Annons

motor lampa lyser ibland oc den tappar effect!

1
Hej! jag är ny här på forumet och har lite problem med min kia cee'd 2.0 crdi sw -08,jag åkte på semester med husvagnen för 3 veclor sedan, tyckte den gick dåligt, fick gå ner på 3:an i uppförsbackar (har inte hänt tidigare) men efter ca 10 mil började den gå bra igen, men hade lite små fel med det under resten av semestern,jag köpte spridar rengöring för diesel och nu när vi kom hem började motorlampan lysa med fast sken och igår när jag va ute och åkte en sväng (lampan lös inte då) började den gå knackigt igen, precis som att turbon inte vill ladda, den blir jätte seg, precis som en gammal merca :). den har gått 4400 mil och är servad 3 gånger varav senaste för 150 mil sedan. vad kan detta bero på?
Annons

Re: motor lampa lyser ibland oc den tappar effect!

3
var förbi mekonomen och dom kopplad upp sig och såg att EGR ventilen kärvade och mätte även upp den och konstaterade att den kärvade, men den servades senast på mekonomen eftersom jag har relativt långt till närmaste kia verksta och då slutade alla garantier att gälla,så det där att mekonomen kan serva och endå ha nybilsgaranti kvar e bara crap.skulle kosta kring 7000:- att laga och hade jag inte servat den på mekonomen hade garantin täckt det..fy fan va less jag e.:(

Re: motor lampa lyser ibland oc den tappar effect!

7
dreamon skrev:bilen är en 08:A och servar man den hos kia har man 7 år ja, men så får det inte vara. om man bara kan ha garantierna kvar med att servar bilen hos kia så har ju kia monopol på sina servicar och det e ju enligt lag förbjudet i EU, det e ju tydligen bara kia som inte godkänner servicar av mekonomen för att garantier ska gälla.
Kia tvingar dig ju inte att serva bilen hos dem, mao har dom inte monopol eftersom du fortfarande har tre års garanti även om du servar den någon annan stans.
Kia Cee'd SW-11

Re: motor lampa lyser ibland oc den tappar effect!

8
jo det gör dom ju om man vill ha 7 års nybilsgaranti annars 3år och börjar egr ventilen krångla på en bil som gått 4400mil och är 3 år och 4 månader så vill man ju järna ha garantin dom utlovar i 7år, va ju därför man köpte den med alla FINA garantier.jobbar du på kia eller?Om man inte får sörva den nån annanstans för att 7 år ska gälla har man väll monopol eller ?

Re: motor lampa lyser ibland oc den tappar effect!

10
dreamon skrev:som jag skrev tidigare då kan man ju inte skriva 7års nybilsgaranti och lova det heller om det egentligen bara är 3 med 4 kiaservice tilläg
Stämmer att det är 3+4, vilket du blir informerad om ifall du köpt bilen ny (det har du också skrivit under i serviceboken).
Jag vet ju dock att skulle jag köpt en bil på tex VAG så skulle jag aldrig serva den hos mullemeck eller Mekonomen, utan jag skulle vilja ha stämplarna från VAG då istället. Just för att det är kul att få "rätt" historik men även få den bästa servicen. Eftersom du har 2008'ans modell så har du antagligen de små stänkskydden. De byter dom ut till de stora när du servar den, Vilket inte Mekonomen skulle göra. Så är det av snålhet man inte lämnar in den hos KIA får man skylla sig själv, enligt mig.

I jämförelse så köper du en begagnad bil på VAG och servar du den där behåller du garantin att du assistans samt lånebil tills den dagen du slutat serva den hos dom. Alla som säljer bilar vill ju ha tillbaka kunderna och gör därför sådana dealer.

Sen förstår jag att du kan vara bitter om du nu lyckats undgå att läsa i serviceboken osv och missat 3+4-delen osv, men sedan att säga att det är monopol-ism är ju helt fel.

Jag jobbar ej på KIA, utan på TMHE Toyota)..
Kia Cee'd SW-11
Skriv svar

Återgå till "Problem"