Annons
Annons

Re: Motorvärmare.

12
Hmmmm..jag kanske får omvärdera då.
Hade tänkt montera oljetrågvärmaren själv nu till hösten.
Om vattenvärmaren är bättre så är det ju bra för den är väl billigare.
kan man montera den på en slang eller måste man rycka ut en plugg ur godset?

Re: Motorvärmare.

15
kalle2345 skrev:Hmmmm..jag kanske får omvärdera då.
Hade tänkt montera oljetrågvärmaren själv nu till hösten.
Om vattenvärmaren är bättre så är det ju bra för den är väl billigare.
kan man montera den på en slang eller måste man rycka ut en plugg ur godset?
så här gör du http://www.defa.com/doc/DIV/460509.pdf
Oljevärmare är bättre för motor plus att den varma oljan värmer upp kylvattnet via oljekylaren när du kör bilen. Om du har en vatten värmare så kommer vattnet inte hålla sig varmt så länge p ga att olja tar mer tid att få varm än vatten så oljan tar all värme från vattnet. Om du nu ska ha en vatten/glykolvärmare så föreslår jag att du även sätter in en cirkulations pump (ursäkta stavningen) olje värmare är inte mkt dyrare om man lägger ihop glykol, värmare och monteringssats plus tiden

Re: Motorvärmare.

16
Ni som har elmotorvärmare, var gick ni in med kablen till kupevärmaren? Jag har ju satt in en Eberspächer och gick då in med kablarna till fläkinkopplingen via den stora plastkåpan i mitten på torpedväggen men det verkar väldigt trångt att få in en kabel till kupévärmaren där.

Tack på förhand

Robin
------------------------------------------------------------------------------------
Cee´d SW komfort CRDI 2011 Sirius Silver

Re: Motorvärmare.

18
Det är mycket möjligt att oljevärmare på något sätt är bättre för motorn, som "tekniker" påstår.
Det beror i så fall dock INTE på att olja tar längre tid att värma än vatten.
Kylvätskans specifika värmekapacitivitet är ca dubbelt (beroende på glykolkonc.) så hög som oljans.
Det är ingen slump att man använder vatten som medie vid allehanda kyl- och värmeapplikationer.

OM det är så att en oljevärmare tar längre tid på sig att värma motorn (ca 4 l olja + oljetråg) än en vattenvärmare av instickstyp som värmer ca 4 l kylvätska + xxx kg motorblock och topplock, ja då måste det vara horribla förluster någonstans! Jag antar givetvis att bägge typerna har en effekt på ca 500W.

Behovet av cirkulationspump vid vattenvärmare känns främmande. Möjligen om man monterar en dieselvärmare som i samarbete med kupéfläkten ska värma kupén. Självcirkulationen inom motorblock/topplock är tillräckligt för att sprida värmen.
kia diesel kombi

Re: Motorvärmare.

19
Om man har nickname "teknikern" får man finna sig i att bli lite extra granskad i tekniska frågor.... :P
Det är helt rätt som Gammsmurfen säger, vatten har spec värme 4.18 Ws/g.grad (en siffra som en tekniker kan utantill) medan oljor har runt 1,7 - 2. Glykol har runt 2,45 så vatten-glykolblandningen har säg 3,3. Vattnet är en bättre värmebärare dels av denna anledning, dels då det är mer lättflytande (lägre viskositet) än oljan och då lättare cirkulerar då det värmda vattnet har lägre densitet och stiger uppåt. Å andra sidan har oljan större volymutvidgningskoefficient än vatten och detta bidrar till att oljan när den väl blivit lättflytande har lättare för att cirkulera pga att den varma oljan blir "lättare" än den kalla,
Kul med en djupdykning i fysiken!
Eventuella "förluster" vet jag inte riktigt var de skulle ta vägen. Själva el-elementet har 100% verkningsgrad, frågan är var den genererade värmen tar vägen. Det som bara hamnar under motorhuven gör inte samma nytta som det som kommer in i motorn även om det inte är helt bortkastat. Jag skulle tro att insticksvärmare i kylvattnet i blocket är den effektivaste, där kommer mest in i motorblocket där det gör nytta.
Jag har en slangvärmare på min (kunde inte välja) och där borde lite mer "bara" hamna under huven.
På min andra bil har jag en "kontaktvärmare" på undersidan av blocket och där tror jag ännu mer kan blåsa bort då den är skapligt het på utsidan.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"