Annons

Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

1
Frugan och jag fick ett ryck och åkte ut och tittade på mindre SUVar då vi haft vår nuvarande bil i snart 5 år och det skulle vara skoj med något nytt. Har alltid skrattat åt de som köper nytt från fabrik då man förlorar så mycket när man rullar ut ur hallen men man kanske skulle unna sig det någongång och inte bara kolla Blocket och välja det som någon annan redan har valt.

Vi kollade som sagt runt på mindre SUVar men valde bort Subaru Forestern då den fortfarande känns som den är designad med en yxa, Hyundai IX35 då designen känns som en mesigare kopia av Sportage, KIA Sorento då jag inte tycker vi skall köpa en bil som klarar av frugans lastkrav för hennes Ullaredsresor en gång om året, XC60 då vi inte är miljonärer.

Det är alltså en Sportage som gäller både när det kommer till design, funktion och plånbok.

Först gäller det vilken modell man skall ha och då vi åker allt fler långresor skulle automat vara trevlig då det är något jag saknar idag, dvs vi tittar bara på 2.0 modellerna. Sen är det frågan om det skall vara bensin eller diesel? Vi kör ca 1500mil per år varav en del är blandad körning till och från jobbet för frugan och resten är långresor på motorväg. Ser att skillnaden i bensinförbrukning för blandad körning mellan bensin (0.82l/mil) och diesel (0.69l/mil) inte är överdrivet stor och med ett dieselpris som nu har gått förbi bensinen och troligen inte kommer falla i pris känns det som om det är bensin som gäller för oss...eller? Dock kostar ju diesel 30000kr mer och har en skatt på 2500kr mer per år. Man skall ju köra sjukt långt eller ha tillgång till billig diesel om det skall löna sig får jag en känsla av.
En annan grej som skiljer bensin och diesel enligt återförsäljaren var att bensin servas 1500mil eller 1år medans diesel är 3000mil eller 2 år. Är kostnaden detsamma för en service oavsett bensin eller diesel, dvs sparar man in en servicekostnad per två år om man köper en diesel? Det kan ju bli någon tusenlapp i så fall även om det äts upp av högre skatt.
Har jag missat något som man bör tänka på i "bensin vs diesel"-frågan?

Sen är det där med kringutrustning. Om man nu ändå köper nytt, skall man gå "all in" för att göra nya bilen riktigt trevlig? Panorama tak, läderklädsel på stolar och dörrar, sensorer fram och bak, kromade inssteg och skyddslister, fotsteg, 18" fälgar. Det enda jag inte känner att jag vill lägga pengar på är navigation/gps då vi redan har en Navigon app våra iPhones så varför lägga några tusen till på navigering i bilen? Eller tänker jag fel? Det skulle dock vara coolt att kunna stoppa i en DVD-skiva och se en film på lilla skärmen...om detta går? Eller finns det inget stöd för detta? Försökte läsa mig till vad den klarar på KIAs hemsida men blev inte riktigt säker. Men tveksam på om det är värt 15000kr att kunna se film på den inbyggda displayen. Vi har två lösa 9"-skärmar som barnen ser film på, att ha något inbyggt känns onödigt.

Skulle vara skoj att få höra era åsikter, ni som redan köpt en Sportage. Hur ni tänkte, vad ni valde och vad ni hoppade över (för att eventuellt köpa det själv från nätet i efterhand).
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Annons

Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

2
Jag beställde precis allting.:)
Får min sportage 2.0 crdi executive awd automat första veckan i februari och la till sidesteps och hasp plåt fram i bak, skinn, gps för bättre ljud och displayen, 18" däcken, hel ljus i xenon, panorama soltak, komfort paket.
Enda jag inte la till var metallic lack för jag tycker mer om vit.:)
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

6
Vet inte ändrade min order jag hade från augusti och skulle fått första veckan i januari till en executive.
Min modell i den färg jag ville ha fanns bara i tredje skeppningen som görs i februari.
Du får kolla och hoppas på kort tid.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

7
Fått några svar ännu? r_o_n som jag kallas på det andra forumet.
Vad jag hört, har inte sportage själv, är att man ska nog ta de där fotstegen. Kia har en liten historik med blästerskador som ibland uppstår. Med fotstegen ska man tydligen eliminera denna risken helt. Bläster troligtvis för att fälg eller däck är för breda i förhållande till stänkskydd.

En bil med dieselmotor ökar inte i förbrukning nämnvärt om man drar någgot efter. Om du ska ha drag och tänker dra något är detta att tänka på när en bensinare ökar i förbrukning ganska märkbart vid dessa tillfällen.
Själv kikade jag på Sportage men det blev en Ceed SW istället, tyckte inte jag hade råd med 100 000 kr till.

Men Sportagen verkar väldigt prisvärd, att det sedan är en snygg SUV gör ju inget heller.

Däremot så provade jag Sportage och även Misubishi ASX med panoramasoltak, verkar ganska överskattat det här taket. Det blir ju ingen cab iaf. :) Så om taket ligger i ett eget tillval så skulle jag välja bort det.

Lycka till med ditt val iaf och hoppas du blir nöjd med vad du än köper...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

8
Svårt att svara på vad man ska ha. Det är ju väldigt personligt. Själv valde jag en bensinare med komfortpaket.

Egentligen fanns det inte mycket mer att välja på än komforpaket, soltak och navigation/backkamera när jag köpte min i november ´10 men de två sistnämnda är inget som jag saknat.

Har inte haft några problem med blästring trots 2900 mil men hade i efterhand valt till sidesteps mest bara för att gardera mig emot det.

Efter tycke och smak helt enkelt.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011

Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

9
Jag har också funderat på Sportage: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=12&t=1299

Enligt säljaren är det minst 6 - 7 månaders leveranstid på 2.0 bensin med automat.

Vi vill endast ha en högre bil med tillräckligt benutrymme för mig på förarplats + bensin/automat och behöver inte 4WD.
Nu funderar vi istället på Venga 1.6 automat.

Den tycks ha lika stort kupéutrymme som Sportage och litet större bagagerum och kostar runt 120.000 mindre.
Den har dessutom större fönsterytor och känns luftigare.

Det finns några stycken för omgående leverans.
Provkörde i förrgår och tyckte den kändes rätt så OK.

Klas
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"