Annons

Installation backkamera

1
Installationen börjar med att demontera lite plastpaneler på backluckans insida, börja med panelen högst upp vid bromsljuset! De andra tre panelerna är skruvade i överkant som döljs av överliggande panel. Det blir mycket enklare att
montera tillbaka panelerna om man tar bort uppifrån och ner för att senare montera nedifrån och upp.
(jag började själv åt fel håll :) )
Panelen vid bromsljuset, sitter bara med clips 1-detach-panel_s.jpg Panelen vid bromsljuset, sitter bara med clips Visad 7754 gånger 426.57 KiB
Sido-panel, skruven som låser stora bakstycket synligt 2-detach-panel_s.jpg Sido-panel, skruven som låser stora bakstycket synligt Visad 7754 gånger 331.51 KiB
Stora bakstycket, sitter med fyra skruvar och blå clips 3-detached-panel_s.jpg Stora bakstycket, sitter med fyra skruvar och blå clips Visad 7754 gånger 367.53 KiB
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014
Annons

Re: Installation backkamera

2
Här har jag skruvat loss själva panelen som nummerskyltsbelysningen sitter på, man behöver inte montera bort något utan de fyra skuvarna samt kabeln räcker det med att lossa på.
panel med bakluckskontakt och nummerskyltsbelysning 4-panel_for_light_s.jpg panel med bakluckskontakt och nummerskyltsbelysning Visad 7753 gånger 358.09 KiB
Kamera och trådlöst set 5-wireless_kit_s.jpg Kamera och trådlöst set Visad 7753 gånger 376.29 KiB
Själva kameran 6-camera_s.jpg Själva kameran Visad 7753 gånger 345.78 KiB
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014

Re: Installation backkamera

3
Kameran var lite klurig att montera, jag monterade den först direkt i hålet efter nummerplåtsbelysningen, men då hamnade den snett och långt in, försöker påvisa det med denna bild.
Dålig montering 7-bad-fitting_s.jpg Dålig montering Visad 7752 gånger 407.16 KiB
Så raskt tog jag fram bågfilen och kapade av botten på nummerplåtsbelysningen efter att ha demonterat lampa samt kablage, sen satte jag kameran i hållaren och skruvade fast den.
Bättre montering 8-better-fitting_s.jpg Bättre montering Visad 7752 gånger 418.26 KiB
Anledningen att jag sågade bort bottenbiten var att kunna få igenom kontakterna till kameran.
Baksidan av panelen 9-mounting_camera_s.jpg Baksidan av panelen Visad 7752 gånger 416.89 KiB
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014

Re: Installation backkamera

4
Dags att löda lite kabel, jag föredrar att löda före klämkopplingar.
Jag börjar med att koppla in nummerplåtsbelysningen, jag kopplar in den mot orginalkabeln.
Som vanligt följer inga anvisningar med kameran hur man kopplar in den. Jag provade svart som jord mot svart kabel till
belysningen samt grön mot röd (plus) och det fungerade.
nummerplåtsbelysning inkopplat 10-cables-done_10.jpg nummerplåtsbelysning inkopplat Visad 7750 gånger 431.83 KiB
Skillnad i färg mellan led och glöd 11-difference-in-color_s.jpg Skillnad i färg mellan led och glöd Visad 7750 gånger 326.62 KiB
Kameran sticker ner lagom :) 12-camera_in_place_s.jpg Kameran sticker ner lagom :) Visad 7750 gånger 171.2 KiB
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014

Re: Installation backkamera

5
Sändaren till den trådlösa överförningen monterade jag med buntband, kontakterna mot kameran var enkelt, gult mot gult och rött mot rött (kameran matas med ström från sändaren)
Ström till sändaren tar jag från backljuset, så kameran är bara igång när man backar.
Som vanligt, rött mot rött och svart mot svart så får man förhoppningsvis rätt polaritet på strömmen.
sändarn 13-mount_of_sender_s.jpg sändarn Visad 7750 gånger 360.3 KiB
Kabellödning 14-power_to_camera_s.jpg Kabellödning Visad 7750 gånger 385.02 KiB
ström till sändaren 15-power_to_camera_s.jpg ström till sändaren Visad 7750 gånger 384.36 KiB
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014

Re: Installation backkamera

6
Mottagaren monterade jag tillsammans med stereon. Monteringsanvisningar för stereo finns det flera av så den biten hoppar jag över här, finns även beskrivning på var man hittar kabeln till backljuset vilket man kopplar in till stereon så att man får back-bilden direkt när man lägger in backen, jag kompletterar den beskrivningen med följande bilder.
(Jag kopplade även in matning till mottagaren från backljuset)
Kontakten är inringat i rött där man hittar kabeln till backljuset 16-elinkoppling.JPG Kontakten är inringat i rött där man hittar kabeln till backljuset Visad 7749 gånger 307.19 KiB
kabeln fastlödd! 17-elinkoppling.JPG kabeln fastlödd! Visad 7749 gånger 326.22 KiB
Och slutligen så här ser det ut!
18-final-result_s.jpg 18-final-result_s.jpg Visad 7749 gånger 434.04 KiB
Jag har inga bilder med kameran in action i mörker, är som ni vet sommar och ljust nu!

-Kjell
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014

Re: Installation backkamera

8
Enda nackdelen med den här typen av montering är att kameran inte är i mitten av bilen. Den typen av kamera som sitter på en nummerplåtshållare gör att kameran kommer precis i mitten och om man har drag så är det oerhört lätt att backa till en husvagn utan att behöva nån som säger till när man kommit rätt. Bara backa intill och veva ner vagnen.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Installation backkamera

10
jättefin beskrivning. Nyfiken bara-har en sportage -11 också men har inte haft den så länge-när nåt sådant som en backkamera installeras, begövs det någon form av uppgraderinge sedan med diagnosutrustning? Vad säger Kia avseende nybilsgarantin när man själv eftermonterat saker som t ex kamera?
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"