Annons

Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

41
Alien skrev:De första bilderna på "Sportisen" på lokala macken:
Bild

Snyggt med fotstöd! Har precis beställt en vit med komfortpaket och "Hedin edition" (dvs soltaken, navigation och backkamera m.m.). Är även sugen på fotstöden...snyggt och verkar praktiskt. Använder du fotstöden som ett trappsteg? Väger runt 100kg så man undrar ju lite om dom håller för det?! Borde ju även minska risken för parkeringsskador och "blästring" också...eller hur upplever ni det? Blir det också mindre smuts i dörröppningen eller?
Senast redigerad av Niklas den 16 apr 2012, 10:44, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Tog bort 2 av de 3 citerade bilderna för att minska inläggets storlek.
Annons

Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

42
Lenax skrev:Snyggt med fotstöd! Har precis beställt en vit med komfortpaket och "Hedin edition" (dvs soltaken, navigation och backkamera m.m.). Är även sugen på fotstöden...snyggt och verkar praktiskt. Använder du fotstöden som ett trappsteg? Väger runt 100kg så man undrar ju lite om dom håller för det?! Borde ju även minska risken för parkeringsskador och "blästring" också...eller hur upplever ni det? Blir det också mindre smuts i dörröppningen eller?
Fotstöden tror jag ingen vuxen människa använder när man skall in och ur bilen. De sticker ut för lite och bilen är inte tillräckligt hög för att de skall fylla en funktion. Man kan utan större problem kliva direkt in i bilen utan att använda dem. Däremot använder våra barn insteget varje gång de skall in i bilen, dessutom använder de dem till att sparka av snö och slask från stövlarna. Mycket bra istället för att de sparkar mot själva bilen.
Vi valde dem främst för barnen samt att jag tycker bilen ser sjukt mycket snyggare ut med insteg än utan. Om man vant sig vid bilen med insteg och ser en utan så ser den otroligt smal och hög ut. Jag gillar den lite bredare looken den får med instegen.

Angående stenskott så var det också en anledning att skaffa dem. Jag vet inte i procent hur mycket de hindrar men det är absolut inte ett 100%-igt skydd. Efter en tur på grusväg i vintras så låg det mycket snö/grus PÅ instegen som flugit upp från hjulen. Därför har jag även montera egengjorda stänkskydd både fram och bak för att minimera skitstänk och stenskott ytterligare. Det har gjort stor skillnad.

Däremot har jag märkt att om du vill upp på taket (fästa last på takräcke, rota i takbox, etc) så är instegen väldigt sköna att stå på istället för att stå på plastlisterna i dörrarna.

Slutligen har jag hört att instegen skall skydda mot dörruppslag men det ställer jag mig tveksam till. De sitter ganska långt ner och jag tror att det finns en risk att andra bilars dörrar har sin "yttersta punkt" på en öppen dörr högre upp, varjefall är det så på alla bakdörrar där yttersta punkten sitter på övre hälften av dörren pga bakre hjulhuset.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

43
Jag tog sidosteg i första hand för att det ser mycket snyggare ut + att det skyddar mot blästring.
Använder aldrig instegen själv bara barnen.
Dem som rengör min bil står på dem när dem gör rent taket.
Och dem skyddar inte mot dörröppningar från andra bilar!
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

45
Alien skrev:
Lenax skrev:Snyggt med fotstöd! Har precis beställt en vit med komfortpaket och "Hedin edition" (dvs soltaken, navigation och backkamera m.m.). Är även sugen på fotstöden...snyggt och verkar praktiskt. Använder du fotstöden som ett trappsteg? Väger runt 100kg så man undrar ju lite om dom håller för det?! Borde ju även minska risken för parkeringsskador och "blästring" också...eller hur upplever ni det? Blir det också mindre smuts i dörröppningen eller?
Fotstöden tror jag ingen vuxen människa använder när man skall in och ur bilen. De sticker ut för lite och bilen är inte tillräckligt hög för att de skall fylla en funktion. Man kan utan större problem kliva direkt in i bilen utan att använda dem. Däremot använder våra barn insteget varje gång de skall in i bilen, dessutom använder de dem till att sparka av snö och slask från stövlarna. Mycket bra istället för att de sparkar mot själva bilen.
Vi valde dem främst för barnen samt att jag tycker bilen ser sjukt mycket snyggare ut med insteg än utan. Om man vant sig vid bilen med insteg och ser en utan så ser den otroligt smal och hög ut. Jag gillar den lite bredare looken den får med instegen.

Angående stenskott så var det också en anledning att skaffa dem. Jag vet inte i procent hur mycket de hindrar men det är absolut inte ett 100%-igt skydd. Efter en tur på grusväg i vintras så låg det mycket snö/grus PÅ instegen som flugit upp från hjulen. Därför har jag även montera egengjorda stänkskydd både fram och bak för att minimera skitstänk och stenskott ytterligare. Det har gjort stor skillnad.

Däremot har jag märkt att om du vill upp på taket (fästa last på takräcke, rota i takbox, etc) så är instegen väldigt sköna att stå på istället för att stå på plastlisterna i dörrarna.

Slutligen har jag hört att instegen skall skydda mot dörruppslag men det ställer jag mig tveksam till. De sitter ganska långt ner och jag tror att det finns en risk att andra bilars dörrar har sin "yttersta punkt" på en öppen dörr högre upp, varjefall är det så på alla bakdörrar där yttersta punkten sitter på övre hälften av dörren pga bakre hjulhuset.

Tack för flera snabba svar :thumbup:
Mest snyggt men även lite praktiskt vad jag förstår då ;) Blir nog det ändå...ska se vad ÅF kan göra på priset bara...har fått ett pris på 8000kr inkl. montering men jag tycker att det är lite mkt.

Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

46
Monterade mina sidsteps själv senaste helg och betalade 3400 kr. Kör relativt mycket på grusvägar så därför valde jag sidestepsen mest för att förhindra stensprut med blästringsskador som följd. Monterade även lite lägre och bredare egenhändigt gjorda stänkskydd framme för att förhindra onödigt slitage på karossbalken under framdörrarna.
Dessutom kom det uppskattande kommentarer av jobbarkompisarna, bilen fick ett fräckare utseende. Jag har ännu inte mött någon annan Sportage på 10 månader som har sidesteps monterat. Det gäller att sticka ut.... ;)

Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

47
Tom-Erik skrev:Monterade mina sidsteps själv senaste helg och betalade 3400 kr. Kör relativt mycket på grusvägar så därför valde jag sidestepsen mest för att förhindra stensprut med blästringsskador som följd. Monterade även lite lägre och bredare egenhändigt gjorda stänkskydd framme för att förhindra onödigt slitage på karossbalken under framdörrarna.
Dessutom kom det uppskattande kommentarer av jobbarkompisarna, bilen fick ett fräckare utseende. Jag har ännu inte mött någon annan Sportage på 10 månader som har sidesteps monterat. Det gäller att sticka ut.... ;)

Vart köpte du sidestepsen? Orginal?
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"