Annons

Kan försäkring sabba garantin?

1
Hej, underbart forum, tur att jag hittade hit!
Jag sitter och kollar försäkring till vår nyss beställda Ceed 1.6 CRDi SW och hittar bl a denna info på Hedin bil om deras egen försäkring:

- Garanterad reparation på märkesverkstäder
- Garanterad reparation med endast originaldelar

Vi har visserligen redan bestämt oss för ett annat försäkringsbolag, men det här fick mig att undra en sak. Låt säga att man efter något år krockar med bilen. Skadorna blir inte så jättestora så försäkringsbolaget väljer att repa bilen. Men försäkringsbolaget kanske tycker att KIAs verkstad är för dyr, och väljer att lämna in den på Mekonomen istället och vips så är den långa 7-årsgarantin borta. Kan detta hända?
Annons

Re: Kan försäkring sabba garantin?

2
Intressant fråga.
Jag antar att det kan påverka garantin ifall försäkringsbolaget väljer en icke KIA-verkstad.
Man kan anta att KIA skulle ta chansen att försöka undvika garantikostnader, och istället försöka få kunden att betala.

Har heller ej KIA-försäkring, men skulle något hända med min bil skulle jag verkligen strida för att den blev lagad på KIA-verkstad. För att undvika eventuella framtida garantiproblem.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Kan försäkring sabba garantin?

4
Förmodar att Hedinsförsäkringen är samma som Kiaförsäkringen vilken
admistreras och ägs av IF.
När man köper ny eller begagnad Kiabil så brukar försäljaren erbjuda en "prova på försäkring" i 6mån
hos Kiaförsäkring till förmånligt pris. Givetvis för att dom vill att man ska fortsätta med Kiaförsäkringen
även efter 6 månader gått ;)

Själv har jag bara gott att säga om Kiaförsäkring. Råkade ut för en olycka på motorvägen mellan Malmö -
Hälsingborg en kväll när jag var på väg hem från jobbet. Blev påkörd i sidan av en bil vars förare somnat.
Hastigheten var ca: 110 km i timmen och trafiken var tät. Min bil kastades in i mitträcket och stannade efter en stund på tvärs i körbanan där ytterligare bilar kom och körde på min bil. Min bil blev skrot. Hade rullat 700 mil bara.
Kontaktade Kiaförsäkring senare på kvällen. En mycket vänlig människa där förklarade att jag fick omedelbart
hämta ut en hyrbil hos Herz. Efter endast 2 dagar var skadan reglerad hos Kiaförsäkring och jag fick beställa
en helt ny bil. Tiden det tog att få ner den nya bilen till återförsäljaren fick jag fortsätta att ha hyrbilen.
Allt detta utan att det kostade mej en krona :D :D Möjligtvis betalade jag något lite för hyrbilen...
men Kiaförsäkring betalade iaf merparten.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Kan försäkring sabba garantin?

5
Man får en IF-försäkring på Hedins, som kallas "Kiaförsäkring" i tre månader. Dumt att ta något annat under den perioden, gå tillbaka till ert vanliga bolag sedan. Så brukar vi göra...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kan försäkring sabba garantin?

6
Ronnie skrev:Man får en IF-försäkring på Hedins, som kallas "Kiaförsäkring" i tre månader. Dumt att ta något annat under den perioden, gå tillbaka till ert vanliga bolag sedan. Så brukar vi göra...
Har inte förstått till 100%, får man tre månader försäkring på köpet? Isåfall håller jag självklart med om att detta ska utnyttjas. Men sen då? Vårt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, sa att det brukar vara väldigt förmånligt att ta den prova på-försäkring som ofta finns och ev. byta senare. I vårt fall visade det sig vara billigare att ta Länsförsäkringar med tillägget MER än att ta Hedins prova på-försäkring, men vi kanske ändå väljer Hedins i sex månader då jag tror att det blir enklare med t ex lånebil om något händer. De har ju dessutom prisgaranti.
Men frågan kvarstår, riskerar man den långa nybilsgarantin om man byter försäkringsbolag senare? Är man, liksom med servicarna, låst vid KIA i sju år för att garantin ska gälla? Man kanske ska kolla med sitt försäkringsbolag om man som kund har möjlighet att ställa krav på reparationsställe.

Re: Kan försäkring sabba garantin?

7
Läs det finstilta! Mitt gamla försäkringsbolag var billigare bra tänker jag!! Sen gick vi igenom vad försäkringen innehåller tex mer vid vilt olycka mm självrisker å förmåner!! Kia = if var lite dyrare men erbjöd bättre innehåll

Så billigaste blir inte alltid billigast i längden !!
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Kan försäkring sabba garantin?

8
Jyrgenklinsmann skrev:
Ronnie skrev:Man får en IF-försäkring på Hedins, som kallas "Kiaförsäkring" i tre månader. Dumt att ta något annat under den perioden, gå tillbaka till ert vanliga bolag sedan. Så brukar vi göra...
Har inte förstått till 100%, får man tre månader försäkring på köpet? Isåfall håller jag självklart med om att detta ska utnyttjas. Men sen då? Vårt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, sa att det brukar vara väldigt förmånligt att ta den prova på-försäkring som ofta finns och ev. byta senare. I vårt fall visade det sig vara billigare att ta Länsförsäkringar med tillägget MER än att ta Hedins prova på-försäkring, men vi kanske ändå väljer Hedins i sex månader då jag tror att det blir enklare med t ex lånebil om något händer. De har ju dessutom prisgaranti.
Men frågan kvarstår, riskerar man den långa nybilsgarantin om man byter försäkringsbolag senare? Är man, liksom med servicarna, låst vid KIA i sju år för att garantin ska gälla? Man kanske ska kolla med sitt försäkringsbolag om man som kund har möjlighet att ställa krav på reparationsställe.
Några dagar innan gratisförsäkringen tog slut ringde vi vårt vanliga bolag, så avslutade de på IF och tog över försäkringen. Tog bort assistansbiten från försäkringen innan nyköpet eftersom det ingår tre år på Kian...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kan försäkring sabba garantin?

9
Hej Furiren har en picanto som kias prova på försäkringen gick ut i förra veckan och vi har valt en annan försäkring efter provförsäkringen (6månader) pga att priset vart 50% billigare.Eftersom kia skickade ut en ny försäkring så ringde jag upp dom för att påtala att vi har valt ett annat försäkringsbolag och fick till svar(spydigt) "Är du på det klara med att du får sämre villkor om du väljer ett annat försäkrings eftersom vangskadegarantin (3år) blir sämre.Jag svarade ja.Då kryssar jag i att jag har upplyst dig om det svarade killen.Och om du får en plåtskada så ska du anmäla det till kia och inte till ditt försäkringsbolag så kia ska reparera skadan och du har ett annat försäkringsbolag så får du sämre villkor om du svarar ja så kommer jag kryssa i det med?Ja svarade jag"Så här i efterhand skulle jag ha svarat "Är du med det klara med att vi har 2st nyare modell av märket kia som vi är nöjda med men som vi vid nästa bilköp kan välja bort och svarar du ja så kryssar jag har upplyst dig om det. :shock:
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Kan försäkring sabba garantin?

10
Tack för infon måle, Jag ringde Länsförsäkringar häromdan och detta stämmer inte med den info jag fick av dem. Nu ska jag visa dem detta och höra vad de säger. Enligt dem så repar t ex inte Kia plåtskador själva, utan skickar i sin tur vidare till en plåtverkstad. Dessutom bör man väl skilja på garanti och försäkring. Försäkringen ska väl täcka det som garantin inte gör? T ex plåtskador.
Undrar även vad konsumentverket säger. Kia har ju tidigare fått kritik för att de låste sina kunder vid servicarna och ändrade ju därför villkoren. Ska de nu även låsa kunderna till försäkringarna, det låter inte riktigt renhårigt.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"