Annons

Re: Ljudisolera?

11
r_o_n skrev: "Dörrsidor"? Inte något jag skrev iaf.
Hm.. Ja, då menar du väl med följande något annat än fästena till dörrsidorna då.
Gummiplupparna som sitter i nederkant på dörrarnas insida
Cee'den brukar rosas av press och ägare. Och har långa garantier som förstärker kvalitetsintrycket. Jag har inget särskilt intresse av vare sig dörrsidor eller "gummipluppar", utan utgick mer från att detta var exempel på att bilen trots alla positiva omdömen är dåligt ihopskruvad. Det intrycket förstärks ju en hel del när man får läsa följande:
Peter skrev:Jag reagerade också på det. Att köra i vatten låter som att få bilen högtrycksspolad. Men nu kör jag ju iofs väldigt sällan i vatten (eller på grusväg). Det kanske är en feature? Shit vad det låter, bäst att sakta ner! Typ.
När du nu sen fortsätter understryka att det är en lågprisbil så börjar man fundera att det kanske ändå är bättre att köpa en Saab/Volvo/Passat runt 6.000 mil och ett par år på nacken för motsvarande summa.

Jag tycker inte riktigt det håller att lyfta fram lilla Cee'den med minsta bensinmotorn. Hur många köper den? Är det inte så att typ 75% köper en kombidiesel, och då landar vi på ett normalpris på 200 tkr.
Cee'd 1,6 CRDI SW '10
Annons

Re: Ljudisolera?

12
[när man får läsa följande:
Peter skrev:Jag reagerade också på det. Att köra i vatten låter som att få bilen högtrycksspolad. Men nu kör jag ju iofs väldigt sällan i vatten (eller på grusväg). Det kanske är en feature? Shit vad det låter, bäst att sakta ner! Typ.
När du nu sen fortsätter understryka att det är en lågprisbil så börjar man fundera att det kanske ändå är bättre att köpa en Saab/Volvo/Passat runt 6.000 mil och ett par år på nacken för motsvarande summa.

Jag tycker inte riktigt det håller att lyfta fram lilla Cee'den med minsta bensinmotorn. Hur många köper den? Är det inte så att typ 75% köper en kombidiesel, och då landar vi på ett normalpris på 200 tkr.[/quote]

Tycker man ska ha dieseln annars finns det andra alterantiva bilmodeller. Var själv inne på en A4 avant för samma pengar alltså under 200. Men nytt är alltid nytt. Så Kian överträffar minna förväntningar än..
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Ljudisolera?

13
Ja, min intryck från lånet av demobilen innan faceliften var gott. Jag var egentligen inte alls intresserad av Kia men lånade bilen ett dygn och ändrade helt uppfattning. Det spontant positiva var:

+ relativt snål motor med bra drag/vrid (1,6 CRDi)
+ tyst kupé (bortsett från vid smatter mot underredet)
+ bra utrymmen invändigt, även om man är lång
+ bra utrymmen överhuvudtaget för klassen
+ bra baksäte
+ bra utrustningsnivå (komfortpaket)

Till det mindre positiva:
- väl mycket hårdplastinredning
- lite små framstolar
- ljudligt smatter från småsten och grussprut
- något hårda stötdämpare (även om jag föredrar det framför vattensängsfjädring ála amerikanska bilar)

Men tillbaka till ämnet :-) Jag tror att rons tips är vettigt - underredsmassa. Ska kolla med Ditec eller någon annan rostskyddskedja. Skadar ju inte att bättra på rostskyddet på en gång. Ingen som testat?
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

Re: Ljudisolera?

14
Biltoken skrev:...........................Den senste broschyren på kia.se står det bla att den har nån start i backe funktion, men det stämmer inte. Det finns visst inte i Sverige
Jorå, jag har det i min -10'a och det funkar riktigt bra.

HAC
"Systemet hjälper till vid start i
backar genom att automatiskt bromsa
bilen medan föraren flyttar foten från
bromspedalen till gaspedalen."

sid 13 i brochyren.
http://www.kia.se/~/media/Files/Upload/ ... Final.ashx
2018 cee'd SW GDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi

Re: Ljudisolera?

15
Lester skrev:
Biltoken skrev:...........................Den senste broschyren på kia.se står det bla att den har nån start i backe funktion, men det stämmer inte. Det finns visst inte i Sverige
Jorå, jag har det i min -10'a och det funkar riktigt bra.

HAC
"Systemet hjälper till vid start i
backar genom att automatiskt bromsa
bilen medan föraren flyttar foten från
bromspedalen till gaspedalen."

sid 13 i brochyren.
http://www.kia.se/~/media/Files/Upload/ ... Final.ashx

Jahaja..:),enligt min försäljare så gick det inte att få.
Valde du till det?, eller är det stanard på 10orna?. Javjag tyckte att det var mysko att det stod i denna broschyr, påpekade det när jag köpte bilen. Men han sa att det inte fanns på Svensksålda...
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Ljudisolera?

16
Backis skrev:Upplever inte att bilen skulle vara högljudd på något vis. Tvärt om, mycket tyst inne i kupén. Åker Volvo V50 11 mil per dag i tjänsten, och KIA:an är likvärdig om inte tystare. Men hur man upplever ljud är ju subjektivt från person till person.
Kör på en nygrusad väg eller genom en vattensamling, då är den inte så ljudlös. Men på bra väg så är det inte så mycket störande ljud iaf.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ljudisolera?

17
Biltoken skrev:Det sitter ju kedja på dieseln! :D .
Sen har Kia fått Kritik på hög service pris, men de har nu förlängt intervallen till mera normala sträcker.
Sen blir det nog mer prispress på serivce nu är det säljs så många bilar. Se på Hedinbil som tar 4900:- för 3st!!, servicar om man köper nu bil, Det är ju billigt det...

Sen att kvaliten är halvdan stämmer ju inte, tycker den känns väldigt solid i dörrar och inreding. Kan inte säga att grannen Bmw är så mkt mer sloid att stänga dörren i...:). Sen har ju BMW gammla kavlitets chef börjar på från Bmw.
Så med 7års garanti skulle det bli svårt att få företaget att gå runt, om det sålde skitbilar... :lol:

Men jag kan hålla med om att Kia har växtvärk, de har inte alls hunnit med att ge ut info/spec och bilarna. Man får söka på utländska sidor om info, men det kan var vanskligt eftersom bilarna är så olika utrustade i olika länder.
Den senste broschyren på kia.se står det bla att den har nån start i backe funktion, men det stämmer inte. Det finns visst inte i Sverige
Jag gav 3800 kr för min 4000 mils service på just Hedinbil. Det är inte billigt. :(
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ljudisolera?

18
Kasch skrev:Ja, min intryck från lånet av demobilen innan faceliften var gott. Jag var egentligen inte alls intresserad av Kia men lånade bilen ett dygn och ändrade helt uppfattning. Det spontant positiva var:

+ relativt snål motor med bra drag/vrid (1,6 CRDi)
+ tyst kupé (bortsett från vid smatter mot underredet)
+ bra utrymmen invändigt, även om man är lång
+ bra utrymmen överhuvudtaget för klassen
+ bra baksäte
+ bra utrustningsnivå (komfortpaket)

Till det mindre positiva:
- väl mycket hårdplastinredning
- lite små framstolar
- ljudligt smatter från småsten och grussprut
- något hårda stötdämpare (även om jag föredrar det framför vattensängsfjädring ála amerikanska bilar)

Men tillbaka till ämnet :-) Jag tror att rons tips är vettigt - underredsmassa. Ska kolla med Ditec eller någon annan rostskyddskedja. Skadar ju inte att bättra på rostskyddet på en gång. Ingen som testat?
Vad är det för bilhandlare som inte har faceliften som demobil?, låter ju helkonstigt!.

Ska se om jag kan kommentera dina + och -...

+ relativt snål motor med bra drag/vrid (1,6 CRDi). Ja denna med den nya 6petade lådan är en trevlig kombination
+ tyst kupé (bortsett från vid smatter mot underredet). Ja tycker den är hyffsat tyst, tystare än nya golfen. Så den är väll helt ok. Låter som min Förra V70, men den satt det iförsig 18"are med 40 profil.. :D
+ bra utrymmen invändigt, även om man är lång. Tror det tom är bättre benutrymme bak när jag jämnförde lite snabbt..
+ bra utrymmen överhuvudtaget för klassen. Är väll typ störst bland konkurrenterna..
+ bra baksäte. Japp,..
+ bra utrustningsnivå (komfortpaket). Ja utrustningen är sjukt billigt i denna bil.

- väl mycket hårdplastinredning. Nja hela brädan är ju av nått mjukt material. Tycker det håller jäkligt bra kvalite intryck. Känn på volymratten till stereo, den är premium! :)
- lite små framstolar. Japp, alldeles för kort sittdyna!
- ljudligt smatter från småsten och grussprut. Det där känner jag inte igen, är det så mkt bättre på 10an?
- något hårda stötdämpare (även om jag föredrar det framför vattensängsfjädring ála amerikanska bilar).. Japp hård stolar/chassi och skön ratt, tycker man kan tro att man åker sportbil, tills det ska gasas.. :lol:

Jaja, har inte kört så mkt med min. Men vettig bil är det.. :D
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Ljudisolera?

19
Nja, vi provkörde alltså i somras och tänkte köpa redan då men vi sköt upp det. Nu bev det affär istället och då köpte jag nya modellen utan att ens ha sett den i verkligheten :roll:

Vad gäller inredningen har jag läst att den uppdaterats till -10:an så det låter ju bra om den känns gedigen! Någon sportbil är det ju inte men jag blev faktiskt rejält överraskad av dieselturbon. Tyckte det var helt OK klipp i den för att vara 115 hk. Vill man ha mer finns ju effektbox... Dessutom är den klart bekvämare än min kollegas AC Cobra :-)
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"