Annons

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

21
Det ökade slitaget kommer väl mer av körsätt, har chippat alla mina bilar sedan min första 740T och har då aldrig råkat ut för något motor el lådhaveri, de bilarna hade gått allt från 15k till 35kmil.

Jag tror inte slitaget påverkar så mycket i det långa loppet men det är bara min erfarenhet.

Återstår att se om Kian blir den första som tar stryk av "trimmning"
Annons

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

22
Jag upplever det som risk för att vara lite dumsnål om man väljer trim enbart efter pris - lite kritisk analys om hur den ökade effekten fås kan vara passande. Hur påverkas motorns skyddsfunktioner, regenerering(?) av partikelfilter etc...

Har pysslat en hel del med trimning av Saab och när mjukvaror började dyka upp som möjliggjorde att "Svenne-Banan" själv kunde se vad den duktiga trimfirman egentligen gjort i programmen för att få ut den ökade effekten har det uppdagats riktiga skräckexempel med sänkt spikkänslighet och tokhög tändning osv. Nu finns tyvärr inte denna möjlighet att själv syna programmen till våra bilar men jag tycker att man man se rätt mycket bara av att läsa deras marknadsföring. Om två företag säljer motsvarande utrustning fast till helt olika pris så kan det kanske vara så att det billiga bara kopierat en färdig produkt och därmed inte behöver täcka sin utvecklingskostnad, eller så kan det lägre priset bero på att de använder billigare komponenter eller på att de faktiskt inte alls håller samma kvalite på modifieringen av styrsignalerna även om de utlovar motsvarande effekt.

Att trimma sin bil är en ren djugel och det kräver oftast väldigt ingående kunskap om både styrsystemet och bilen i fråga för att kritiskt kunna granska vad man köper och det gör att det finns utrymme för många fula spelare som klarar av att sälja undermåliga produkter sig på grund av att andra tar ansvaret för deras misstag (Kia i detta fallet) om motorn skulle ta stryk.

Att som i mitt fall köpa en bil med listpris på över 200 000 kr och sedan köpa ett trim för 900 kr (0,45% av inköpspriset) känns inte rätt för mig. Jag har kollat lite på ProMotech och deras MyTech II som programmerar om boxen istället för att lura den till att öka effekten , men tyvärr verkar den inte finnas till 128 hk-motorn.

Helst skulle jag vilja kunna se vad de modifierar för att öka effekten och även se loggade körningar i bromsbänk och på landsväg så än så länge kommer jag (nog ;)) att ligga lågt med trimmandet.
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

23
Alla är vi olika och jag vet ju inte än idag hur det påverkar regeneringen osv, det får tiden utvisa.

Jag har dok haft en mängd chip till mina bilar sedan många år tillbaka, superchips, BSR, källarföretag, har tom själv importerat på den tiden då man bytte ur IC-kretsen i ECUn.

Trimmat åt kompisar och familj och tycker mig endå ha testat så pass mycket olika fabrikat och prisklasser utan problem att jag idag inte ser någon risk i lågbudget, men jag vet såklart inte än hur denna box kommer att påverka bilen.


Det handlar inte om dumsnålhet utan mer om att jag genom åren upptäckt att väldigt mycket oavsett fabrikat och prisklass är samma sak under skalet. Därför letade jag helt enkelt efter most bang for the buck då jag letade efter box till Kian.

Men nu lämnar vi det hän så får jag återkomma om ett halvår el så, då borde ju en del problem ha uppdagats.

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

24
Trimmade husbilen hos tmchiptuning och gjordes via ODB uttaget , bilen blev väldigt pigg efter ca 10 - 15 mils körning.
Kanske inte så mkt snålare men mkt roligare ..:)

På en 128 hk Cee'd kan man välja 148 hk/300 Nm sk ecotrim alt steg 1 154 hk/ 310 Nm.

Brukar ha rea vid olika tillfällen gav 3200 kr för husbilen.

Ang uppdatering har han sagt att om trimmjukvaran försvinner bjuder han på en ny!

Ska hämta min sw 128 hk i april :)
Nu cee'd sw executive, cassa white. :D

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

26
gobie skrev:Vad händer vid garantin om man kopplat in en effektbox?
Frågade på den lokala Kiasäljaren, inofficiellt så brydde de sig inte. Men troligtvis är det inte bra för bibehållen garanti. Denna box ändrar ju på motorns egenskaper.
Men om jag fattat rätt är det bara att plugga ur den från datauttaget. Är väl typ plug n' play.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

28
Man löper såklart alltid en liten risk när man trimmar när det gäller garantier men jag har aldrig själv blivit nekat någon garantiåtgärd på någon av de bilar jag haft pga trimning, Kian har ju varit inne ett antal gånger för div småfel och har rullat med box sedan den var i princip ny.

Man ska dok såklart vara medveten om att får man tex ett växellådshaveri efter vägen och bilen blir bärgad till en Kia verkstad och de ser boxen sitta där kan det ju bli en och annan fråga.

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

29
Jag har en 115hk som jag satte i det dyra för 2 år sen (148hk). Förra året åkte jag på semester över 600 mil i Europa. 0,46 i snitt enligt datorn. 195 i toppfart på autobahn enligt GPS. Marchade runt 140 så gott som hela tiden.. Full packning och 2 personer.

http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... 259-r.html

Lätt att sätta dit med Y-kabeln. 2 minuter max. Jag är nöjd..
2015 Kia cee´d SW 1.6 Special Edition.

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

30
Droopy skrev:Man löper såklart alltid en liten risk när man trimmar när det gäller garantier men jag har aldrig själv blivit nekat någon garantiåtgärd på någon av de bilar jag haft pga trimning, Kian har ju varit inne ett antal gånger för div småfel och har rullat med box sedan den var i princip ny.

Man ska dok såklart vara medveten om att får man tex ett växellådshaveri efter vägen och bilen blir bärgad till en Kia verkstad och de ser boxen sitta där kan det ju bli en och annan fråga.
Kan du avge rapport på ditt trim? Har gått mer än ett halvår nu :)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"