Annons

Re: Diesel vs bensinare

31
Var ledig från jobbet i dag och passade på (efter mycket tjat) att låna en
arbetskamrats Ceed SW bensinare hela dagen i dag. Han får under tiden ha min Pro-ceed.
Så i morgon återkommer jag med fakta här på forat angående förbrukning mm :D
Faktum är att här i Skåne rullar det många bensinCeedar, och dom som återförsäljarna här
blir tilldelade säljs det slut på ganska snabbt.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Annons

Re: Diesel vs bensinare

32
Passar på att kommentera detta också.
De flesta diskuterar enbart ekonomin, men vi valde dieseln främst för komforten. Folk betalar extra för automatlåda, större stereo, dragkrok, läderklädsel etc. Vi valde att kosta på oss dieselmotorn för att vi tycker det är värt det! Man behöver inte ursäkta sig med en ekonomisk redogörelse.

Re: Diesel vs bensinare

33
Håller helt mwed Jyrgen.
Dieseln har ju en väldigt trevlig körbarhet vilket kan vara värd lite pengar. Men sen om det även är ekonomiskt rätt så skadar ju det inte.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Diesel vs bensinare

34
Håller med om det också jyrgen!! I mitt fall föll det på att dieseln var roligare att köra och i andra hand !!!!! Ack så viktig parameter!! Det var mer ekonomiskt! Fast jag inte kör så mkt per år ca 1200-2000 mil

Har man vant sig vid feta bensin turbosar e det lättare att gå på en mindre disel motor än vad det är att gå ner till mindre bensin motor!!

Vill påpeka att bensin ceeden var jättebra bil, men för anonym å lite för opersonlig i körglädjen (dvs motorn) för min smak
Skulle vara kul om någon som äger bensin versionen kunde kommentera , kanske gav man motorn för kort test period
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Diesel vs bensinare

35
Har man en gång börjat köra diesel är det svårt att gå över till bensin. Vill man ha en någorlunda bränslesnål bil som dessutom går att dra släp/häst/husvagnar med finns det ju faktiskt inte något bensinalternativ.
Det verkar dock bara vara vi som redan är frälsta som kommer till tals i den här tråden.
Det vore intressant att höra vad de som köper bensinarna har för argument att "ursäkta sig med"
kia diesel kombi

Re: Diesel vs bensinare

36
Kör man lite mil om året med många kortturer så är ju bensinaren helt klart ett bättre val. Något som sliter på dieslarna (och framförallt partikelfiltret) är ju kortkörning. Sen tar de ju dieslarna tid på sig att gå upp i temp.
Skulle jag köra 1000 mil om året mestadels i stadstrafik och turer kortare än 3-5km så skulle jag valt bensinmotorn istället.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Diesel vs bensinare

37
Helt riktigt.
Det finns en kategori bilister som inte kan dra nytta av dieslarna fullt ut.
De kör sannolikt sällan/aldrig med släp och beställer förmodligen bilen utan kula.
Kör man väldigt lite och så korta sträckor så att motorn inte hinner upp i temp sliter det mycket, även på bensinmotorn.
Hur livslängden på partikelfiltret påverkas törs jag inte ge mig in på. Regenereringen skjuts ju bara upp till nästa lämpliga tillfälle. Men generellt brukar avgassystem bli kortlivade på bilar som körs lite.
Totalkostnaden per mil blir dock skyhög om man kör under 1000 mil/år, och skillnaden i milkostnad blir marginell, eftersom värdeminskningen kommer att dominera. En kombination av hyrbil och buss kan faktiskt vara nog så bekvämt och definitivt ekonomiskt.
kia diesel kombi

Re: Diesel vs bensinare

38
Blev ju en intressant tråd detta med många synpunkter, åsikter och fakta ;)
Provade en jobbekompis nya Ceed SW komfort -12 med 1,6 l bensinmoter. 6 växlad manuell.
Bilen hade rullat ca: 100 mil och var utrustad med orginal däck (205/55 - 16)
Körde både 110-80 och stadstrafik. Samma körning och tempo som jag kör normalt med
min 115 hk Pro-Ceed diesel. Fylla tanken innan och efter provkörningen. Körde 21.98 mil och förbrukningen
blev 16,19 liter. 0.73l/mil. Min dieselbil hade dragit 0,57l/mil vid samma provkörning.
Bensinen kostade den aktuella dagen 13.78 kr. Dieseln 14.34 kr.

Summa sumarum... bensinaren 10.05kr/mil....dieseln 8:17kr/mil. En skillnad på 1.88kr/mil till
dieselbilens fördel. Men sen har bensinaren kostnadsfördelar i servicekostnader 1000kr/år..
skatten (efter 5 år) 368 kr/år... inköpspris 20.000kr.
Detta gäller ju i dag. Hur framtiden ser ut kan man bara spekulera om. Går EUs förslag igenom?????
Vill ju höja skatten på diesel med över 2 kr. Tja...ingen vet ;)
OBS...detta som jag tröttat ut er med nu är fakta och ekonomi. Har alltså inte ett dugg med
komfort..körbarhet osv att göra
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Diesel vs bensinare

39
JohanL skrev:Kör man lite mil om året med många kortturer så är ju bensinaren helt klart ett bättre val. Något som sliter på dieslarna (och framförallt partikelfiltret) är ju kortkörning. Sen tar de ju dieslarna tid på sig att gå upp i temp.
Skulle jag köra 1000 mil om året mestadels i stadstrafik och turer kortare än 3-5km så skulle jag valt bensinmotorn istället.
Håller helt med. Vi befinner oss alla i olika livssituationer här i livet.
Själv blir jag 62 år nästa år och har tankar om att gå i pension snart och låta frugan försörja mej ;)
Ekonomin blir givetvis sämre men livskvaliteten betydligt bättre. Får mer tid till alla mina intressen och barnbarn.
Därför vill jag ha en ny bil med långa garantier plus att den ska ha låga årliga fasta kostnader. Värdeminskningen
har ingen betydelse för mej då jag tänker behålla bilen i många år. Driftskostnaderna har givetvis betydelse..men
inte i så hög grad eftersom bilkörningen blir mindre. Däremot kommer mc-åkningen att öka i stället ;) Har 2 mc.
Inköpspriset har givetvis betydelse. Min nuvarande ekonomi tillåter visserligen att jag kan byta till en diesel utan
att behöva ta lån...men bensinaren är billigare. 20.000kr kan jag ha mycket annat skoj för.
Eftersom jag tänker behålla bilen länge...kanske rent av min sista bil så vill jag hellst inte råka ut för några obehagliga överaskningar med bilen efter garantin gått ut. T.ex upprostat partikelfilter (24.000kr) turbo ras (dyrt) osv.
Tycker att bensinaren är ett tryggare val för någon som ska ha bilen länge och inte kör så mycket.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Diesel vs bensinare

40
Gammsmurfen skrev:Helt riktigt.
Det finns en kategori bilister som inte kan dra nytta av dieslarna fullt ut.
De kör sannolikt sällan/aldrig med släp och beställer förmodligen bilen utan kula.
Kör man väldigt lite och så korta sträckor så att motorn inte hinner upp i temp sliter det mycket, även på bensinmotorn.
Hur livslängden på partikelfiltret påverkas törs jag inte ge mig in på. Regenereringen skjuts ju bara upp till nästa lämpliga tillfälle. Men generellt brukar avgassystem bli kortlivade på bilar som körs lite.
Totalkostnaden per mil blir dock skyhög om man kör under 1000 mil/år, och skillnaden i milkostnad blir marginell, eftersom värdeminskningen kommer att dominera. En kombination av hyrbil och buss kan faktiskt vara nog så bekvämt och definitivt ekonomiskt.
Håller med dej om att dieselbilen är ett mycket bättre val om man ofta ska dra husvagn...hästsläp osv.
Skulle jag vara husvagnscampare i dag skulle jag helt klart valt en diesel.
Men det hindrar ju inte att man kan dra släp med Kia bensinare oxå. Innan dieselboomen kom drog dom flesta
sina husvagnar med bensinbilar. Har själv haft olika husvagnar och slöa Volvobensinare som dragbilar.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"