Jag har klonkande ljud på min 2012 när jag växlar upp från dom lägre växlarna och relativt lågt motorvarv, enligt KIA verkstan är detta ett känt fenomen som är mycket vanligt men enligt min mening mycket irriterande. Jag har en diesel som jag tycker har ett dåligt vridmoment, man måste växla betydligt mer än i den Nissan X-trail jag hade tidigare. Dessutom har jag ett ljud när jag släpper upp kopplingen, ett surrande ljud som enligt KIA beror på en delvis sliten lamell (tidigare ägares körsätt?) men som inte skall vara något man skall behöva åtgärda (lamellbyte = 13000:-) men det är också mycket irriterande. Funderar på att byta till en 2013 men av det som har skrivits på detta forum så är jag fortfarande osäker på om den nya modellen är så mycket bättre. Det är ju samma motorstyrka (128) men det är kanske en annan utväxling som kan underlätta körning mellan 2:an, 3:an och 4:ans växlar.
Är det vettigt att lägga 60000:- till för att få den nya modellen?
Annons
Re: Lista kända fel
52Jag har en KIA CEED SW 2011 som i dagsläget gått 6000 mil med problem
- Reglag till farthållare utbytt
- Instrument utbytt Hastighetsmätere Varvräknare OSV Slutade fungera när det blev kallt
- Nya bromsskivor i fram
- Rost på bakluckan
- Glödlampor till halvljus går tag på tag
- Kraftiga vibrationer i kaross vid 1700 - 1900 varv vid gaspådrag
- Missljud i koppling "klonkar" när man släpper upp kopplingen
- Stort axialglapp i växellådan eller var det nu är. Blir ofta ryckigt när man släpper gas och drar på i gen
Utöver det så har man under första halvåret byte ut fjäder ben i fram, drivaxlar, koppling, svänghjul, bakhjulsnav
- Reglag till farthållare utbytt
- Instrument utbytt Hastighetsmätere Varvräknare OSV Slutade fungera när det blev kallt
- Nya bromsskivor i fram
- Rost på bakluckan
- Glödlampor till halvljus går tag på tag
- Kraftiga vibrationer i kaross vid 1700 - 1900 varv vid gaspådrag
- Missljud i koppling "klonkar" när man släpper upp kopplingen
- Stort axialglapp i växellådan eller var det nu är. Blir ofta ryckigt när man släpper gas och drar på i gen
Utöver det så har man under första halvåret byte ut fjäder ben i fram, drivaxlar, koppling, svänghjul, bakhjulsnav
Re: Lista kända fel
53Jag känner igen mig hos väldigt många. Jag har en CRDI komfort 2012 SW Vit färg (gamla modellen)
som dom senaste 300milen börjar ta lite olja.
Min bil har gått 5400mil (snart 2:a Service) hutlöst dyrt för å byta olja o kolla på nå fjant punkter. MIdland olja tror jag inte är nå bättre precis. Ockerpriser för å tjäna pengar = allt handlar om pengar.
Tom. Castrol och Mobil1 är ju billgare OCH mycket bättre!
mina klagomål på bilen:
Dåligt tryck på vindrutespolare fram o bak.
Bakdämparna bak verkar vara slut på redan.
Vibrerar nå jävulst vid fullt gaspådrag vid ca 1700varv.
att Parkeringslampan på instrumentering konstant lyser en rätt i ögona. och den är ju inte Dimbar. den är riktigt dryg.
handbroms tar uruselt.
Radionantenn riktigt dålig. svag signal.
De småa plastskärmare framför bakdäcket går sönder direkt.
den fula vaxremsan på nederkant av karossen. där sitter smutsen som tjära.
Svag motor, Farsans gamla Saab 9-3 2.2 TID som hade 125 hästar / 265nm körde om en huuur lätt som helst. och den drog inte så mycket mer soppa heller.
Då man kör på grusväg, då känns de som stenen sprätter en rakt i röven.
allmänt dåligt rostskydd, Blir en med riktig metallic lack sen. då de hårdare o bättre mot flygrost o sånt.
BULLRET I BILEN, sämsta asfalten i sverige dock. Nya VW passat bullrar dock också en jäkla massa.
Fel på min bil:
Klonkljud från koppling och växellådan från ca 0-60 km/h, har vart de på bilen enda sen den var spritt ny.
de är vad jag kommer på nu. annars bra bil
som dom senaste 300milen börjar ta lite olja.
Min bil har gått 5400mil (snart 2:a Service) hutlöst dyrt för å byta olja o kolla på nå fjant punkter. MIdland olja tror jag inte är nå bättre precis. Ockerpriser för å tjäna pengar = allt handlar om pengar.
Tom. Castrol och Mobil1 är ju billgare OCH mycket bättre!
mina klagomål på bilen:
Dåligt tryck på vindrutespolare fram o bak.
Bakdämparna bak verkar vara slut på redan.
Vibrerar nå jävulst vid fullt gaspådrag vid ca 1700varv.
att Parkeringslampan på instrumentering konstant lyser en rätt i ögona. och den är ju inte Dimbar. den är riktigt dryg.
handbroms tar uruselt.
Radionantenn riktigt dålig. svag signal.
De småa plastskärmare framför bakdäcket går sönder direkt.
den fula vaxremsan på nederkant av karossen. där sitter smutsen som tjära.
Svag motor, Farsans gamla Saab 9-3 2.2 TID som hade 125 hästar / 265nm körde om en huuur lätt som helst. och den drog inte så mycket mer soppa heller.
Då man kör på grusväg, då känns de som stenen sprätter en rakt i röven.
allmänt dåligt rostskydd, Blir en med riktig metallic lack sen. då de hårdare o bättre mot flygrost o sånt.
BULLRET I BILEN, sämsta asfalten i sverige dock. Nya VW passat bullrar dock också en jäkla massa.
Fel på min bil:
Klonkljud från koppling och växellådan från ca 0-60 km/h, har vart de på bilen enda sen den var spritt ny.
de är vad jag kommer på nu. annars bra bil
Re: Lista kända fel
54Har en av de sist tillverkade SW av "gamla" modellen (tillverkad 2012-02) och upplever även jag glapp i drivlinan mellan växlarna 1-2-3. Framförallt märkbart om man behöver belasta motorn precis efter växlingsögonblicket, t.ex. vid uppväxling i uppförsbacke. Känner också igen beskrivningen av att det känns en del om man i jämn hastighet släpper gasen och trycker ned den igen.
Min verkstad har provkört bilen och haft den uppe på lyft för att undersöka drivknutar osv. och enligt dem är det inom toleranserna för modellen. Teknikern menade att det är en lite enklare typ av drivlina och att man känner av när den arbetar på ett annat sätt än på en "premiumbil". Lite trist bara att man aldrig kommer känna sig duktig på att köra manuellt när man kör den bilen
I övrigt är jag mycket nöjd med vår Ceed, egentligen inga andra problem än ett klarlacksläpp som fixades på garanti samt den beryktade spruckna bromslampan på bakluckan. Plasten på ersättningslampan har redan börjat spricka och jag misstänker att det blir en följetong av lampbyten vid varje ordinarie service framöver
Även nöjd med verkstaden och KIA:s garantihantering hittills. Snabb och enkel.
Min verkstad har provkört bilen och haft den uppe på lyft för att undersöka drivknutar osv. och enligt dem är det inom toleranserna för modellen. Teknikern menade att det är en lite enklare typ av drivlina och att man känner av när den arbetar på ett annat sätt än på en "premiumbil". Lite trist bara att man aldrig kommer känna sig duktig på att köra manuellt när man kör den bilen
I övrigt är jag mycket nöjd med vår Ceed, egentligen inga andra problem än ett klarlacksläpp som fixades på garanti samt den beryktade spruckna bromslampan på bakluckan. Plasten på ersättningslampan har redan börjat spricka och jag misstänker att det blir en följetong av lampbyten vid varje ordinarie service framöver
Även nöjd med verkstaden och KIA:s garantihantering hittills. Snabb och enkel.
KIA Cee'd SW Premium -12
Re: Lista kända fel
55Har en Ceed-12 SW med manuell låda.
Problem:
Bromsljuset spricker, bytt två gånger.
Dålig handbroms.
Dålig mottagning/dålig anten till radion.
Klonkande växellåda 1-2-3
"Nervös" farthållare, varierar så det ser ut att man "headbangar"
Sen det störast problemet: När man sätter sig i stolen så åker nackstödet fram och sitter löst. När jag då trycker tillbaka det så åker stödet i ryggslutet fram. När man trycker ner koplingen så "trycker" man ju lite med ryggen vilket resulterar att nackstödet lossnar igen. det sitter helt löst och skallrar som bara den. När jag påpekade det så sa man bara att byta stol är BIG NO NO!! Den nya går sönder efter 2-3 månader, det är så.
Har inte läst något här om att någon annan har det problemet, men på Bilmetro sa man att "alla" har det felet. (Fast det är ju inget fel enligt dom)
Får se vad dom säger nästa månad då det är dax för 6000mil service.
Problem:
Bromsljuset spricker, bytt två gånger.
Dålig handbroms.
Dålig mottagning/dålig anten till radion.
Klonkande växellåda 1-2-3
"Nervös" farthållare, varierar så det ser ut att man "headbangar"
Sen det störast problemet: När man sätter sig i stolen så åker nackstödet fram och sitter löst. När jag då trycker tillbaka det så åker stödet i ryggslutet fram. När man trycker ner koplingen så "trycker" man ju lite med ryggen vilket resulterar att nackstödet lossnar igen. det sitter helt löst och skallrar som bara den. När jag påpekade det så sa man bara att byta stol är BIG NO NO!! Den nya går sönder efter 2-3 månader, det är så.
Har inte läst något här om att någon annan har det problemet, men på Bilmetro sa man att "alla" har det felet. (Fast det är ju inget fel enligt dom)
Får se vad dom säger nästa månad då det är dax för 6000mil service.
CEE´D 1,6 CRDI ECO SW 2012 med manuell låda
Re: Lista kända fel
56Hej
jag har också problem denna riktig dåliga stol.
har vare in säkert 3 gånger om denna grej men tydligen så om dem byter stol så bli de ju likadant.
även vinda bromskivor som jag inte få på garantin pga gäller bara 12 månader.
blir tokig på tomtarna här i skellefteå.
jag har också problem denna riktig dåliga stol.
har vare in säkert 3 gånger om denna grej men tydligen så om dem byter stol så bli de ju likadant.
även vinda bromskivor som jag inte få på garantin pga gäller bara 12 månader.
blir tokig på tomtarna här i skellefteå.
Re: Lista kända fel
57Min ceed SW 2010 har nu rullat 9500 mil.
Har haft följande fel:
Rost på baklucka vid ca 3000 mil
Olje läckage från vevhuspackning vid ca 8500 mil
Sidorutan fram "fastnade" vid nerhissat läge vid ca 8600 mil (känt fel verkstaden byter lister inne i dörrarna)
Bytt massor med lampor då halvljuset gått på vänster sida fram till ca 6000 mil, håller tydligen nu
Torkarbladet bak "trasas" sönder varje vinter.
Har alltid fått bra hjälp av verkstaden. fått allt på garanti utan "snack" förutom vindrutetorkare och glödlampor.
Rätt nöjd trots allt!
Har haft följande fel:
Rost på baklucka vid ca 3000 mil
Olje läckage från vevhuspackning vid ca 8500 mil
Sidorutan fram "fastnade" vid nerhissat läge vid ca 8600 mil (känt fel verkstaden byter lister inne i dörrarna)
Bytt massor med lampor då halvljuset gått på vänster sida fram till ca 6000 mil, håller tydligen nu
Torkarbladet bak "trasas" sönder varje vinter.
Har alltid fått bra hjälp av verkstaden. fått allt på garanti utan "snack" förutom vindrutetorkare och glödlampor.
Rätt nöjd trots allt!
Snart : Kia cee'd SW 1,6 crdi komfort 2014 NU : Kia cee'd SW 1,6 crdi ECO komfort 2010
DÅ : Kia cee'd 1,4 EX 2008
DÅ : Kia cee'd 1,4 EX 2008
Re: Lista kända fel
58Hej! Har också en dålig handbroms.... Sen har det luktat "el-brand eller brända bromsar" i bilen vid 3 tillfällen, tror att det kanske är filtret som rengjorts. Men det luktar väldigt stark.
Re: Lista kända fel
59Det med förarstolen har jag också problem med. Precis som du förklarade det. Ska ta mig fan ta o påpeka de för garanti.Krillegrille skrev:Har en Ceed-12 SW med manuell låda.
Problem:
Bromsljuset spricker, bytt två gånger.
Dålig handbroms.
Dålig mottagning/dålig anten till radion.
Klonkande växellåda 1-2-3
"Nervös" farthållare, varierar så det ser ut att man "headbangar"
Sen det störast problemet: När man sätter sig i stolen så åker nackstödet fram och sitter löst. När jag då trycker tillbaka det så åker stödet i ryggslutet fram. När man trycker ner koplingen så "trycker" man ju lite med ryggen vilket resulterar att nackstödet lossnar igen. det sitter helt löst och skallrar som bara den. När jag påpekade det så sa man bara att byta stol är BIG NO NO!! Den nya går sönder efter 2-3 månader, det är så.
Har inte läst något här om att någon annan har det problemet, men på Bilmetro sa man att "alla" har det felet. (Fast det är ju inget fel enligt dom)
Får se vad dom säger nästa månad då det är dax för 6000mil service.
O när jag drar fram nackstödes så säras hela skitet typ..
Re: Lista kända fel
60Det är som sagt inget fel, det ska vara så.
Det kallas för 'aktivt nackskydd' och är en del i konstruktionen för krocksäkerhet...
Det kallas för 'aktivt nackskydd' och är en del i konstruktionen för krocksäkerhet...