Annons

Motorvärmare

1
Idag blev min fru och jag med kia :)
beställde med motorvärmare. jag undrar var ni andra som har det på era sportage monterade uttaget?

bifoga gärna bild.

jag såg en i försäljningshallen som hade sitt strax bredvid vänster dimmljus. detta känns för mig som icke bra. :?

då jag även surfat runt lite ang. sidesteps så avrådde vår säljare att välja till det pga skitiga byxor vid i och ur bilen.
så jag köper väl i efterhand då från ebay och monterar själv ;)

återkommer säkert med fler funderingar

tack för nu

//stefan
Sportage 1.7 crdi ex komfort, black pearl metallic -12
Annons

Re: Motorvärmare

2
Valde bort motorvärmaren till min Sportage, men den går ju att eftermontera. Vet dock inte var uttaget kommer.
När det gäller sidesteps så har jag tänkt i samma banor, det måste bli skitigt. Antingen man monterar själv eller via KIA... Det är det där med ökat skydd mot blästring men jag tror ändå att det är bättre att köpa större stänkskydd här på forumet.

Och funderingar har man hur många som helst med en ny Sportage. Man vill göra det o det o det... Men det är en rackarns fin bil! Om två timmar styr den till Västervik för midsommarfirande!
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Motorvärmare

3
Tycker bilen ser mycket bättre ut med sidesteps!:)
Jag blir inte skitig och det underlättar för barnen att gå in.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Motorvärmare

4
rickard80 skrev:Tycker bilen ser mycket bättre ut med sidesteps!:)
Jag blir inte skitig och det underlättar för barnen att gå in.
+1


Motorvärmaruttaget fram sitter på samma ställe på alla sportage (tror jag) precis som det du såg i hallen. Absolut inga problem alls med detta.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Motorvärmare

6
Lindgren_021 skrev:
rickard80 skrev:Tycker bilen ser mycket bättre ut med sidesteps!:)
Jag blir inte skitig och det underlättar för barnen att gå in.
+1


Motorvärmaruttaget fram sitter på samma ställe på alla sportage (tror jag) precis som det du såg i hallen. Absolut inga problem alls med detta.

har du provat att vara stressad på g till jobbet och kupévärmarn inte är på så du märker inte att sladden är i till uttaget fram. slänger i backen och drar iväg. vad händer om du har ditt uttag monterat på det viset istället för rakt framifrån :o :thumbdown:

men det kan hända och då är det bättre att vara safe than sorry ;)
Sportage 1.7 crdi ex komfort, black pearl metallic -12

Re: Motorvärmare

7
Niklas skrev:Jag blev skitig första veckan då vi hämtade ut bilen i januari. Men sen lärde man sig och jag har hellre skitiga byxor än skitig och blästrad bil.

kommer beställa hem från uk via ebay så det sitter på inför den kommande vintern. :thumbup:
Sportage 1.7 crdi ex komfort, black pearl metallic -12

Re: Motorvärmare

8
Mitt sitter precis under regskylten såg jag när jag tittat efter. Så det blir ganska precis framifrån, dock så spelar det ju lika mycket roll vart stolpen står. Har kört iväg med sladden i flera gånger tidigare å då rycks sladden ut ur stolpen.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Motorvärmare

10
Hej!

Jag var hos Hedin Bil och frågade vad det skulle kosta att installera Motorvärmare och kupevärmare på min Sportage 1.6 (komplett inklusive all kabeldragning). Det skulle kosta hela 8176 SEK, och det är mycket pengar (1731 kr för motorvärmare, 2545 kr för kupevärmare och kablar samt 3900 kr för arbetet). Så jag tänkte att jag skulle köpa delarna hos Mekonomen och installera själv.

Hos Mekonomen kostar delarna enligt följande:

Calix Comfort kit (Kupevärmare + intagskabelsats + grenledningssats): 1775 SEK
Calix Motorvärmare: 1128 SEK
==> Totalt = 1775 + 1128 = 2903 SEK

På mekonomens hemsida finns informaion om delarna för den som är intresserad.

Nu har jag kommit till den punkten där jag ska installera delarna. Jag är tacksam för lite råd och tips om följande:

1. Var ska motorvärmaruttaget sitta? (under regskylten skriver många)
2. Ska jag göra ett hål i kofångaren eller kan jag utnyttja befintliga hål (tex i grillen)?
3. Tacksam för alla råd och tips gällande ämnet. (tex rekommenderade märken, priser osv)

MVH
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"