Sida 6 av 15

Re: Bränsleförbrukning Niro

Postat: 13 jun 2017, 22:49
av MagnusLindgren
Ptja, Vi Bilägare verkar inte vara lika kinkiga längre:

Och nä, vi lever inte i vår lilla egna värld (vilket du uppenbarligen gör), tankar inte ens i närheten mer än vad jag gjort tidigare och jag tycker inte att när min Niro drar 0.44l/mil (med 18") är så jävla illa pinkat. Men sen vet ju inte vi vad du har för körsätt, du kanske är extremt tung på högerfoten och har väldigt brottom mellan rödljusen?

Som flera har skrivit tidigare till dig, om bilen nu är så dålig byt?! Ju mer du gnäller desto mindre kommer folk lyssna på dig. Och som alla också vet, det som står på pappret stämmer A-L-D-R-I-G, gäller alla bilmärken.

Re: Bränsleförbrukning Nirohttp://www.kiacarclub.se/images/icons/misc/fire.gif

Postat: 13 jun 2017, 23:12
av hema
PDU61 skrev:Märkligt Forum? Trodde att Ni som ägare till Niro vill ha information om NACKDELARNA... att bara skriva Hurra, Hurra så Bra Niro är.. Är totalt Meningslöst!
med att bara skriva BRA BIL ohhh, en såå BRA BIL ger väl knappast nykomlingarna i Forumet någon information!
Men, kan Meddela alla som Tycker ”BRA BIL” att detta med bränsle förbrukningen tas enligt en mig närstående källa mycket Allvarligt av Kia! är inte enbart här i Sverige Kritiken är svidande gentemot förbrukningen! I grannlandet Norge är det nästa upplopp på Kia verkstäderna gentemot förbrukningssiffrorna.
Fast som vanligt, här i Sverige så får man inte tala om nackdelarna eftersom många då kommer underfund om att.. Satan/Fan! jag skulle kanske väntat ett tag och köpt en bensindriven i stället.
Men Ni som klagar på mitt skrivande.. fortsätt leva i Er lilla värld och Tanka onödigt mycket, det tackar Oljebolagen för.
Själv ser jag fram emot en uppgradering framöver när det nu kommer att ske?
Bortsätt från Bensinkostnaden är Bilen dock Bra! och håller bra kvalitét.
Har försökt hitta någon som kan konvertera den till Biogasdrift, men, det tycks vara en främmande fågel Kia i det fallet, inget napp på den fronten.
Håller med dig. I ett forum ska man både kunna skriva om både för/nackdelar, utan att andra forumdeltagare ska klanka på den som skriver saker som han uppfattar som negativa och är besviken på.
Kan bara gå till mig själv, är inte till 100% nöjd med bilen, mycket p.g.a den ojämna bränsleförbrukningen.

Bilen jag hade innan Niron bytte jag bort efter ca 1 år (köptes fab.ny) p.g.a av mycket fel som verkstaden inte lyckades lösa, kom oftast ut med mera fel än vad den lämnades in för.
Ett par exempel: meken hade glömt att dra dit pluskabeln till batteriet, så bilen uppträdde konstigt och hackade.
En annan sak, halva inst.brädan slocknade. När jag kom till kundmottagaren och på påpekade det, fick jag som svar: "Vill du ha det fixat..". då var bilen ett halvår gammal, då kom tanken upp på att byta bil...

Låter bra om KIA tar tag i bränsleförbrukningen, du vet inget mera om vad som kan tänkas vara i görningen?

Re: Bränsleförbrukning Niro

Postat: 14 jun 2017, 08:20
av kiagubbe
Jag håller fullständigt med om att man på ett forum som detta skall kunna skriva om både för- och nackdelar om bilen. Det är ju därför vi är här......

Det är dock i mina ögon bra om man håller sig till fakta, så länge saken gäller ting där det finns fakta (precis som i politiken) och den som hävdar en viss åsikt där, får nog finna sig i att den som har funnit stöd för en annan syn, framför den också.

Det är en sak att diskutera färgen på en bil, än att ge sig in på bränsleförbrukning där det finns hårda fakta i form av rapporterad verklig förbrukning att luta sig emot.
EN användares erfarenheter står sig slätt mot säg 100 st, för en som vill skaffa sig kunskap om en bil, eller hur? Det finns äkta fakta, men också en mindre trevlig variant...........
Före egen del försöker jag alltid att hänvisa till källan för fakta jag hittat - skulle vara intressant att veta var t ex uppgifterna om Norge kommer från.

Re: Bränsleförbrukning Niro

Postat: 14 jun 2017, 19:42
av PDU61
Magnus.. tung Högerfot...mja håller inte med Dig... kan Du köra en V70 på 0.46-0,50 i stadstrafik? vilket jag gör med en Bensin/Biogasdriven Taxi. Tricket är att låta bilen rulla fram emot nästa stopp utan att gasa, den går på tomgång mellan rödljusen i rusningstrafik oftast, då blir man omkörd av Bror Duktig som gör av med 0,5 liter bara emellan 2 trafikljus och som blir omkörd av mig iallafall.
Är mycket därför jag anser att Niro är för törstig främst stadstrafik, där den borde ligga runt de utlovade 0,37, att den drar mer på landsväg är ju ganska naturligt då trafikrytmen är högre än i stan.

Re: Bränsleförbrukning Niro

Postat: 14 jun 2017, 19:46
av PDU61
Vi Bilägare klagar på Komforten...jag är 185, har långa ben och sitter bra bakom ratten, är fortfarande gott om plats bakom förarstolen .

Re: Bränsleförbrukning Niro

Postat: 15 jun 2017, 13:51
av dunderklumpen
hema skrev:**snip**

Den verkar jobba bäst och billigast i temp runt 15-20*C, på dagtid med DLR på och fläkten på 1-3:e läget och ingen AC. Går tempen uppåt så är det lätt att man trycker på AC-knappen och vill ha det lite svalt i kupen, och likväl går den neråt, då blir det värme och i båda fallen kanske fläkten på hög hastighet.
Nyfiken: vilket läge är DRL på ljusvredet? Jag kör med den i auto då jag tycker det är bra att bakljusen är släckta på dagtid så att bromsljuset syns bättre vid inbromsning. Då är "ledrampen" fram tända.

Men påverkar det verkligen bränsleförbrukningen i någon större omfattning vilken belysning man har? Är skillnaden så stor i hur mycket det drar?

Re: Bränsleförbrukning Niro

Postat: 15 jun 2017, 22:47
av hema
dunderklumpen skrev:
hema skrev:**snip**

Den verkar jobba bäst och billigast i temp runt 15-20*C, på dagtid med DLR på och fläkten på 1-3:e läget och ingen AC. Går tempen uppåt så är det lätt att man trycker på AC-knappen och vill ha det lite svalt i kupen, och likväl går den neråt, då blir det värme och i båda fallen kanske fläkten på hög hastighet.
Nyfiken: vilket läge är DRL på ljusvredet? Jag kör med den i auto då jag tycker det är bra att bakljusen är släckta på dagtid så att bromsljuset syns bättre vid inbromsning. Då är "ledrampen" fram tända.
Du har helt rätt läge på för DRL

Men påverkar det verkligen bränsleförbrukningen i någon större omfattning vilken belysning man har? Är skillnaden så stor i hur mycket det drar?
DRL=LED, drar knaske 10-20 Watt/st, vet inte exakt, kontra HB3 60W/St, plus fläkt, kanske bakrutevärme m.m. de kanske behöver kraft någonstans ifrån och då kanske bränslemotorn startar och vips får du bränsleförbrukning.

Re: Bränsleförbrukning Niro

Postat: 16 jun 2017, 16:51
av dunderklumpen
Tack för svaret!

Re: Bränsleförbrukning Niro

Postat: 18 jun 2017, 22:15
av kiagubbe
Lite aktuellt icke-svenskt perspektiv på Nirons bränsleförbrukning?

På spritmonitor.de publiceras löpande rangordningen på bränsleförbrukningen för bensin/bensin+hybrid-bilar.
Niro ligger i dag på delad tionde plats - inte illa!


Re: Bränsleförbrukning Niro

Postat: 18 jun 2017, 23:44
av Indigo
Min Niro har snittat på 5,03 sedan jag började logga med hjälp av FuelBuddy i slutet av februari.

Just nu testar jag med farthållar-förbud i ett par veckor för att se om det blir någon skillnad i förbrukning. Har inte märkt någon skillnad hittills i alls fall, och jag hoppas att det håller i sig, det är så otroligt skönt med den adaptiva farthållaren!