara att torka den ordentligt torr,sen använder jag siliconstift till alla gummilister, före tvätt,har även speciellt skinn till insidan av dörrar och skuffluckan så man inte får silicon på resten av bilen vid torkning.HÅLL ERA BILAR RENA
du som inte tvättat din bil än lycka till med alla asfaltsprickar ;) ........ett tips till dej
superavfettning från okq8 upprepade gånger sen bara gno med svamp :lol:
OCH det går utmärkt att lackförsegla sin bil själv,tar bara lite tid,särkilt dyrt är det inte :o
ca 1500:-kronor med maskin från biltema eller jula
KIA pro_ceed CRDI 2.0

Re: Tvätt?

7
Jag städar den däremot på insidan och även dörröppningar och luckor. Har på tidigare bilar varit pedant, men anser inte att jag vill lägga den tiden på bilen längre. För mig räcker det att den är snygg i 3-4 år tills jag byter. Finns ingen bilfirma, vad jag vet, som byter in till högre pris för en pedantskött bil eller en som man håller hyffsat i ordning.

Men det är klart, hade jag haft en mer värdefull bil (entusiastbil) så hade jag nog gjort allt för att den skkulle blänka. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Tvätt?

8
du som inte tvättat din bil än lycka till med alla asfaltsprickar ;) ........ett tips till dej
superavfettning från okq8 upprepade gånger sen bara gno med svamp :lol:
Till våren när snön och dubbdäcken åker av så åker asfaltprickarna också av varje vår.
Så länge bilen inte är alltför ren så syns de ju inte :D
"Superavfettningen" är bara sådär, inget slår sprayning med lacknafta, vänta några minuter, avspolning och sedan tvätt. Då blir det rent och fint.

Re: Tvätt?

9
Bästa att lösa asfaltsfläckar är den riktiga avfettningen, den petroliumbaserade. Inte de fåniga produkter som luktar citron.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Tvätt?

10
Försöker tvätta bilen när den blir smutsig ca varannan vecka och då har jag gjort i en automattvätt med borstar. Det har blivit bra. Tänker att det viktigaste är att saltet inte sitter kvar för länge.
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"