Om man har nickname "teknikern" får man finna sig i att bli lite extra granskad i tekniska frågor....
Det är helt rätt som Gammsmurfen säger, vatten har spec värme 4.18 Ws/g.grad (en siffra som en tekniker kan utantill) medan oljor har runt 1,7 - 2. Glykol har runt 2,45 så vatten-glykolblandningen har säg 3,3. Vattnet är en bättre värmebärare dels av denna anledning, dels då det är mer lättflytande (lägre viskositet) än oljan och då lättare cirkulerar då det värmda vattnet har lägre densitet och stiger uppåt. Å andra sidan har oljan större volymutvidgningskoefficient än vatten och detta bidrar till att oljan när den väl blivit lättflytande har lättare för att cirkulera pga att den varma oljan blir "lättare" än den kalla,
Kul med en djupdykning i fysiken!
Eventuella "förluster" vet jag inte riktigt var de skulle ta vägen. Själva el-elementet har 100% verkningsgrad, frågan är var den genererade värmen tar vägen. Det som bara hamnar under motorhuven gör inte samma nytta som det som kommer in i motorn även om det inte är helt bortkastat. Jag skulle tro att insticksvärmare i kylvattnet i blocket är den effektivaste, där kommer mest in i motorblocket där det gör nytta.
Jag har en slangvärmare på min (kunde inte välja) och där borde lite mer "bara" hamna under huven.
På min andra bil har jag en "kontaktvärmare" på undersidan av blocket och där tror jag ännu mer kan blåsa bort då den är skapligt het på utsidan.