Annons

Årsmodell

1
Pratade i dag med en Kiaförsäljare som varit med ett tag och kan sina Kiabilar.
Tog upp det här med årsmodeller. Senare årsmodeller verkar vara helt identiska..både
invändigt och utvändigt. Nya bilar säljs som årsm -11 eller -12. Ingen skillnad i pris eller utförande men
andrahandsvärdet blir klart bättre om bilen är en - 12:a

Men hur ska man veta vilken årsmodell det är på en Ceed. Det är en jungel med olika uttryck. Modellår...
tillverkningsår....årsmodell osv.

Men svaret var enkelt. Årsmodellen finns i chassinr. Man kollar det 8.de tecknet bakifrån räknat.

7=07...8=08...9=09...A=10...B=11...C=12 Kan va bra att veta om man t.ex. köper en beg. Ceed.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Annons

Re: Årsmodell

2
Det som anges som modellår i registreringsbeviset är det som tillverkare angivit som årsmodell. Anger inte tillverkare någon sådan sätts modellår till tillverkningsår.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Årsmodell

3
Laban skrev:Pratade i dag med en Kiaförsäljare som varit med ett tag och kan sina Kiabilar.
Tog upp det här med årsmodeller. Senare årsmodeller verkar vara helt identiska..både
invändigt och utvändigt. Nya bilar säljs som årsm -11 eller -12. Ingen skillnad i pris eller utförande men
andrahandsvärdet blir klart bättre om bilen är en - 12:a

Men hur ska man veta vilken årsmodell det är på en Ceed. Det är en jungel med olika uttryck. Modellår...
tillverkningsår....årsmodell osv.

Men svaret var enkelt. Årsmodellen finns i chassinr. Man kollar det 8.de tecknet bakifrån räknat.

7=07...8=08...9=09...A=10...B=11...C=12 Kan va bra att veta om man t.ex. köper en beg. Ceed.
Vår bil såldes som årsmodell 2012. Jag kollade i fordonsregistret och där står "Fordonsår: 2011". Men det åttonde tecknet bakifrån är ett C och då är det väl en 2012.
Om jag skulle sälja bilen så uppger jag såklart det år som låter bäst, men å andra sidan, för en köpare framstår det säkert en aning suspekt när det bollas med olika årtal på det här sättet. Det kanske även finns ett enkelt svar på vad de olika beteckningarna står för?

Re: Årsmodell

4
Jyrgenklinsmann skrev:
Laban skrev:Pratade i dag med en Kiaförsäljare som varit med ett tag och kan sina Kiabilar.
Tog upp det här med årsmodeller. Senare årsmodeller verkar vara helt identiska..både
invändigt och utvändigt. Nya bilar säljs som årsm -11 eller -12. Ingen skillnad i pris eller utförande men
andrahandsvärdet blir klart bättre om bilen är en - 12:a

Men hur ska man veta vilken årsmodell det är på en Ceed. Det är en jungel med olika uttryck. Modellår...
tillverkningsår....årsmodell osv.

Men svaret var enkelt. Årsmodellen finns i chassinr. Man kollar det 8.de tecknet bakifrån räknat.

7=07...8=08...9=09...A=10...B=11...C=12 Kan va bra att veta om man t.ex. köper en beg. Ceed.
Vår bil såldes som årsmodell 2012. Jag kollade i fordonsregistret och där står "Fordonsår: 2011". Men det åttonde tecknet bakifrån är ett C och då är det väl en 2012.
Om jag skulle sälja bilen så uppger jag såklart det år som låter bäst, men å andra sidan, för en köpare framstår det säkert en aning suspekt när det bollas med olika årtal på det här sättet. Det kanske även finns ett enkelt svar på vad de olika beteckningarna står för?
Enligt "min" Kiaåterförsäljare är helt klart din bil av 2012 års modell.
Sedan att det står "Fordonsår 2011" i regbeviset har jag ingen aning om. Kanske dom som utfärdar
regbevisen går efter tillverkningsåret?????
Men förmodar att det är Kiafabriken i Slovakien som stämplar in chassienummret i bilarna... så
dom bör väl veta vilken årsmodell som tillverkas ;) ;)

I regbeviset på vår -09 står det "fordonsår 2008" Men den har -09:ans inredning vilken skiljer sej
från -08:ans inredning. (annan stolklädsel mm)
Kollar jag chassinr så är det en 2009.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Årsmodell

5
Årsmodell säger faktiskt inte speciellt mycket, såvida det inte är en uppdatering av själva bilen till just den årsmodellen. Det som är viktigt för garantier och även värdeminskning är ju snarare registreringsdatum. Men det är en djungel där det, modellår, årsmodell, registreringsår etc. Det man med säkerhet vet är dock att bilfirmorna gör sitt för att hålla det krångligt, för de kan alltid vinna på det:
Vid inbyte: Nej tyvärr, den här är uttagen 2011-12-30 och är därmed en 2011, så vi kan bara ge dig xxxx i inbyte.
Vid försäljning: Ja men det spelar ingen roll att bilen är uttagen 2011-12-30, det är årsmodell 2012, därför kan vi inte pruta något på priset.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"