Sida 4 av 8

1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 09 feb 2012, 12:44
av rickard80
Alien skrev:Hur lång tid tar det att montera ett xenonkit för helljuset? Är det gjort i en handvändning eller måste man lämna in bilen en hel dag? Har läst siffran 2500kr, stämmer detta? Eller är det bara för "material"?
jag betalade 3000 för kit + arbete.
Osäker på tiden.

Re: 1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 09 feb 2012, 13:37
av Lindgren_021
Det är ju ett helt OK pris. Dock efter att ha kört bilen ett par kvällar så tycker jag i jämförelse med min gamla 9-5 med slitna och dassiga strålkastarglas så lyser det väldigt bra. Halvljusen är riktigt bra :clap:

Re: 1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 09 feb 2012, 14:22
av Niklas
Halvljus är riktigt bra, helljus är värdelöst som dessutom försämras snabbt vid dåligt väglag då strålkastarna får smuts på sig. Har aldrig varit med om en bil där strålkastarspolning faktiskt gjort en skillnad.

Ställ upp bilen mot en husvägg, ha halvljuset tänt och se hur det ser ut. Slå på helljuset och den enda skillnaden är att ljuset blir högre, dvs trädkronor närmast bilen kommer lysas upp lite mer än vid halvljus. Rakt fram är det marginell/ingen skillnad.

Fast frågan är om jag skall lägga pengar på extraljus som ska sitta på frontbågen eller om man skall konvertera till xenon.

Re: 1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 09 feb 2012, 14:27
av Lindgren_021
Ja extraljus på båge gör sig ju rätt bra på dessa bilar, med xenon får du ju en fördröjning till det lyser fullt och det känns sådär tycker jag.

1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 09 feb 2012, 14:28
av rickard80
Alien skrev:Halvljus är riktigt bra, helljus är värdelöst som dessutom försämras snabbt vid dåligt väglag då strålkastarna får smuts på sig. Har aldrig varit med om en bil där strålkastarspolning faktiskt gjort en skillnad.

Ställ upp bilen mot en husvägg, ha halvljuset tänt och se hur det ser ut. Slå på helljuset och den enda skillnaden är att ljuset blir högre, dvs trädkronor närmast bilen kommer lysas upp lite mer än vid halvljus. Rakt fram är det marginell/ingen skillnad.

Fast frågan är om jag skall lägga pengar på extraljus som ska sitta på frontbågen eller om man skall konvertera till xenon.
tycker också halvljuset är riktigt bra men mina helljus lyser upp mer rakt fram också.
Riktigt fint ljus med xenon på helljusen.

1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 09 feb 2012, 15:48
av HB021
Alien skrev:Hur lång tid tar det att montera ett xenonkit för helljuset? Är det gjort i en handvändning eller måste man lämna in bilen en hel dag? Har läst siffran 2500kr, stämmer detta? Eller är det bara för "material"?
Det tar ca 1 timme att montera och mitt kit "H7 50w 4300K canbus" kostade ca 1200kr och jag betalade ca 1100kr till Windahls för montering.
Jag har monterar flera kit själv men ville ha det på papper i fall någon börjar bråka om garantierna ;-).

OBS vill tipsa er som är osäkra på xenon att desto högre K, kelvin värde desto blåare OCH svagare blir ljuset.
Ett vanligt missförstånd är att högre kelvin värde ger ett bättre ljus.

4300K är gulvit och är starkast(ca 80lm/w)
5000K är dagsljusvitt i direkt solljus(75lm)
6000K är dagsljusvitt i indirekt solljus(ca 70lm/w)
8000K+ är blått ljus är svagare (<65lm/w)

Lysdioder är tvärt om oftast.
Naturligt ligger de på 5500-7000K beroende på märke och model osv.
För att få till gulare sken lägger man istället på filter på dioden vilket resulterar i att gult diodljus är svagare än blåare diodljus.
T.ex mina extraljus med lysdioder har ca 110lm/w vid 6500k och 100lm/w vid 5000K (vid 75% belastning av lysdioden).

OBS! Vanliga billiga dioder brukar dock ligga under xenons effektivitet, det är lumen/watt ni ska kolla efter!

Hoppas detta är till nytta i val av xenon- och lysdiodljus

Re: 1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 10 feb 2012, 09:22
av Niklas
Vad är det för K värde på halvljuset då? Snyggast är det ju om de matchar.

1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 10 feb 2012, 10:21
av HB021
Alien skrev:Vad är det för K värde på halvljuset då? Snyggast är det ju om de matchar.
Haha det är ingen som vet, jag har frågat Kia i Västerås och jag har till och med frågat tekniska avdelningen på huvudkontoret om det men de hade ingen uppgift på det. Jag håller med om att de ska matcha!

Men jag gissar att de har 5000K eftersom de är gulare än mina dioder på 6500K och blåare än mina helljus på 4300K. Mina dimljus är också 4300K och är gulare. Men ögat kan luras av att det är en projektor lins på halvljuset...

Re: 1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 10 feb 2012, 10:24
av Niklas
Så vilken firma skall man vända sig till för att få ett prisförslag? Det har nämnts några här, är det företag i Västerås eller?

1a tråden: Xenonkonvertering av helljus

Postat: 10 feb 2012, 14:57
av HB021
Alien skrev:Så vilken firma skall man vända sig till för att få ett prisförslag? Det har nämnts några här, är det företag i Västerås eller?
Vet inte om det är tillåtet att öppet att rekommendera företag men visar sig väl :-P
Aros auto säljer och monterar.
Mekonomen säljer och antagligen monterar de också.
Windahls monterar.

Xenonkungen.se säljer bra xenonkit och är min värsta konkurrent haha, men tycker man ska handla av ett svenskt momsregistrerat företag och inte handla vissa andra sidor är registrerade utomlands eller inte alls.