Annons
Annons

Version 7.5.8 av Navigationsprogramvaran ute

22
ErikViking skrev:
oGre skrev:Då var det dags.


Det tog tid för mig och räkna inte med en "wow upplevelse" efter uppdateringen;-)
Hehe, 40 minuter tog det, längsta tiden att flytta filerna (1.37 GB) från minneskortet. Enda som märktes var att versionsnumret hade uppdaterats när den startade om efteråt.

Min telefon autoanslöts med BT som om inget hade hänt.
Kia Sorento EX Komfort (+Navi 7") 2013

Re: Version 7.5.8 av Navigationsprogramvaran ute

25
Är van vid TomTom och Navigon sedan innan.
Hur är Kias Navi?
Lättmanövrerad?
Har den minne/historik?
Vilken karttillverkare är det, Navteq eller TeleAtlas?

Får min bil om 5-6 veckor, så man är lite nyfiken...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Version 7.5.8 av Navigationsprogramvaran ute

26
Jag har inte använt navigationen ännu egentligen, bara testat den några gånger när jag åkt till och från jobbet. Verkar väl göra sitt jobb men jag saknar min gamla trogna Garmin lite.

Kartleverantör är HERE (f.d. Navteq).

Jag har som sagt inte använt den så mycket mer än att jag testat den lite och det jag spontant saknar från min Garmin (har aldrig använt en TomTom) är att Kias GPS inte visar din hastighet och den verkar inte automatiskt anpassa zoomnivån efter hastighet. Zoomnivån är dock ganska lätt att justera manuellt med den högra "ratten". GPS:ens bedömning av aktuell hastighet är desto svårare att komma åt då den endast går att se om man går in i de gömda testmenyerna. Jag är van att använda min GPS som hastighetsmätare då den i regel alltid är mer korrekt än bilens. Inställningsmöjligheterna är övrigt ganska små och guidningsrösten går att stänga av men varje gång man startar en ny navigering så slås den på igen vilket är ganska störande.

Jag trodde initialt att kartorna var från februari 2014 eftersom det stod ett sådant datum under rubriken Navigering men efter att jag uppgradera från firmware 7.4.5 till 7.5.8 så ändrades det datumet så det är nog snarare ett versionsnummer för navigeringsprogramvaran. Exakt hur gamla eller nya kartorna är verkar inte gå att utläsa men de senaste är nog iaf inte så gamla som jag först trodde men det har iaf inte kommit några nya för 2015 ännu.

Hur bra eller dålig den är lär väl visa sig när det blir dags för någon längre tur med bilen. För säkerhetsskull ligger min Garmin gömd i förvaringsutrymmet mellan framstolarna.
Kia Niro PP2 2017

Re: Version 7.5.8 av Navigationsprogramvaran ute

27
Tack för ditt svar. :)
Det var ju synd om den inte visdar hastighet. Den delen uppskattar jag hos TomTom/Navigon. Synd även med att den inte kommer ihåg användarinställniängar som det med rösten. Kör själv under tystnad, iaf från min GPS. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Version 7.5.8 av Navigationsprogramvaran ute

28
Ronnie skrev:Tack för ditt svar. :)
Det var ju synd om den inte visdar hastighet. Den delen uppskattar jag hos TomTom/Navigon. Synd även med att den inte kommer ihåg användarinställniängar som det med rösten. Kör själv under tystnad, iaf från min GPS. :)
Tycker den funkar perfekt, men synd att den inte behåller användarinställningen om rösten, störande.
Om den visar hastighet eller inte är helt ointressant för mig, det ser jag hellre i bilens instrumentering för att kunna hålla ögonen på vägen;-)

Re: Version 7.5.8 av Navigationsprogramvaran ute

29
ErikViking skrev:Tycker den funkar perfekt, men synd att den inte behåller användarinställningen om rösten, störande.
Om den visar hastighet eller inte är helt ointressant för mig, det ser jag hellre i bilens instrumentering för att kunna hålla ögonen på vägen;-)
Problemet är att bilens instrument nästan alltid visar fel och när jag låser farthållaren i en viss hastighet så brukar jag gå efter GPS:en för att inte hålla onödigt stor marginal till ev. fartkameror. Det är framför allt vid landsvägskörning med farthållare som jag uppskattar att ha GPS:ens hastighetsmätning.

I min Cee'd med vinterdäck på originalfälg så visar GPS:en 103 km/h om jag kör så att bilens hastighetsmätare står precis på 110 km/h. Jag har en känsla av att man inte visar hastigheten på GPS:en just för att man inte vill ha en massa kunder som klagar på att hastighetsmätaren inte visar samma som GPS:en. Det är dock inget unikt för Kia, de flesta bilar jag haft har visat mer på mätaren än den verkliga hastigheten.
Kia Niro PP2 2017

Re: Version 7.5.8 av Navigationsprogramvaran ute

30
kallt_kaffe skrev:
ErikViking skrev:Tycker den funkar perfekt, men synd att den inte behåller användarinställningen om rösten, störande.
Om den visar hastighet eller inte är helt ointressant för mig, det ser jag hellre i bilens instrumentering för att kunna hålla ögonen på vägen;-)
Problemet är att bilens instrument nästan alltid visar fel och när jag låser farthållaren i en viss hastighet så brukar jag gå efter GPS:en för att inte hålla onödigt stor marginal till ev. fartkameror. Det är framför allt vid landsvägskörning med farthållare som jag uppskattar att ha GPS:ens hastighetsmätning.

I min Cee'd med vinterdäck på originalfälg så visar GPS:en 103 km/h om jag kör så att bilens hastighetsmätare står precis på 110 km/h. Jag har en känsla av att man inte visar hastigheten på GPS:en just för att man inte vill ha en massa kunder som klagar på att hastighetsmätaren inte visar samma som GPS:en. Det är dock inget unikt för Kia, de flesta bilar jag haft har visat mer på mätaren än den verkliga hastigheten.
Du får nog inga böter på 7 km skillnad, snarare böter för att du inte håller ögonen på vägen i stället för din GPS;-)
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"